Ne csináljon programot október 17-re!
- Ön szerint mit kell tenni annak érdekében, hogy kevesebben haljanak meg az utakon?
- Mit veszíthet, ha pályázik egy jó ötlettel, megoldási javaslattal, ami életeket is menthet?
- Ne nézze tétlenül mások tragédiáját! Fogjon össze a jobb közlekedésért tenni akarókkal!
Még néhány napig (június 6-ig) lehet pályázni a Kiválóság a Közlekedésbiztonság terén Díjak egyikéért! Minden közlekedésbiztonsági ötlet, program, kezdeményezés hasznos lehet, ami segíthet elérni az Európai Unió egyik legfontosabb célkitűzésének elérését, hogy tudniillik 2050-ig szinte nullára kellene csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számát Európában.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Charta (European Road Safety Charter, ERSC) a civil társadalom legnagyobb közúti közlekedésbiztonsági szervezete. Több mint 3500 állami és civil szervezetet tömörít, olyanokat, amelyek részben vagy egészben fő tevékenységük mellett, azon felül foglalkoznak közlekedésbiztosággal.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Charta Nemzeti Képviselői szerepét Magyarországon a KTI Közlekedéstudományi Intézet tölti be. A KTI egyebek mellett segítséget tud nyújtani a kapcsolatfelvételhez az ERSC más nemzeti szervezeteivel és tagszervezeteivel, segíthet továbbá a mindannyiunk közlekedésbiztonságáért tenni akarók erőfeszítéseinek összehangolására, az azonos témákkal foglalkozók kapcsolatfelvételében.
A KTI, mint az Európai Közlekedésbiztonsági Charta Nemzeti Képviselője, segítséget tud nyújtani a Kiválóság a Közlekedésbiztonság terén Díjakra pályázóknak. Az idén a Charta az alábbi kategóriákban várja a pályázatokat:
- Biztonságos Rendszer megközelítés
- Hivatásos Gépjárművezetők
- Technológia
- Fiatalok
Még nem késő jelentkezni. Minden ötletre szükség van, mert a kihívás, amivel a Charta és az unió szembenéz, hatalmas. 2019-ben 22.763-en vesztették életüket ez Európai Unió útjain, 2020-ban 18.844-en. Azonban a 2010-ben kitűzött fő célt, hogy tudniillik 2020-ra a 2010-es szint felére kell csökkenteni a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számot az EU-ban, nem sikerült elérni.
Közben megszületett egy, még a 2010-esnél is grandiózusabb elképzelés: 2050-re közel nullára (az első tervezet még úgy szólt, hogy nullára) kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számát.
A balesetek halálos áldozatainak háromnegyede férfi, az elhunytak közel negyede az idősebb korosztályhoz tartozik. Népességen belüli részarányuknál magasabb a 18-24 évesek érintettsége a balesetek halálos áldozatai és sérültjei között.
Az EU baleseti statisztikája szerint három országúti gyilkos felel a közúti közlekedési balesetek háromnegyedéért. A gyorshajtás, a biztonsági öv használatának elmulasztása és az ittas vezetés. (Magyaroszágon kívül: Romániában, Csehországban és Szlovákiában is nulla tolerancia van érvényben, a sofőröknek egy korty alkohol sem megengedett. Máshol kis mennyiség még megengedett, az unió már az ittas vezetés általános tiltását tervezi a halálos balesetek számának visszaszorítása érdekében.)
Milyen technikai fejlesztésekkel, technológiai megoldásokkal lehet elérni, hogy ne vezessen, ne vezethessen az, aki ivott? Hogyan lehet kikényszeríteni a szabálykövető közlekedést mindenkitől? És mit kell tenni ahhoz, hogy a felnövekvő korosztályok felkészültebben, biztonság-tudatosabban vegyenek majd részt a közlekedésben, mint a maiak?
Ilyen és hasonló kihívásokra keresik a választ külön-külön és kisebb-nagyobb csoportokban a Charta tagjai. Ha Önnek volna megoldási javaslata, pályázzon! Lehetséges, hogy épp ez lesz az az alkalom, amikor a sors, a pályázat, azaz a Charta nemzetközi ismertséget nyújt Önnek és összehozza az unió távoli pontjain élőkkel egy közös fejlesztés erejéig, esetleg hosszabb távon is.
Ne csináljon programot október 17-re! Ha pályázik, esélyt ad magának, hogy október 17-én Brüsszelben a díjazottak között legyen.
F.Gy.A.