Nem lesz vizsga a 70 felettieknek!
- Gulyás Gergely: Semmiképpen sem támogatjuk a 70 év feletti sofőrök ötévenkénti vizsgáztatását.
- Nem a 65 feletti gépjárművezetők veszélyeztetik a leginkább a közlekedésbiztonságot Magyarországon.
- Attól még, hogy valaki orvosi értelemben vezetésre alkalmas, időnként hasznos lehet önvizsgálatot tartani!
A kormány semmiképpen sem támogatja azt az uniós javaslatot, melynek értelmében a 70 évesnél idősebb gépjárművezetőknek ötévente vizsgán kellene bizonyítaniuk, hogy rendelkeznek-e a vezetéshez szükséges képességekkel és tudással. Ezt Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter mondta egy Kormányinfón feltett kérdésre válaszolva. Indoklása szerint nem az életkortól függ, hogy ki mennyire biztonságosan vezet.
Statisztikai adatokra hivatkozva Gulyás Gergely hozzátette: a baleseti adatok sem arról tanúskodnak, hogy az idős sofőröktől kell félteni a közúti közlekedésbiztonságot hazánkban. Más korosztályok tagjai sokkal inkább veszélyeztetik azt.
Korábban a Közlekedésbiztonság is beszámolt arról a részleteiben még kidolgozásra váró uniós elképzelésről, amely az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) kezdeményezésére kötelezővé tenné a tagállamok számára a 70 év feletti gépjárművezetők alkalmasságának ötévenkénti felülvizsgálatát. Bár az Európai Unió számos tagállamában valamilyen formában ma is bizonyítaniuk kell az idős sofőröknek, hogy szellemi és fizikai állapotuk alapján továbbra is képesek biztonságosan részt venni a forgalomban, az ETSC szigorúbb ellenőrzést tartana indokoltnak.
Javaslatuk mellett azzal érveltek, hogy 2010 és 2018 között 22-ről 28 százalékra nőtt a közlekedési balesetekben elhunyt időskorúak aránya. Ha csak a városi forgalomban bekövetkezett baleseteket nézzük, még rosszabb a kép. Száz – balesetben elhunyt – közlekedőből 38 a 65 év feletti korosztályból kerül ki.
Mindemellett nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy az elöregedő Európában az idős korosztályok aránya az össznépességen belül növekszik. Ez megmagyarázhatná a 65 felettiek növekvő arányát a balesetek sérültjei és halálos áldozatai között.
Hazánkban évtizedek óta kötelező orvosi felülvizsgálaton részt venni,
40 éves korig 10 évente,
40 és 60 év között 5 évente,
60 és 70 év között 3 évente,
70 felet 2 évente.
Ezen túlmenően vannak bizonyos betegségek és függőségek, amelyre tekintettel korlátozható a gépjárművezetők vezetési jogosultsága, vagy akár egészségügyileg alkalmatlanná is nyilváníthatja őket az orvos. Emellett arra is van lehetőség, hogy a vezetési jogosultságot valamilyen korlátozással engedélyezzék – például csak szemüvegben, vagy kontaktlencse használata mellett.
Mint arra Gulyás Gergely is rámutatott, Magyarországon a baleseti statisztikák sem indokolnak szigorításokat az idős sofőrökkel szemben. A KSH adatai szerint három-négyszer több balesetet okoznak a 21-24, a 25-30, sőt még a 31-35 évesek is, mint a 65 felettiek.
Az elmúlt évtizedekben történt közlekedései balesetek alapján a 65 év felettiek az esetek kétharmadában „Az elsőbbségadás szabályainak a megsértésével” (33%) és „Az irányváltás, kanyarodás és haladás” szabályainak be nem tartásával (31) okoztak baleseteket. A fiatalok (elsősorban a 25 év alattiak) esetében a legfőbb baleseti ok az estek több, mint felében (51%) a „Sebesség nem megfelelő megválasztása”. Míg a második leggyakoribb baleseti ok ennél a korosztálynál szintén „Az elsőbbségadás szabályainak a megsértése” (22%).
Tovább árnyalja a képet a KSH 2015-ös jelentése, amit elsőként a CLB Független Biztosítási Alkusz közölt anno az oldalán. Bár a 65 év feletti balesetokozók aránya kis mértékben nőtt a korábbiakhoz képest, a táblázat egyértelműen azt mutatja, hogy nem őket terheli a fő felelősség a hazai közlekedésbiztonság jelenlegi állapotáért.
Ezzel együtt, azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy vezetésre alkalmas állapotban van-e vagy sem, még akkor is, ha az orvos pecsétjével igazolta, hogy egészségileg vezetésre alkalmas.
Fontos, hogy a vezetésre alkalmas állapot nem egyenlő azzal, hogy nem fogyasztott alkoholt, mielőtt volánhoz ült volna!
Olykor az erős frontok, máskor egy orrfolyásos nátha vagy egy köhögési rohamokkal ránk törő torokgyulladás is komoly kockázatot jelenthet autóvezetés közben. Motoron még inkább. Ezért fontos az időszakos önvizsgálat.
Aki rossz látási viszonyok között, szürkületben vagy már teljes sötétségben nem látja jól a táblákat, a szokásos sebességgel haladva már nem tudja elolvasni a tájékoztató feliratokat, keresse fel szemorvosát, látszerészét, meglehet (új) szemüvegre lesz szüksége.
Ugyanez érvényes akkor is, ha a korábbiakhoz képest jobban zavarja már a szembe jövő autók fénye vagy a napsütés.
Ne üljön autóba, ha fájnak a lábai és nehezen tudja őket felemelni, mozgatni, mert nagy bajba kerülhet, ha hirtelen fékezni kényszerül. És ez esetben mellékes, hogy kinek a hibájából alakul ki a veszélyhelyzet.
A kor előrehaladtával különösen fontos elolvasni a gyógyszerek lehetséges mellékhatásainak jegyzékét, és komolyan venni, ha a vezetés az adott patikaszer használata mellett ellenjavallott.
Ha valaki úgy érzi, sokkal jobban kimeríti a vezetés, mint akár csak néhány évvel korábban is, konzultáljon orvosával. Lehetséges, hogy életmód-változtatásra lenne szükség, de az is, hogy valamilyen időskori megbetegedés előjelét érzékeli.
Akármi is áll a háttérben, fontos, hogy ha bármit tapasztal, ami a vezetési képességét hátrányosan befolyásolhatja, vezessen sokkal körültekintőbben, lassabban, lehetőség szerint a megszokott útvonalon, de semmiképpen ne megszokásból! Tartson nagyobb követési távolságot az előtte haladótól, és az olyan veszélyes manővereket, mint a balra kanyarodás, ott hajtsa végre, ahol a táblák vagy a lámpák biztonságossá teszik azt. Ez még akkor is megfontolandó magatartás, ha emiatt némi kerülőre kényszerül.
Aki tudja magáról, hogy nehezen tájékozódik (mások felhívták a figyelmét rá, vagy maga vette észre, hogy el-elhibázza még az általa amúgy jó ismert csomópontokat, kereszteződéseket is) ne vezessen éjszaka, egyedül semmiképpen sem.
Röviden, az orvosok szerint a legnagyobb biztonságot az jelenti, ha a sofőr alkalmazkodik a korához, és a vezetési képességének megfelelő tempóban vezet, és csak ott és csak akkor, ahol és amikor nem jelent veszélyt sem másokra, sem önmagára.
…mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.