Motorosbarát szalagkorlátok a 66-os úton
- A nem motorosbarát szalagkorlát miatt akár súlyosabb is lehet a balesetek következménye.
- A motorosokra nézve kiemelten veszélyes 13 útszakaszon épül motorosbarát szalagkorlát.
- Már több mint 1300-an elvégezték a HUMDA motorosoknak kínált vezetéstechnikai tréningjét.
Az utak mentén futó szalagkorlátoknak a közlekedők védelme a feladatuk. Megakadályozni, hogy a gépjárművek árokba sodródjanak, műtárgynak rohanjanak, amikor vezetőjük elveszti az uralmát felettük. Még ha ezt a célt nem is mindig sikerül elérni, rengeteg mozgási energiát emészt fel a szalagkorlát átszakítása, sőt már az is, ha csak nekimegy egy jármű. Átszakítani az esetek többségében nem is sikerül a szalagkorlátot csak a legnagyobb tömegű vagy a megengedettnél nagyobb sebességgel haladó járműveknek.
Olykor azonban a közlekedők védelmére kiépített szalagkorlát nemhogy nem tartja az úton a közlekedőket, nem védi meg őket, nem enyhíti a balesetek következményeit, hanem egyenesen a halálukat okozza. Döntően a motorosokét.
Nem egy motoros baleset történt, amelyek a következményei azért lettek jóval súlyosabbak, mint amilyet a körülmények indokoltak volna, mert a motorosok átcsúsztak a korlát alatt és a túloldalán fának, beton műtárgynak és hasonlóknak csapódtak. Máskor épp a szalagkorlát lábazata törte el a szerencsétlenül járt motoros gerincét, nyakát, azaz épp a biztonságát szolgáló elem okozta a halálos sérülésüket.
A motorosok jó ideje sürgetik, hogy az utak motoros szempontból legveszélyesebb szakaszain építsenek motorosbarát szalagkorlátokat. Úgy tűnik, kérésük a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség, a Magyar Közút, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a különböző motoros klubok és szervezetek együttműködésének köszönhetően mindinkább meghallgatásra talál.
Tavaly adták át az első motorosbarát védelmi rendszert Komárom-Esztergom megye hírhedt 1119-es útjának Bajna és Héreg közti szakaszán. Korábban a megyei rendőr-főkapitányságok közlekedésrendészeteit bemutató sorozatunkban is írtunk arról, hogy Komárom-Esztergom megyében a Vértes és a Gerecse kanyargós hegyi útjai mennyire vonzzák a motorosokat, akik közül sokan veszélyeztetik száguldozásukkal az életüket és a vétlen arra járókét.
Nemcsak azzal idéznek elő súlyos veszélyhelyzeteket, hogy nem törődnek a KRESZ-szabályokkal, és nem tartják be a megengedett maximális sebességet. Egy sok éves gyakorlattal rendelkező motoros szerint sokan úgy pattannak nyeregbe, hogy közben nem is tudnak rendesen motorozni.
„Megveszik a nagy vasat, mert van rá pénzük, és mert az egojuknak kell a sok köbcenti, a sok lóerővel, aztán nekivágnak”, magyarázza. Szerinte sokszor kész csoda, ha az első útjukon nem tekerednek fel egy útszéli fára.
A többség nem ilyen, és ezt nemcsak a kötelező udvariasság és az előítélet-mentesség mondatja velünk. Lényegesen kisebb mértékben nőtt az elmúlt években a nagymotorosok által okozott balesetek száma, mint a motoroké.
Az utóbbi években, már akik nagy motorra pattannak, pontosan tudják: ahhoz, hogy a nagy teljesítményű „vasakat” kézben tudják tartani, meg kell tanulni bánni velük. Tréningpályára járnak. Több mint 1300-an közülük a HUMDA kifejezetten motorosok számára meghirdetett képzésein is részt vettek.
„Minél nagyobb a „vas”, minél nagyobb a motor teljesítménye, annál felkészültebbnek kell lenni”, jegyezte meg a már hivatkozott öreg motoros, aki szerint nem túl bölcs dolog, ha valaki egy robogóról egyből a legnagyobb motorok egyikének a nyergébe ül át, s még csak meg sem tanulja rendesen kezelni a gépét.
Sokkal rosszabbul tolerálják a motorok a vezetőjük vezetéstechnikai hibáit, mint az autók – ezt sajnos sok motoros nem tartja szem előtt, amikor a szerpentineken jobbra-balra dőlve száguldozik. Egy hirtelen és indokolatlan kormánymozdulat, egy kisebb úthiba, ami kicsit megdobja a járművet vagy hirtelen erős fékezésre kényszeríti a vezetőjét, az autók esetében szinte soha nem jár tragédiával. Ellenben a motoroknál akár a kis hiba is súlyos következményekkel járhat. Akkor mutatkozik meg csak igazán, hogy mi a különbség, ha kettő, avagy, ha négy keréken utazik az ember.
Nem mellesleg egy baleset után az autóban ülők túlélési esélye is jóval nagyobb a motorosokénál, még akkor is, ha az utóbbiak a legjobb védőfelszerelésben, a legmodernebb bukósisakban motoroznak. Ha akárcsak 50-70 km/h sebességgel is nekicsapódnak a szalagkorlát lábazatának, túlélési esélyük minimálisra csökken. Őket nem védi energiaelnyelő karosszéria, és bár már létezik, a hazai utakon futó motorok többségén még nincs motoros légzsák sem.
Nincs más megoldás – a szabálykövető és kellően körültekintő motorozáson kívül persze –, mint hogy a környezetet a motoros-balesetek szempontjából a tapasztalatok szerint a leginkább veszélyes útszakaszokon olyan szalagkorlátokat kiépíteni, amelyek megvédik a motorosokat, minimalizálják a balesetek lehetséges következményeit. Energiaelnyelő az anyaguk és a kialakításuk, így ha nekik is csúszik egy motoros. nem zúzza halálra magát. Már csak azért is, mert a szabályosan közlekedőket is érheti baleset – út- vagy műszaki hiba, vagy éppen mások magatartása miatt.
A HUMDA szakembereinek és a Dél-Dunántúli Motoros Egyesület kezdeményezésére a 66-os úton Mánfa térségében kezdtek el megépíteni egy újabb motorosbarát szalagkorlát szakaszt. Tavaly a Komárom-Esztergom megyében végrehajtott fejlesztés kedvező tapasztalatai alapján az idén 12 Baranya megyei és egy borsodi szakaszon épül összesen 802 méternyi szalagkorlát.
A szakemberek szerint a jól meg- és kiépített utak, az egyre több vezetést támogató berendezéssel ellátott és mind hatékonyabb energiaelnyelő karosszériájú autóknak is nagyban köszönhető, hogy nemcsak a balesetek száma, de azok kimenetelének a súlyossága is csökken. Ma már ép bőrrel, olykor a saját lábukon szállnak ki az utasok rommá tört autókból, ami tíz-húsz éve még, az akkori szabványok szerint, az akkori technológiákkal és az akkor használt anyagokból készült autókból elképzelhetetlen lett volna.
A fejlesztés, ahogy a motorosok képzése és tréningezése is a HUMDA-nál folytatódik. Ezzel együtt arról nem szabad megfeledkezni, hogy a szalagkorlát akkor nyújtja a legnagyobb biztonságot, ha senki nem hajt neki.
F.Gy.A.
fotók: facebook.com/MagyarKozut