Miért érdemes átolvasni a gépkönyvet?
- Az idén már több mint 650 gépjármű gyulladt ki és égett le a hazai utakon.
- Tudja ön mit kell tennie tűz esetén, hogyan kell áramtalanítani az autóját?
- Egy autó öt-hét perc alatt porrá éghet! Ön tart a kocsijában tűzoltókészüléket?
- Az elektromos autóknál akkor van nagy baj, ha az akkumulátoruk kap lángra.
Szeptember 20-ig 512 személygépkocsi, 111 tehergépjármű és 41 autóbusz gyulladt ki és égett le Magyarországon az Országos katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól kapott tájékoztatás szerint. A gépjárműtüzek országosan 19 embernek okoztak égési és más sérüléseket. Egy kivételével valamennyien személyautóban utaztak, amikor az lángra lobbant.
Mitől lobbannak lángra és égnek sokszor percek alatt porrá a gépjárművek? Az autótüzeknek csak kis százaléka keletkezik karambol miatt. A tüzesetek után lefolytatott vizsgálatok szerint a tűzfészek az esetek
49%-ban a motortérben keletkezik és kevés kivételtől eltekintve a jármű életkorának nem megfelelő karbantartás, avagy a karbantartás teljes hiányára vezethető vissza. Szivárgó tömítések, üzemanyag-folyás, olajjal keveredett szennyeződés feltapadása, az elektromos vezetékekről lemálló szigetelések vagy a kábelek sérülése és hasonlók a legjellemzőbb okok. Ilyenkor elég egy szikra (egy zárlatos vezeték, egy felverődő kő vagy fémdarab, hogy lángra kapjon valami) a forró, olajos motortérben.
30%-ban az utastérben csapnak fel először a lángok, majd onnan terjednek tovább. Az utastér általában telis-tele van éghető, sőt, kifejezetten gyúlékony anyagokkal. Kevés kivételtől eltekintve már maga a kárpit is könnyen lángra kaphat. Szinte minden autóban találni azonban öngyújtót, újságokat, rajtuk elemmel vagy akkumulátorral működő elektromos kütyükkel, telefontöltőket, fényes felületű fémdolgokat, amelyek a napon gyorsan felhevülnek, és hasonlókat. Ott van továbbá maga a műszerfal, ami ma már egy kisebb komputer, tele elektromos csatlakozásokkal, vezetékekkel, amelyek, ha zárlatossá válnak, akár tüzet is okoznak.
21%-ban a hivatalos statisztikák szerint „egyéb helyekről” indulnak ki a tüzek. Ezek alatt értendők a fékek, amelyek, ha olajos szennyeződés rakódik le rájuk, a fékezéskor keletkező hőenergia miatt könnyen tűzveszélyessé válhatnak. Okozhat tüzet azonban a lyukas kipufogó is, ha a lyuk olyan helyen található, ahol a kiáramló forró gáz képes felforrósítani valamely éghető anyaggal szennyezett felületet. Vagy, ha a forró kipufogógáz a csomagtérbe jut és ott hevít fel valamit, ami meggyulladhat. Tűzveszélyes lehet továbbá a sérült vagy elhasználódott katalizátor is, főleg, ha huzamosabb ideig parkolunk vele olajfoltos aszfalton A katalizátor belseje akár 600-900 ℃-ra is felhevülhet.
Dóka Imre tűzoltó őrnagy, az OKF helyettes szóvivője szerint bár a személygépkocsiknak nem kötelező tartozéka a tűzoltó készülék, célszerű és kívánatos lenne, hogy minden autóban legyen egy. Ahogy a lakásokban is jó szolgálatot tehetnek a kereskedelmi forgalomban néhány tízezer forint körüli áron beszerezhető készülékek!
„Egy gépkocsi onnantól számolva, hogy felcsaptak a lángok öt-hét perc alatt porrá éghet”, mondta Dóka Imre. Azaz, ha azonnal hívják a 112-t, amikor először megérzik a füstszagot, még akkor is reménytelen, hogy a tűzoltók időben megérkezzenek és megmentsék a járművet, ha már lángol a kocsiban valahol valami. Arra csak azoknak van esélyük, aki benne utaznak vagy a közvetlen közelében vannak a tűz kitörésnek pillanatában.
