Milyen nap volt csütörtökön? És hogyan ünnepelte a rendőrség?

  • Amire számítani lehetett, bekövetkezett. Nemcsak a MÁV, a rendőrség is megelégelte a sok szabályszegést!
  • Az idén nem egészen öt hónap alatt 11-el többen haltak meg a vasúti átjárókban, mint tavaly egész évben.
  • Civilnek látszó rendőrautó és rendőrségi drónok figyelték a szabálytalankodókat – volt dolguk bőven.

Forras: mavcsoport.hu

Csütörtökön volt a Nemzetközi Vasútiátjárós Tudatosság Napja (ILCAD’22). Bár ez nem egy széles körben ismert ünnepnap, aligha meglepő, ha az idén a biztonságos közlekedés elősegítése és a balesetek megelőzése érdekében a MÁV rendőrséggel közös ellenőrzést és figyelemfelhívó kampányt tartott országszerte a szintbeli vasút-közút kereszteződésekben.

Mint arról lapunk is beszámolt, az idén nem egészen öt hónap alatt 43 közlekedési baleset történt vasúti átjárókban. Ezekben az úgynevezett útátjárós balesetekben 18-an haltak meg. A balesetek száma 17-tel több, mint ahány tavaly egész évben történt, a halálos áldozatoké pedig 11-gyel.

Az elmúlt néhány héten a rendőrség és a MÁV több közös sajtótájékoztatón figyelmeztette a közúton közlekedőket: a vasútátjárós balesetek kivétel nélkül az ő hibájukból, jellemzően a figyelmetlenségükből történik. Mozdonyvezetők kértek nagyobb körültekintést az autósoktól, olyanok, akik átélték milyen az, amikor hiába vészfékeznek, esélyük sincs elkerülni az ütközést és attól kezdve már csak a vak szerencsén múlik az autóban ülők sorsa.

Nem hagyott kétséget sem a rendőrség, sem a MÁV afelől, hogy az eddiginél is határozottabb fellépésekre számíthatnak azok, akik magukra nézve nem tartják kötelezőnek a KRESZ vasúti átjárók megközelítésére és az azokon való áthaladásra vonatkozó rendelkezéseit.

A MÁV már korábban kezdeményezte a vasúti átjárón való áthaladás szabályainak szigorítását és a szabályszegők büntetésének súlyosítását.

Június 9-én, Nemzetközi Vasútiátjárós Tudatossal Napján a rendőrség is akcióba lépett. Civil rendőrautókkal és drónokkal tartottak átfogó akciót országszerte. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményükben emlékeztettek rá, hogy előzőleg „aktív kommunikációs tevékenységet folytattak a tilos jelzésen áthaladás veszélyeire figyelmeztetve az úton közlekedőket”.

Csütörtökön a MÁV munkatársai a vasúti átjárók közvetlen közelében szórólapokat osztottak és élőszóban is felhívták a figyelmet arra, milyen kockázata van és milyen következményekkel járhat, ha körültekintés nélkül indulnak keresztül az útátjárókon – akár gyalogosokként teszik, akár járművezetőkként.

Akik az előzetes figyelmeztetések dacára sem gondolták, hogy ha másért nem, saját biztonságuk érdekében érdemes lenne betartani a vonatkozó szabályokat – végül is a vonat általában nagy sebességgel érkezik az útátjáróba és mivel hatalmas a tömege, nagyon tud fájni, ha nekimegy valakinek.

Az ORFK tájékoztatása szerint közel 80 helyszínen tartott ellenőrzést a rendőrség. A vasúti átjáróra vonatkozó szabályok megszegése miatt több mint 30 esetben kellett intézkedniük.

Jellemzően azért, mert az úton közlekedők a vasúti útátjáróban a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtották át az út-vasút kereszteződésen. Sokan nem tettek eleget a vasúti átjáró előtti megállási kötelezettségnek, vagy éppen a vasúti átjárón való folyamatos áthaladásra vonatkozó előírásnak. Némelyek az „ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát hagyták figyelmen kívül vagy éppen előztek az átjáróban, ami szintén tilos.

Nem ez volt az utolsó ilyen akció – jelezte a rendőrség. Az útátjárókban rendkívüli módon megnőtt a balesetek száma, és ez ellen tenniük kell valamit. Úgy tűnik, a szabályos közlekedésre figyelmeztetés nem vált be. Annak a figyelmeztetésnek sem volt túl sok fogantja, hogy tudniillik, a vonatok féktávolsága száz méterekben mérhető, emiatt az estek többségében még vészfékezéssel sem képes a vonatvezető a szerelvényt megállítani egy, az átjáróban rekedt vagy oda épp előtte behajtó jármű előtt.

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság arra kéri a járművezetőket, hogy a balesetek megelőzése érdekében tartsák be a legalapvetőbb közlekedési szabályokat az útvasút kereszteződésekben. Úgymint:

  • A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad! Megállni tilos, de annyira célszerű lelassítani, hogy a sofőr meggyőződhessen róla, nem közeledik-e vonat egyik irányból sem!
  • Biztosított vasúti átjáróba járművel csak abban az esetben lehet behajtani, ha a teljes sorompó mindként rúdja nyitott véghelyzetben áll, a fényjelző vagy hangjelző berendezés, jelzést nem ad, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad.
  • Fontos: A fénysorompó fehér fénye nem a „vasúti zöld”. Nem azt jelenti, hogy szabad az út a túloldalra, csak azt, hogy a sorompó működik. Nem egy felvételt találni a világhálón, amikor az elvileg működő sorompó mögött áthaladt a vonat az útátjárón!
  • Fénysorompóval és félsorompóval is ellátott vasúti átjáróban, ha a félsorompó nyitott állapotú, de a fénysorompó tilos jelzést ad, akkor a tilos jelzést kell figyelembe venni!
  • A vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt előzni TILOS!
  • Csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy nem közeledik vonat a síneken!
  • Ne hajtson be az átjáróba, ha nem tud a lehető legrövidebb időn belül áthajtani rajta. Például, ha egy lovaskocsi, egy traktor vagy más (nagyon) lassú jármű haladt át éppen előttünk, várjuk meg, amit a túloldalon annyira eltávolodik a sínektől, hogy ha mi is áthajtunk, a járművünk nem lóg rá a sínekre.

A jövőben is számítani kell arra, hogy a rendőrség civilnek látszó autókkal, drónokkal és más eszközökkel előre be nem jelentett ellenőrzéseket tart a vasúti átjárókban. De ne ezért közlekedjenek körültekintően. Sokkal inkább azért, mert Mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.