Olvassa csak el a kommenteket!

  • Két éve akciósorozatként hirdették meg, ma már a rendőrség legsikeresebb és legnépsze­rűbb innovációja.
  • Újabb 40 Pofátlan(TAN)ító autó rendszerbe állítását tervezi a rendőrség a közlekedés­biztonság javítása érdekében.
  • Egyre több önkormányzat kér Pofátlan(TAN)ítókat a rendőrségtől, ha az útjaikon túl sok a veszélyes száguldozó.

2019 decemberében még aligha gondolhatta bárki is, hogy a Pofátlan(TAN)ítási akció minden idők legsikeresebb, de a közlekedők körében mind ez idáig kétségtelen a legnépszerűbb innovációja lesz. Amikor Halmosi Zsolt vezérőrnagy, az ORFK rendészeti főkapitány-helyettese, egyben az ORFK – Országos Baleset-megelőzési Bizottság elnöke a VI. Országos Iskolarendőr Szakmai Na­pot megnyitó beszédében bejelentette: a rendőrség „rászáll” azokra, akik a szabályokra fittyet hány­va például a leállósávban vagy a buszsávban kerülik ki a dugókat, akik a záróvonalon keresztül tola­kodnak mások elé ott, ahol a kétsávos útból csak egy sáv marad, sokan úgy voltak vele, hogy ez is csak egy párhetes akció lesz, mint az összes többi, amiket a rendőrség szervezni szokott, ha túl sok a baleset vagy a szabálytalanság az utakon, aztán majd visszatér az élet a régi kerékvágásba.

Tévedtek. Már két éve tart az új módi és minden arra utal, hogy a rendőrség folytatni akarja. Sőt, növelni készül a Pofátlan(TAN)ítók számát.

Halmosi az akciósorozat bejelentésekor elismerte, a kezdeményezéssel a rendőrség azt is de­monstrálni kívánta, hogy nem csak arra képesek, hogy hol nyíltan, hol lesből mérjék és fotózzák a gyorshajtókat, és hogy a közlekedésrendészet nem holmi pénzbehajtó szervezet, ahogy sokan tartják róla. Soha nem azon mérték le a rendőrség eredményességét e téren, hogy hány autóst szondáztattak, hány gyorshajtót mértek be, mennyi bírságot szabtak ki, mondta. „Nekünk, ahol arra van szükség a közlekedés biztonságának a megteremtése, máshol annak fenntartása a feladatunk”, szögezte le.

2020-tól egyre több, távolról civilnek látszó nagy teljesítményű és mindenféle szabálysértés megállapítására és dokumentálására alkalmas eszközökkel felszerelt rendőrautó járta országszerte az utakat, s a Pofátlan(TAN)ító egységek mind gyakrabban és mind több pofátlan (vagy éppen sú­lyosan szabálysértő sofőrt) emeltek ki a forgalomból.

Persze nemcsak a pofátlankodókra vadásztak. Bekapcsolt fedélzeti kamerával amúgy sem mehettek volna el a Pofátlan(TAN)ító rendőrök a nyilvánvaló szabálysértések, közlekedési bűncse­lekmények mellett. Nem is akartak. Így a klasszikus pofátlanok mellett a gyorshajtók, a tiloson áthaj­tók, a záróvonalon áthajtók és a kötelező haladási irányt túlságosan lazán kezelő autósok, motoro­sok is „áldozatul estek” a Pofátlan(TAN)ítási akciónak.

„Ma már a Pofátlan(TAN)ító egységek a rendőrség közlekedési ellenőrzésének szerves részét képezik, sőt, sok szempontból ők képviselik a fő irányt” – ezt már Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője mondta lapunknak, amikor két év tapasztalatainak összegzésére kértük. Nem kis meglepetésünkre nem az ellenőrzések számát kezdte el sorolni, még csak azt sem, hogy az elmúlt két évben hány gyorshajtót, busz- vagy leállósávban előzőt értek tetten a Pofátlan(TAN)ítók.

Óberling más számokkal állt elő. Azt mondta, eddig 25 videó-összeállítást tettek közzé a kü­lönböző közösségimédia-felületeken. Ezek nézettsége egyenként is több százezres volt, némelyik a millióhoz közelített. Készült még egy best of összeállítás is, még azt is több tízezren nézték meg.

