Miért veszélyes…? Közlekedésbiztonsági kisokos – 5. rész

Ezért fontos a biztonsági gyermekülés használata

A gyermekbiztonsági rendszerek világszerte kiemelt fontosságú utasvédelmi eszközöknek számítanak, amelyek a „legkisebb” közlekedők, a 0-12 év közöttiek védelmét szolgálják. A gyermek utasok a gyermekbiztonsági rendszereket használva érezhetik magukat a legnagyobb biztonságban, mely a személyi sérülések és tragédiák elkerülésének leghatékonyabb eszközei. Fontos tudni, hogy a gépjárműben utazó gyermekek sérülési, halálozási kockázata átlagosan hétszer nagyobb akkor, amennyiben testi épségüket gyermekbiztonsági rendszer nem védi. Ez a megdöbbentő adat egyértelműen jelzi az eszköz szerepét, és használatának fontosságát.

A gyermekbiztonsági rendszerek, azon belül a biztonsági gyermekülés jóval fiatalabb eszköz, mint a klasszikusnak számító biztonsági öv. A speciális fejlesztésű gyermekülések használata a 80-as évek végén, valamint a 90-es években terjedt el. Magyarországon a KRESZ 2002. január 01-én hatályba lépett módosítása tette kötelezővé a biztonsági gyermekülés használatát a legfiatalabb utasok védelme érdekében. Mulasztás esetén a jogi felelősség – érthető módon – a gépjárművezetőt terheli.

A hatályos KRESZ alapján a gépkocsiban (vagy mopedautóban) utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek a testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert – kialakításától függően – a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz, illetve ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A 3 évnél fiatalabb gyermek kizárólag gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. Ha a gyermek a 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas, és a gépkocsi hátsó ülésén utazik, akkor az üléshez beszerelt biztonsági öv is használható, amennyiben azzal biztonságosan rögzíthető. A gyermekbiztonsági rendszer használata alóli mentességeket a KRESZ 48 § (8) bekezdése tartalmazza (menetrend szerinti személyszállítást végző autóbusz, taxi stb.)

A gyermekbiztonsági rendszerek feladata, hogy közlekedési baleset esetén védelmet nyújtanak a gyermek utasok részére. Szabályos használatuk megakadályozza, hogy a gyermekek az ütközés következtében kiessenek a gépjárműből (mely az esetek többségében tragédiához vezet), továbbá használatuk által jelentősen csökkenhet a személyi sérülés kialakulásának veszélye, valamint a sérülések súlyossági foka.

A gyermekbiztonsági rendszerek azonban nem csak balesetek esetén hasznosak, hiszen egy hirtelen bekövetkező manőver (fékezés, kanyarodás stb.) során is védik használóik testi épségét. Számos autógyártó hosszú évek óta azzal segíti elő a gyermek utasok biztonságát, hogy járműveikbe gyári rögzítési pontokat (Isofix) épít, melyhez a különböző gyermekülések megbízhatóan, stabilan rögzíthetők.

A gyermekbiztonsági rendszer akkor nyújtja a leghatékonyabb védelmet, amennyiben azt a gyermekek testméretére, továbbá testük tömegére figyelemmel választják meg. Ezen a téren rendkívül nagy a szülők felelőssége. A másik fontos szempont, hogy a gyermekülésbe történő rögzítés szabályos legyen (pl. megfelelő csatolás, a rögzítő övek ne kerüljenek a nyak, ill. a lágy testrészek elé stb.), és a sietségnek, a kapkodásnak, vagy a figyelmetlenségnek soha ne a biztonság lássa kárát.

Hazánkban a gyermekbiztonsági rendszerek használati aránya az elmúlt időszakban kedvezően változott. Amíg az ezredforduló idején a gépkocsiban védtelenül utazó gyermekek aránya rendkívül magas, 85% (!) körül volt, addig ez az arány 2015-ben 20%-ra, 2023-ban pedig mintegy 10%-ra csökkent. A Közlekedéstudományi Intézet által 2023-ban végzett felmérés alapján a gyermekek 89,9%-ának testi épségét védte passzív biztonsági eszköz az utazása során. Annak ellenére, hogy a biztonsági gyermekülést használók aránya kedvező változásokat mutat, még további javulásra van szükség, hiszen a legfejlettebb közúti biztonsági helyzettel rendelkező európai országokban nem ritkán 98-99% ez az arány. Figyelembe kell venni továbbá azt is, hogy 2012 óta a közúti balesetben életét vesztett gyermekeken belül a gépjárműben utazó gyermekek aránya minden évben meghaladta a 70%-ot.

G.I.