„Próbaidőszakot” vezethetnek be Lengyelországban
- A kezdő vezetők hat hónapig nem „fuvarozhatnák” a kortársaikat.
- Kezdő jogosítvánnyal csak „tiszta előéletű” felnőttek társaságában?
- Miért olyan veszélyesek a fiatal sofőrök az utakon Európa-szerte?
Próbaidőszak bevezetését tervezi Lengyelország a frissen szerzett jogosítvánnyal közlekedő gépjárművezetők számára – írja honlapján a lengyel kormány terveire hivatkozva az ETSC.
[A cikk és a hozzá kapcsolódó tartalmak itt érhetők el.]
Korlátozásokat javasol a más kérdések mellett a fiatalok biztonságos mobilitásával foglalkozó RAC Foundation is az Egyesült Királyságban. Utóbbi a sikeres vizsgát követő első hat hónapban még tiltaná a kezdő sofőrök számára 25 évesnél fiatalabb utasok szállítását.
A lengyelek egy átfogó közlekedésbiztonsági reformcsomag részeként azt is tervezik, hogy a kezdő gépjárművezetők számára külön sebességkorlátozást írnak elő. Eszerint lakott területen ugyan ők is 50 km/h-val közlekedhetnének, azon kívül azonban 90 helyett csak 80, az autópályákon pedig 140 helyett legfeljebb 100 km/h sebességgel hajthatnának.
Már a 17 évesek számára is lehetővé tennék Lengyelországban, hogy elkezdjenek vezetni, de csak akkor és csak azoknak, akiket egy tapasztalt, „tiszta közlekedési előéletű” sofőr kísér.
Mindemellett a lengyel kormány szigorúbb büntetés kiszabását tervezi az ittas járművezetőknek és – a hatályos magyar gyakorlathoz hasonlóan – börtönbe küldené azokat, akiket a jogosítványuk bevonása (azaz a gépjárművezetéstől eltiltásuk) után gépjárművezetésen érnek. Az előbbi intézkedéseket nemcsak – sőt, elsősorban nem – a fiatalok végett vezetnék be.
Mind a lengyelországi, mint a nagy-britanniai szigorítást kezdeményező javaslatok háttérében ugyanazok az okok és indokok állnak. Tapasztalatlanságuk és kockázatvállaló életfelfogásuk miatt a teljes népességen belüli arányukhoz képest gyakran okoznak is és szenvednek is el baleseteket. Rutintalanságuk miatt nem feltétlen és nem mindig ismerik fel a valóságos veszélyeket, és emiatt hajlamosabbak a gyorshajtásra és általában a szabályok be nem tartására.
Korosztályi sajátosság az éjszakai vezetés (elvisszük szórakozni, majd hazafuvarozzuk hazaúton a már ittas haverokat). Ilyenkor nemcsak az éjszakai vezetés jelenti a fokozott kockázatot. Tipikusnak mondható, hogy a kortárs utasok hajszolják gyorshajtásba, versengésbe más járművekkel a kezdő sofőrt, aki mivel nem akar megszégyenülni a barátai előtt, megpróbálja teljesíteni a barátok eltúlzott és gyakran kifejezetten veszélyes igényeit, elvárásait.
E korosztály sajátja továbbá a gyakori alkohol- és drogfogyasztás, és ők használják a leggyakrabban az okostelefonjukat vezetés közben kézben tartva.
Az Egyesült Királyságban a RAC Foundation is épp ezért kezdeményezte Lilian Greenwood közlekedési miniszternél egy olyan új vezetői engedély bevezetését, amellyel a kezdő sofőrök például nem szállíthatnának 25 év alatti utasokat a vizsga letételét követő első hat hónapban.
Magyarországon az Európai Unió többi országához hasonlóan a 18–24 éves korosztály közlekedési baleseti aránya a legmagasabbak egyike a többi korosztállyal összevetve. Az elmúlt években az Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) számos adatot publikált, amelyek rávilágítanak a problémák súlyosságára. Ezek alapján és a rendőrség baleseti statisztikái szerint ebből a korosztályból nagyjából minden ötödik sofőr válik baleset áldozatává, okozójává.
A balesetek legfőbb okai ebben a korcsoportban is a gyorshajtás, az elsőbbségi szabályok figyelmen kívül hagyása, valamint a figyelmetlenség.
A rendőrségi statisztikák szerint a vidéki utak és a kisebb forgalmú mellékutak kiemelten veszélyesek az utóbbi időben, mert ezeken a fiatalok gyakrabban hajtanak gyorsabban vagy kevésbé figyelnek a közlekedési szabályokra. Az elmúlt években szinte hetente történtek a sebesség nem megfelelő megválasztására visszavezethető kisodródásos vagy az úttest baloldalára sodródás okozta frontális ütközések, amelyekben szintén nagy arányban voltak érintettek fiatalok.
Az ilyen balesetek elkerülésére egyetlen lehetőség kínálkozik: betartani az adott útra vonatkozó közlekedési szabályokat és visszafogottan, defenzíven vezetni.
Az óvodától a középiskoláig ma már számtalan formában és alkalommal találkozhatnak a gyermekek és a fiatalok a körültekintő, biztonságtudatos vezetésre ösztönző felhívásokkal, programokkal, tréningekkel, vetélkedőkkel. Azonban a jelek szerint sokan megfeledkeznek az ott hallottakról, tanultakról, amikor a haverokkal a szülők kocsijával vagy már a saját autóval bulizni indulnak.
Ott és akkor már nincs mellettük sem az oktatójuk, sem egy rendőr, sem a szüleik.
Felnőtt emberek, legalábbis a jog szerint, övék a felelősség. A magyar jog még a 18 évesnél fiatalabbak esetében sem ismeri a szülői felügyeletet vezetés közben, noha B jogosítványt már 17 éves kortól szerezhetnek a fiatalok Magyarországon. Számos országban azonban csak 18 éves kortól vezethetnek autót.
A Lengyelországban bevezetni tervezetthez hasonló próbaidőszakkal máshol is kísérleteztek és kísérleteznek napjainkban is.
Németországban 17 éves kortól vezethetnek a fiatalok, azonban csak egy tapasztalt, legalább 30 éves kísérő társaságában, aki legalább 5 éve rendelkezik érvényes vezetői engedéllyel és makulátlan a közlekedési előélete. A 18. életév betöltése után a fiatalok kísérő nélkül is vezethetnek.
A német autóklub (ADAC) azonban úgy véli, ha csökkentenék a korhatárt és már 16 éves kortól lehetővé tennék a szülői felügyelet melletti vezetést, azzal nagyban elősegítenék, hogy a fiatalok a későbbiekben, önállóan már biztonságosabban, felelősségteljesen vezessenek. Már három éve kezdeményezték is a gépjárművezetésre jogosító korhatár csökkentését.
[Kamaszok a volán mögött, szülei felügyelettel? című írásunk innen érhető el.]
Amikor önállóan indulnak útnak a forgalomnak, sok fiatal túlbecsüli gépjármű-vezetési képességét. Az ADAC szerint lehetővé kell tenni, hogy a kezdők objektív visszajelzést kaphassanak valódi képességeikről és korlátaikról is. És szerintük erre több okból is a legalkalmasabbak a szülők lehetnek. Már amelyikük nem gyűjtött össze túl sok büntetőpontot gyermeke 16. születésnapjáig.
F.Gy.A.