Milyen abroncs való télre a villanyautókra?
- A gumik is megérzik, ha pár száz kilóval nehezebb az autó.
- Keressen abroncsot „egy ár- és minőségi kategóriával feljebb”.
- Sokkal jobban gyorsul, jobban lassul a hagyományos autóknál.
Téli, de már télies útviszonyok között is különösen fontos, hogy a gépjárművekre az évszaknak megfelelő abroncsokat szereljünk. Korábban több cikkben is foglalkoztunk már azzal, hogy Magyarországon nem kötelező ugyan a téli gumik használata, de erősen ajánlott.
Erősen ajánlott, mert csúszós, vizes, havas utakon biztonságosabban közlekedhetünk velük és mert a közútkezelők – amennyiben az az időjárás megköveteli – előírhatják, táblákkal jelezhetik, hogy egyes utakra kizárólag téli gumikkal hajthatunk be. Ez persze inkább csak nagyobb havazások után és csak a hegyvidéki utakon fordulhat elő, de előfordulhat.
Mi a helyzet azonban az elektromos autókkal?
Azokra milyen abroncsokat szereljenek a tulajdonosok télire?
Milyen szempontokat kell mérlegelniük, ha elektromos hajtású autójukkal is biztonságban akarják tudni magukat, a családjukat és a környezetüket téli útviszonyok közepette is?
Elvileg nincs jelentős különbség a hagyományos és az elektromos hajtású autókra való abroncsok között. Azonban a vásárláskor, és később használat közben sem szabad megfeledkezni arról, hogy a „villanyautók” néhány mázsával többet nyomnak benzines és dízeles társaiknál a tekintélyes méretű akkumulátoruk miatt, amit szem előtt kell tartani az abroncsvásárláskor.
A villanyautó-szakértők szerint az autók nagy súlya miatt érdemes egy ár- és minőségi kategóriával feljebb keresni abroncsot az elektromos hajtásúakra, mint, ha hagyományos autóra keresnénk új gumikat! Már csak azért is, mert a nagy tömeg extra terhelést ró az abroncsokra. Emiatt olyan gumikat célszerű felszerelni a villanyautókra, amelyek eleve erősebb oldalfallal és általában is nagyobb terhelhetőségre készülnek.
Az energiahatékonyság maximalizálása érdekében az elektromos autók gumijainak gördülési ellenállása alacsonyabb a többi abroncsához képest, ezzel is igyekeznek a gyártók növelni az elektromos hajtású autók hatótávolságát. A gördülési ellenállás nagysága épp ezért fontos szempont kell, hogy legyen a gumivásárláskor is.
Ugyanakkor az elektromos autók azonnali nyomatékot biztosítanak, ezért az abroncsoknak erős tapadást kell nyújtaniuk nedves vagy havas úton is, különben a kerekek kipörögnek és fennáll a veszélye annak, hogy ettől az autó önálló életet él majd az úton.
A vezetési élmény szempontjából – tudniillik, hogy az elektromos autók lényegében hangtalanul képesek közlekedni – fontos, hogy olyan gumit válasszunk a villanyautónkra, ami nem rontja el ezt az élményt, azaz minimális a gördülési zaj kibocsátása.
Az elektromos autókra szánt téli abroncsoknak egyebekben tényleg ugyanazok a jellemzői, mint a hagyományos hajtású járművekre valóknak. Puha keverékből készülnek, hogy hidegben is megőrizzék a rugalmasságukat és kiváló tapadásukat. Mivel az elektromos autók azonnal a teljes nyomatékot leadják, amint a sofőr rálép a „gázpedálra” – aki vezetett már villanyautót megtapasztalhatta milyen félelmetes gyorsulásra képesek, ha túl nehéz a sofőr lába –, nem megfelelő tapadás esetén a kerekek könnyen kipörögnek és az autó csúszkálni kezd, vagy éppen elkaparja magát a hóban.
A villanyautóknál is fontos a mély bordázat. A jogszabályban előírt 1,6 milliméter minimális profilmélység minimum kétszerese, 3,2-4 milliméter ajánlott a biztonságos tapadás és a megfelelő vízelvezetés, valamint a csúszásveszély minimalizálása érdekében.
Fontos!
Még jó minőségű téli abroncsokkal is ajánlatos óvatosan gyorsítani, különösen vizes-csúszós úton és főleg azoknak, akiknek a mostani lesz az első téli szezonjuk, amelyben villanyautóval közlekednek. Mivel az elektromos autók azonnali nyomatékleadása könnyen megcsúszást okozhat, fokozatos gyorsítással kerülhetjük el a tapadás elvesztését.
A nagy tömeg miatt az elektromos autóknál talán még fontosabb, mint a hagyományos hajtásúaknál, hogy megfelelő nyomás legyen a kerekekben. A túlságosan alacsony nyomás, azaz a lapos kerekek miatt csökken a tapadás, a túl kemény gumik pedig az abroncs és az út érintkezési felületét.
Mindkettő veszélyes lehet a téli útviszonyok közepette, főleg, ha a túl gyorsan vagy túl dinamikusan közlekedik valaki. Márpedig az elektromos hajtás kedvez a dinamikus vezetésnek.
A villanyautóknál is fontos balesetmegelőzési szempontból az óvatos fékezés. A hagyományos hajtású autók vezetői is megtapasztalhatták már, hogy egy „látszólag nem csúszós, de hideg” burkolaton is könnyen táncra perdülhet egy jármű a hirtelen fékezéstől.
Az elektromos hajtásúak regeneratív fékrendszer már önmagában is nagyobb fékhatást produkálhat, mint egy nagyobb motorral szerelt autó motorféke, már csak ezért is tanácsos jobban figyelni, hogy mekkora sebességgel közlekedünk. Egyes szakértők azt javasolják, hogy mivel az erős regeneratív fékrendszer hirtelen lassulást okozhat, ami csúszós úton veszélyes lehet, ahol megoldható, csökkentsük a regeneratív fék intenzitását.
És még valami, amire a villanyautóknál különösen fontos figyelni télen. Ez a fogyasztás. Az autó fűtése is áramot fogyaszt, azaz csökkenti a jármű hatótávolságát. Benzines és dízel autók esetében majdhogynem lényegtelen hány fok van az autóban, az elektromosoknál azonban nem!
F.Gy.A.