– Eredetileg csak néhány videó-összeállítást terveztünk, hogy lássák az emberek kikkel szem­ben és pontosan miért  intézkedtek a kollégáim, de az érdeklődés akkora volt a filmek iránt, hogy nem lehetett nem folytatni – fogalmazott Óberling József.

Minden összeállítást kisebb-nagyobb komment cunami követett.

– Érdemes beleolvasni a kommentekbe – javasolta Óberling ezredes –, senkiben nem hagynak kétséget afelől, hogy a közlekedők többsége egyetért azzal, hogy a rendőrség ilyen módon is fellép a szabálykövető közönséget veszélyeztető közúti garázdák ellen, mert szeretne biztonságban eljutni úti céljáig

Korábban, az immár állandósult ellenőrzési formává alakult akciósorozat kezdetén Halmosi tábornok több interjúban is elmondta, hogy megtapsolták az autósok a pofátlankodókkal szemben intézkedő kollégáit. „A közvélemény ma már mellettünk áll”, egyebek között ezt hangsúlyozta a la­punknak adott interjújában is.

Óberling József ezredes szerint azonban a közvélemény már nem csak tapssal fejezi ki elégedettségét a rendőrség közlekedésbiztonsági munkájával összefüggésben. Vélhetően a rendőrsé­gi videók is szerepet játszottak abban, hogy mind többen küldik el a Budapesti Autósok Közösségé­nek (olykor közvetlenül a rendőrségnek is) azokat a felvételeket, amiket az autójuk, motorjuk, ke­rékpárjuk fedélzeti kamerája készített az őket vagy másokat veszélyeztetőkről és egyre többen haj­landók nevüket is adni a felvételekhez.

De ennél több is történt az utóbbi két évben. Mind több lakóközösség és önkormányzat kéri a rendőrséget, hogy bizonyos időszakokban és területeken legyenek jelen a Pofátlan(TAN)ítók.

– Gyakran előfordul, hogy amit ott helyben súlyos szabálysértések sorozatának tartanak, való­jában nem az, még csak nem is veszélyes. Ettől persze még lehet zavaró, de nem minden esetben ad okot rendőri intézkedésre. Több esetben előfordult azonban, hogy a kollégáim indokoltnak ítélték a terület fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzését, és ekkor a Pofátlan(TAN)ítók is fel-felbukkantak ott.

Persze mindennek nem örülnek azok, akik mögött egyszer csak felvillan a kék lámpa és meg­állásra utasítja őket az addig civilnek tűnt rendőrautó. Még csak esélyük sem volt hirtelen jó fiúknak lenni, mert észre sem vették, hogy a rendőrök milyen közel vannak hozzájuk. Hogy az orruk (és a kamerájuk) előtt szabálytalankodnak.

Két év után azt gondolná az ember, hogy mindenki tisztában van azzal, hogy ha a „semmiből” egyszer csak feltűnik mögötte egy kék lámpás civil autó, akkor bukta van. Mert ők csak akkor star­tolnak rá valakire, ha nyilvánvaló a szabályszegés és azt dokumentálták is. De ez tévedés. Még ma is sokan megpróbálják megmagyarázni, hogy miért tették, amit tettek, arra is volt, és olykor még van ma is példa, hogy megkérdőjelezik a rendőrök állítását. Azonban amikor a kamerák felvételeit megnézik, abbahagyják. Nincs az a kifogás (eddig legalábbis nem volt), ami indokolta volna a lefilmezett szabálysértéseket.

A Pofátlan(TAN)ítás folytatódik. Már szinte aláírásra kész az a szerződés, melynek keretében a rendőrség újabb 40 pofátlantanító autót vásárol. És ne feledjük, léteznek Pofátlan(TAN)ító rendőr­motorok, sőt kamionok is. Nem mellesleg mind több megyei rendőr-főkapitányság vet be drónokat a pofátlan és a súlyosan szabálysértő autósok ellen. Utóbbiakat nemcsak a nagyobb városokban, ha­nem például az autópályákon is.

F.Gy.A.