PECÁzhatnának az önkormányzatok

  • A gyalogos-átkelőhelyek többségében csak az autósok fele adja meg az elsőbbséget a gyalogosoknak.
  • A KTI felmérése szerint az elsőbbségadási hajlandóságát a zebrák minősége is jelentősen befolyásolja.
  • A PECA segít az önkormányzatoknak és az érdeklődőknek szakszerűen felmérni egy gyalogátkelőhely biztonságosságát.
  • A bárki számára elérhető applikáció automatikus javaslatokat készít a vizsgált átkelőhely fejlesztésére.

Tudta Ön, hogy Magyarországon az összes közúti közlekedési baleseten belül 16 százalék a gyalogos balesetek részaránya? Vagy, hogy nagyjából minden nyolcadik baleseti sérült gyalogos?

Az adatok a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) „kijelölt gyalogos-átkelőhelyekre fókuszáló balesetelemzéséből” valók. Amiből az is kiderül, hogy a biztonságos gyalogos-átkelésre szolgáló kijelölt átkelőhelyeken történt a gyalogosokat érintő közlekedési balesetek valamivel több, mint 40 százaléka.

Tízből négy balesetet szenvedett gyalogost tehát a biztonságosnak hitt zebrán gázoltak el.

Ez azonban az országos átlag. A KTI vizsgálati jelentése szerint jelentős eltérés mutatkozik az egyes gyalogos-átkelőhelyek között azok minősége alapján.

A KTI egy korábbi, az autósok elsőbbségadási hajlandóságot vizsgáló kutatása szerint a zebrák környékén a közlekedők szabálykövetési hajlandóságát nagyban befolyásolja a gyalogos-átkelőhelyek minősége. Bizonyos típusú átkelőhelyeken igen alacsony, bár a gyalogos szempontból a legbiztonságosabbnak tekinthető helyeken sem haladja meg a 85 százalékot. Ami azt jelenti, hogy a legbiztonságosabb zebrákon hétből csak egy esetben nem kapja meg a gyalogos az elsőbbséget.

Máshol ennél lényegesen rosszabb a helyet. Számos helyen például csak az esetek 40-60 százalékában adják meg az autósok az elsőbbséget a gyalogosoknak. Azaz átlagosan csak minden mások autó ad elsőbbséget a gyalogosoknak a zebrán!

Nem véletlen, hogy az Európai Unió közlekedéspolitikájában és a rendőrség napi gyakorlatában is kiemelten kezelendő területté vált napjainkra a gyalogosok, és a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek biztonsága.

A rendőrség persze nemcsak azokkal az autósokkal foglalkozik, akik közül – országos átlagban – nagyjából minden második nem adja meg az elsőbbséget a gyalogosoknak a zebrákon. Egy korábbi hivatalos bejelentés szerint májustól azokkal a gyalogosokkal szemben is az eddiginél határozottabban lépnek majd fel, akik figyelmetlenül, ilyetén ön- és közveszélyesen közlekednek, átrohannak a zebrán akkor is, ha a lámpa piros fénye világít, mert épp megérkezett a villamos, és így tovább.

Forrás: KTI

Korábban már írtunk arról, hogy a jövőben testkamerákkal felszerelt civil rendőrök is járják majd a nagyvárosokat és a durván szabálysértő vagy egyszerűen csak pofátlan autósokkal szemben már bevált módszert követve kiszűrik majd azokat a gyalogosokat, akik úgy viselkednek, mintha rájuk nem vonatkoznának a közlekedési szabályok. Írásunk itt olvasható.)

Nemcsak rendőri jelenléttel és szigorúbb bírságolással lehet azonban biztonságosabbá tenni a gyalogátkelőhelyeket. Sőt, épp az lenne a kívánatos, hogy a közlekedők (mindenki) akkor is betartsák a közlekedési szabályokat, ha nincs vagy legalábbis ők nem látnak rendőrt a környéken. Hiszen késő bánat az érintettnek és keserű vigasz a hozzátartozóknak, ha egy baleset után (olykor évekkel) az igazságszolgáltatás utoléri a zebrán történt halálos gázolás felelősét.

A Közlekedéstudományi Intézet kidolgozott egy rendszert és egy az alapján működő applikációt is kifejlesztett, amivel az önkormányzatok (de mivel az app bárki számára elérhető és regisztráció után használható, nemcsak ők) felmérhetik az egyes gyalogos-átkelőhelyek biztonságosságát, szolgáltatási színvonalát. Az alkalmazás lehetővé teszi egy-egy zebra (és a közvetlen környékének) szolgáltatási színvonalának az értékelését, és azoknak az intézkedéseknek a megtervezését, amelyekkel javíthatók az adott helyen a gyalogosok biztonsága.

A Kijelölt gyalogos-átkelőhely elemző rendszer, ami angol neve (Pedestrian Crossing Analyzer) után a PECA nevet kapta, bárki elérheti és ki is próbálhatja a http://kti-peca.web.app/ címen.

A KTI applikációjával még a laikusok számára is könnyű a pecázás. Egyszerű, objektív, automatikus, és több szempontot mérlegelve minősít, illetve ad fejlesztési tanácsot – hogy csak párat említsünk az előnyei közül.

Gyors és egyszerű regisztráció után bárki ellenőrizheti például az otthona közelében lévő vagy éppen a gyermek iskolájánál lévő gyalogos-átkelőhely biztonságosságát. Megnézheti továbbá, hogy milyen intézkedésekkel, fejlesztésekkel lehetne azt biztonságosabbá tenni. Ezek az információk nemcsak a szakemberek számára lehetnek hasznosak, erről majd lesz még szó, hanem azoknak is, akik például egy lakossági fórumon vagy a közösségi médiában akarnak érvelni egy adott zebra részbeni vagy teljes átalakítása mellett.

A rendszer figyelembe veszi egyebek között a forgalom nagyságát, a környezeti adottságokat, a forgalmi rendet, vagy hogy a gyalogosok és a járművezetők az adott helyen milyen távolságon belül észlelhetik egymást. Egyebekben a rendszer számol azzal is, hogy a zebra környezetében a gyalogosoknak mennyi és milyen minőségű hely áll a rendelkezésre a várakozásra, vagy miként működik-e az átkelőhelynél a közvilágítás.

Arra, hogy milyen módon, miféle fejlesztésekkel, technikai, forgalomtechnikai megoldásokkal lehetne az egyes átkelőhelyeket biztonságosabbá tenni, egy automatikusan generált üzenetben tesz javaslatot a rendszer. Ami természetesen nem kőbe vésett előírás, utasítás, még csak nem is kész megvalósítási terv, de jó iránymutatást, segítséget jelenthet egy konkrét fejlesztés megvalósítása esetén az azzal kapcsolatos döntést előkészítő szakemberek számára és végső soron a döntéshozók számára is.

A többi már közösségi igény, akarat és nem utolsó sorban pénzkérdés.

Ám ott, ahol az előbbiek mind rendelkezésre állnak, hasznos lehet a Közlekedéstudományi Intézet applikációja, ami az élesítés előtt két független külsős közútkezelő szakértő is felülvizsgált és rendben lévőnek talált. A módszertan és az alkalmazás gyakorlati használatához külön kézikönyv is készült, bár maga a program is elég „bőbeszédű” (speciális szaktudás nélkül is érthető magyarázatokkal ellátott) ahhoz, hogy bárki használni tudja.

F.Gy.A.