Szárnyal a carsharing piac

  • Több mint negyedével nőtt tavaly a megosztott autókat használók száma.
  • A családok és a cégek is újragondolták korábbi autóhasználati gyakorlatukat.
  • Kevesebb autó, kevesebb baleset, biztonságosabb közlekedés, tisztább levegő.

Elképesztő sebességgel bővül a hazai carsharing szolgáltatói piac. A legfrissebb felmérések szerint, amit elsőként a Jövő Mobilitása Szövetség publikált, 2023-ban az előző évihez képest 25-30 százalékkal többen használták a három hazai szolgáltató járműveit. A kizárólag elektromos autókat kínáló GreenGo, a Wingo (korábban Share Now) és a MOL Limo járműveivel több mint 70 millió kilométert tettek meg a felhasználók. Háromszor annyit, mint 2022-ben.

Hazánkat a carsharing autózással foglalkozó kutatások immár Ausztriával, Belgiummal, Hollandiával és az Egyesült Királysággal egy szinten említik, mint a „jelentős megosztott autóállománnyal rendelkező” országot.

Az európai listavezető az autós nagyhatalom Németország, ahol 34 városban 18.500 megosztott személygépkocsit érhetnek el a felhasználók. Ezek ötöde ráadásul elektromos autó, ami még Németországban is elképesztő mennyiségnek számít, lévén, hogy az országban regisztrált összes gépjárműnek csupán a 3,3 százaléka tisztán elektromos meghajtású.

A második legtöbb megosztott autót, szám szerint 5500-et Lengyelországban tartják nyilván. Olaszországban 5400 carsharing jármű fut az utakon, míg Spanyolországban 3500-4000 közé teszik a számukat. Franciaországban a hivatalos adatok szerint 2300 megosztott autó érhető el.

A fennemlített öt ország közel 36 ezer carsharing járművei teszik ki az Európában megosztott összes gépkocsi 70 százalékát. Az őket követő ötös Ausztria, Belgium, Hollandia, Magyarország és az Egyesült Királyság, ahol jelentősnek számító megosztott flotta áll a felhasználók rendelkezésére. Magyarországon ez a három szolgáltatónál mintegy 1500 autót jelent, amelyek döntően Budapesten érhetők el.

Szakértők szerint számos oka van a carsharing szolgáltatások gyorsütemű népszerűség növekedésének. Az autózás megdrágulása, a dugók és a parkolási gondok, azaz, hogy drága és egyre kevesebb az elérhető parkolóhely, sok családot arra ösztönzött, hogy ne tartson második, esetleg harmadik autót. Pusztán azért, mert évente nagyobb csomagokkal együtt indulnak nyaralni, nem érdemes nagy autót tartani, ha az év jelentős részében azt amúgy is csak munkába járásra használják.

Különösen a fiatalok körében mind nagyobb súllyal esnek latba ezek mellett a környezetvédelmi szempontok, az egészséges környezet iránti igény.

A gazdasági világválság és a Covid a cégeket is a korábbi gyakorlatuk újragondolására késztette ezen a téren is. Nemcsak az üzemanyagárak, a parkolási díjak, és a járművek fenntartásának egyéb költségeinek növekedése miatt, a dugók, a parkolási nehézségek a céges autókat is kísértik. Sok esetben bizonyítottan gyorsabb elektromos rollerrel, vagy akár kerékpárral menni még akár egy üzleti tárgyalásra is, mint autóval.

Flottakezelőktől kapott tájékoztatás szerint az utóbbi időben vállalkozások sora döntött úgy, hogy a dolgozói magáncélú használatára is szolgáló céges autóinak egy részét autó-, kerékpár- és elektromos rollerbérletekre cseréli. Ez a megoldás nemcsak olcsóbb, a nagyvárosokban többnyire gyorsabb közlekedést eredményezhet.

A carsharing gyors ütemű európai és hazai terjedésnek számos pozitív vonatkozása van. Elsősorban a környezetvédelmi szempontokat szokták felemlegetni: A megosztott autók – Magyarországon – egy-három évesek, a GreenGo ráadásul kizárólag elektromos meghajtású autókat kínál ügyfeleinek.

A hazai autópark átlagát is jelentősen alulmúló károsanyag-kibocsátás mellett azonban fontos szempont az is, hogy a felmérések szerint egy-egy magán- vagy céges tulajdonban lévő autó a nap nagy részében a parkolóban áll, a carsharing szolgáltatók járműveit pedig naponta 6-12 sofőr is használja.

A carsharing ugyanis alapvetően más, mint a hagyományos autóbérlés. Egy éppen szabadon lévő megosztott autót néhány percre, órára vagy akár több napra is igénybe vehetnek a felhasználók. De létezik kilométer alapú használat is. Egy nagyobb bevásárlásra – vagy, ha nagyobb bútorokat, háztartási gépeket kell hazaszállítani, nem kell a család féltett kisautójának képességét feszegetni. A vásárlás és a hazaszállítás idejére bérbe lehet venni egy „dobozos” furgont, és kész. Olcsóbb, mint a tehertaxi és nem kell várni az áruház hivatalos szállítóit, azaz a felhasználó nemcsak pénzt, időt is spórolhat.

Nem beszélve a kényelemről! A megosztott autó használatáért fizetendő díj magában foglalja az üzemanyag költséget, a parkolási díjat, a biztosítást és minden egyéb költséget. Előnye még a megosztásnak, hogy nem kell szervizbe hordani az autót, nem a használóinak kell gondoskodniuk a téli-nyári gumik cseréjéről.

Egyes kalkulációk szerint azoknak, akik évente nem autóznak 20-25 ezer kilométernél többet, összességében kifizetődőbb megosztott autót használni, mint tízmilliós összegért saját autót venni és azt fenntartani.

A carsharing autók térnyerése Európa-szerte újabb lendületet adhat, adott is már az elektromobilitásnak. Mint a már hivatkozott német példa is mutatja, a szolgáltatók előszeretettel tartanak a flottájukban elektromos autókat. Nemcsak az olcsóbb fenntarthatóságuk miatt. Az elektromos hajtású automata gépkocsikat bárki könnyedén elvezetheti.

Az autómegosztók további térnyerésétől a mobilitási szakértők azt remélik, csökkenti a közterületen csak a helyet foglaló, alig kihasznált autók számát. Végül is, ha egy autót a jövőben nem egy, hanem 6-12 ember használhat, kevesebb gépkocsira lesz szükség.

Az autók számának csökkenése pedig kisebb forgalmat és ezáltal a balesetveszély csökkenését is jelentheti.

Bár sokan épp azzal érvelnek a carsharing autók használata ellen, hogy „a felhasználó nem lehet biztos abban, hogy milyen műszaki állapotú autót talál éppen, amikor szüksége van rá”. Ez az érvelés azonban – legalábbis ma még – nem túl erős, és nem is igaz. A megosztott autók alacsony életkora már önmagában is garantálja az átlagosnál jobb műszaki állapotot.

Abban persze valóban van némi kockázat, hogy egy napon belül több, különböző vérmérsékletű és vezetési stílusú sofőr is vezetheti ugyanazt az autót, azonban a tapasztalatok azt mutatják: a carsharing felhasználók többsége – épp azért, mert nem ismeri az autót, amibe beleült – óvatosabban közlekedik, mint a legtöbb saját autót használó sofőr.

Ez pedig egyáltalán nem árt a közlekedésbiztonságnak. Sőt…

F.Gy.A.