Nem kötelező a téligumi, de…

  • Vigyázat! Túl gyakran, túl gyorsan, túl szélsőségesen változhatnak az útviszonyok manapság!
  • Tükörjégen a téli gumik sem képesek csodát tenni, ezért célszerű eleve óvatosabban vezetni.
  • Melyek a jeges úton vezetés legfontosabb szabályai, amiket mindenkinek be kellene tartani?
  • Figyelem! A biztosító nem minden esetben fizet, ha télen is nyári gumik vannak a kerekeken.

Az év első napjaiban több súlyos kimenetelű baleset történt az utakon – jellemzően gyorshajtás miatt. Autók sodródtak le az útról és borultak fel az útmenti árokban vagy csapódtak fának és roncsolódtak össze olykor a felismerhetetlenségig. Rosszabb esetben a baloldali sávba sodródott a túl gyorsan hajtó sofőrök irányíthatatlan autója.

Több baleset oka az eltúlzott sebesség volt, de az elsődleges információk szerint nagyobb volt azoknak az eseteknek a száma, ahol nem az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedve okoztak súlyos sérülésekkel járó balesetet. Túl nagy sebességgel hajtottak rá jeges útszakaszokra, jégfoltokra, és irányíthatatlanná vált az autó alattuk.

Bár egy tavalyi felmérés szerint az autósok több mint 80 százaléka télen téli gumikkal közlekedik, a jeges úton, pláne a tükörjégen az sem mentheti meg őket attól, hogy önálló életet kezdjen élni alattuk az autó egy hirtelen kormánymozdulat vagy fékezés után.

A téli gumi sem csodaszer, jeges útviszonyok között még a téli abroncsok tapadása is jelentősen csökken. Extrém esetekben szinte csak a szöges gumik vagy a hólánc jelenthet hatékony megoldást. Ám, ha az úttest csak szakaszosan vagy foltokban jeges azok használata is veszélyes lehet – rongálhatják az út burkolatát és a gumit egyaránt.

Közlekedésbiztonsági szakemberek szerint jeges úton csak a fokozott óvatosság, a defenzív vezetés óvhatja meg a közlekedőket a balesetektől. Amikor az egyik nap hétágra süt a nap, a másikon repkednek a mínuszok, lefagy a pára, ónos eső esik, nehéz előre megjósolni milyen útviszonyokra készüljön az ember, amikor autóval útnak indul.

Melyek a jeges úton való közlekedés legfontosabb szabályai?

Csökkentsük a sebességet! A jég jelentősen csökkenti a gumik tapadását, még a rugalmasságukat nagy hidegben is megőrző téli abroncsokét is. Emiatt pedig hosszabb fékúttal kell számolnunk. A lassabb haladás lehetővé teszi, hogy jobban reagáljunk a váratlan helyzetekre; több időnk és terünk lesz korrigálni, ha irányíthatatlanná válik az autó. És ha mégis balesetet szenvedünk, nem mindegy mekkora sebességgel csapódunk egy fának vagy éppen a szemből érkezőkbe.

Növeljük a követési távolságot! Normál körülmények között is fontos a megfelelő távolság tartása, jeges útviszonyok esetén azonban legalább a kétszeresére van szükség.

Kerüljük a hirtelen manővereket! A gyors kormányzás, fékezés még átlagos útviszonyok közepette is a jármű megcsúszásához vezethet nagy sebesség mellett. Jeges úton még inkább. Minden mozdulatot lassan, finoman végezzünk.

Használjuk a motorféket! Amikor csak lehet, lassítsunk motorfékkel, ezzel elkerüljük a hirtelen fékezés okozta megcsúszást.

Figyeljük az útviszonyokat! A jég, a jeges útburkolat nem mindig tűnik fel. Az úttal egybeolvadó tömörített jég („fekete jég”) különösen veszélyes lehet, és kiemelt figyelmet igényel. Még, ha a rendszeresen használt útvonalunkon autózunk is, a gyakran, gyorsan és szélsőségesen változó időjárásra tekintettel célszerű az interneten indulás előtt tájékozódni a lehetséges útviszonyokról.

Kerüljük a jeges utakat! Ha az előrejelzések alapján vagy tapasztalatból tudjuk, hogy a szokásos útvonalunk jégfoltos lehet, válasszunk alternatív útvonalat. Olykor az is elég lehet, ha kevésbé kacskaringós, dimbes-dombos menekülő utat keresünk magunknak. Amennyiben nincs más lehetőség, és mindenképpen autóba kell ülnünk, készüljünk fel lassabb haladásra, induljunk el korábban, ha időre megyünk valahova.

Készüljünk fel minden eshetőségre! Ellenőrizzük rendszeresen a gumiabroncsaink állapotát és nyomását. Legyen továbbá az autóban a jégkaparó, hólánc, hólapát, pokróc és meleg ital. Legyen tartalék üzemanyag, ki tudja mennyit kell várni a mentésre, ha minden óvatosság ellenére az árokban kötünk ki. Legyen induláskor feltöltött a mobiltelefonunk!

Azt szinte minden autós tudja, hogy Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata. Jóval kevesebben tudják azonban azt, hogy baleset esetén sokba kerülhet, ha nem megfelelő gumikkal közlekedik az autós. Alkalmasint jelentősége lehet annak is, ha télen nem téli gumik vannak a kerekeken.

Ugyan a rendőrség nem bírságol meg senkit, ha télen nyári gumikkal közlekedik, azonban a biztosítók „büntethetnek” azért, ha „az autó nem volt megfelelő állapotú a baleset idején”. Minden biztosítási fedezetekről szóló szerződésben olvasható, hogy megfelelő műszaki állapotú gépjárművel kell részt venni a közlekedésben. Akkor fizet a biztosító, ha az autó megfelelő műszaki állapotban volt.

A megfelelő műszaki állapotnak pedig része a gumiabroncsok állapota. A túlságosan kopott vagy teljesen elhasználódott, sérült vagy egyáltalán nem a közlekedési helyzetnek megfelelő gumiabroncs miatt következik be a baleset, a biztosító akár vissza is követelheti másfél millió forint erejéig az okozott kárért a vétlen félnek kifizetett összeget, cascós kárrendezés esetén pedig a teljes kifizetést is megtagadhatja.

A biztosító szemléjén jegyzőkönyv készül a gumik állapotáról (is), amiben ilyenkor külön kitérnek arra, hogy az adott gumi alkalmas volt-e arra, hogy a gépjármű részt vegyen a forgalomban. Ha később az derülne ki, hogy a jégen ugyan téli gumikkal is megcsúszott volna az autó, ám az út szélén már megfogták volna az autót, így akár még az irányítást is visszaszerezhette volna a sofőr felette, szinte biztosra veheti a sofőr, hogy a biztosító kevesebbet fog fizetni, ha az autón nyári gumik voltak, mint ha téliekkel autózott volna.

F.Gy.A.