Dóka emlékeztetett: számos esetben a lakástüzek, otthonok teljes kiégése is megelőzhető lenne, ha minden háztartásban lenne tűzoltókészülék. Ugyanez igaz az autókra is.
A buszokon és a kamionokon kötelező tűzoltó készüléket tartani. Jogszabály írja elő, hogy – jármű fajtájától és a szállítmányától függően – milyet. Dóka szerint ez is közrejátszhat abban, hogy az idén – szeptember 20-ig – mindösszesen 41 tehergépjármű gyulladt ki a hazai utakon.
A gépjárműtüzeket általában hamarabb érzékelik az emberek, mint a lakástüzeket, mert legalább egy valaki garantáltan a potenciális tűzfészek közelében tartózkodik, míg egy lakásban kigyulladhat a konyha akkor is, amikor a család épp a lakás legtávolabbi szobájában pihen. Így mire észlelik a bajt, már késő.
Autók esetében ez csak akkor fordulhat elő, ha valaki a tűző napon leparkolt gépjárművében a napsugárzásnak közvetlenül kitett helyen hagy egy öngyújtót, dezodort, vagy egy szemüveget, ami egy könnyen gyulladó területre fókuszálja a fényt.
A tűzoltók tapasztalatai szerint, bár ők minden nyár kezdetén felhívják a figyelmet, hogy senki ne hagyjon a kocsiban könnyen lángra lobbanó holmikat a napfénynek közvetlenül kitett helyen – kalaptartóban, műszerfal tetején és hasonló helyeken –, sokan mégis megteszik, és a legtöbb álló autóban az utastérből kiinduló tűz ezek miatt keletkezik!
De mi a helyzet az elektromos és a hibrid autókkal? Az OKF helyettes szóvivője szerint nagy általánosságban azok sem tűzveszélyesebbek a hagyományos motorral szerelt járműveknél. Sőt, bizonyos szempontból még talán biztonságosabbak is, hiszen a tisztán elektromos autókban egy tűzveszély-forrás, a szivárgó üzemanyag bizonyosan nem található meg. Ahogy a felforrósodott katalizátor vagy kipufogó sem okozhat náluk tüzet.
Ha egy elektromos autókban keletkezik tűz, ugyanazt kell tenni, mint a hagyományos autók esetében.
Az elektromos autók is áramtalaníthatók, és kell is áramtalanítani azokat is tűz esetén. Egy elektromos zárlat miatt keletkező tűz másképpen aligha számolható fel tartósan és biztonságosan. Típusonként eltérő lehet azonban, hogy hol van az a főkapcsoló, fő biztosíték, amivel a jármű hálózata leválasztható az akkumulátorról. Érdemes tehát ebből a szempontból a szokásosnál is alaposabban tanulmányozni a jármű gépkönyvét.
Hasznos lehet, ha a vészhelyzetben (például tűz) esetén teendő lépéseket mindenki kimásolja magának és olyan helyen tartja az autóban, ahol egyetlen mozdulattal hozzáfér. Általában se idő, se lélekjelenlét nincs a használati útmutató lapozgatására, ha már füstölög az autó.
Igazán nagy problémát az elektromos meghajtású autók esetében csak az okoz, ha az akkumulátoruk lobban lángra. Az akkumulátortűz oltása rendkívül nehéz és speciális eszközöket, felkészültséget igényel.
A tisztán elektromos hajtású autók rohamos terjedése – számuk évente megduplázódik a hazai utakon –, három éven belül a jelenlegi piaci tendenciák mellett is meghaladhatja a 125 ezret – új kihívások elé állítja a tűzoltókat is. És közben szintén ütemesen nő a hibridautók száma is.
Az OKF még az idén 37 vadonatúj AUQA MAN 4000-es tűzoltóautót állít szolgálatba, amelyeknek az alapfelszereltségnek része az elektromos autótüzeknél már ma is eredményesen használt különleges ponyva. A műszaki mentéshez használt feszítővágók, fűrészek és a többi elektromos eszköz pedig már akkumulátorról működik majd, így nem kell időt fecsérelni az oltás/mentés előtt az áramforrás előkészítésére.
F.Gy.A.