„Tied a felelősség”

  • Idegen autóban is kötelező használni a biztonsági övet, a stopposoknak is!
  • A svájci rendszám nem garancia arra, hogy az autó műszakilag rendben van!
  • Hiába jelzett hibát a BMW komputere, a 23 éves sofőr padlógázzal indult el.
  • Célszerű hallgatni az autónk komputerére, különösen, ha műszaki hibát jelez.

2021. júniusában egy 15, egy 17 és egy 18 éves lány stoppolt Bonyhádon. Szekszárdra tartottak, az autóstop gyors, olcsó megoldásnak tűnt. Egy svájci rendszámú coupé fel is vette őket, a 21 éves helybéli sofőr, aki egy barátjával autózott a városban, készségesen vállalta, elviszi a lányokat Szekszárdra.

Az autó impozáns volt, ám amit a lányok nem tudhattak, a műszaki vizsgája már lejárt és a vezetője sokkal bátrabb volt, mint amennyire vezetési tudása és az autója műszaki állapota alapján lehetett volna. Ennek ellenére gond nélkül eljutottak Szekszárdig.

A Tolna Vármegyei Ügyészség tájékoztatásában arra nem tért ki, hogy miről beszélgettek a fiatalok a Bonyhádtól Szekszárdig vezető úton. Nemrég a sofőr ellen benyújtott vádiratukból csak az derül ki, hogy „a sofőr Szekszárdra érve áthajtott a városon, a déli városrészen lévő körforgalomban „driftelve” megtett négy kört, majd az 56-os számú főúton nagy sebességgel Várdomb településre hajtott, már a megengedett sebesség közel háromszorosával.

Sajnálatos módon a lányok is elkövettek egy súlyos hibát. Nem kötötték be magukat. Vélhetően hasonlóan azokhozakik a hátsó ülésen utaztak. Egyedül a sofőr mellett ülő férfi használta a biztonsági övet az autó utasai közül!

Forrás: ORFK-OBB, Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület

Driftelő tudásának villogtatása után a sofőr 110-120 km/h sebességgel visszaindult Várdombról Szekszárd irányába. Útközben azonban egy S-kanyarban az eltúlzott sebessége miatt a sofőr már nem tudta az úton tartani az autóját. A coupé átsodródott az út bal oldalára, onnan az út mellett futó füves vízelvezető árokba, majd nekicsapódott egy betonhídnak. Az állította meg.

A balesetben az autó bal hátsó ülésén utazó 17 éves lány olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. A másik két lány és a sofőr súlyos sérüléseket szenvedett, a jobb első ülésen utazó, biztonsági övet szabályosan használó férfi ugyanakkor könnyebb sérülésekkel megúszta a balesetet.

Az ügyészség a büntetlen előéletű, de korábban több közlekedési szabálysértést elkövető vádlottal szemben négy év fogházbüntetés, valamint végleges hatályú közúti járművezetéstől eltiltás kiszabására tett indítványt a vádiratában. Az ügyben első fokon a Szekszárdi Járásbíróság ítélkezik.

Egy 47 éves anya 2021 karácsonyán szenvedett vétlen sofőrként balesetet a fővárosban, épp, amikor gyermeke karácsonyi ajándékáért egy közeli üzletbe tartott. Nemrég emelt vádat a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a történtek miatt egy 23 éves férfi ellen, aki egy – az ügyészség tájékoztatása szerint – „közlekedésre több szempontból is alkalmatlan” BMW-vel a balesetet okozta.

[A tragédiáról korábban lapunk is részletesen beszámolt. Cikkünk itt olvasható.]

A vádirat szerint a 23 éves BMW-s 2021. december 24-én dél körül a IX. kerületben, a Soroksári úton annak ellenére közlekedett a BMW-jével, hogy az autó több szempontból is alkalmatlan volt arra. Hátsó gumiköpenye nagymértékben kopott volt, az abroncsok sem az évszaknak megfelelőek voltak, és a méretük is eltért a gyártó által elfogadott mérettől.

Minden autótípusnak, sőt, az egyes típusokon belül motor teljesítményének és a jármű különböző felszereltségi kategóriáihoz megvannak a gyárilag ajánlott (előírt) kerékméretek (néha különbség van a téli és nyári kerekek és gumik mérete között). Ettől eltérni bizonyos szabályok betartásával lehet ugyan, de nem nagyon érdemes, mert sokkal több kellemetlenséget okozhat, mint amennyi előnnyel járhat. Például elkezd csalni a kilométeróra, aminek gyorshajtás vagy baleset esetén súlyos következményei lehetnek. Megbolondulhat emiatt az autó elektronikai rendszere is, de ami még ezeknél is nyomósabb érv: a nem gyári kerékméretbe beleköthetnek a biztosítók és a gumikereskedők is. Káresemény vagy garanciális probléma esetén könnyen ráfoghatják, hogy az okozta balesetet, azért nem megfelelő az autó úttartása (és a többi) mert „nem a gyártó által előírt/ajánlott gumiméretet használják.

Mindezekre persze mondhatta volna a sofőr, hogy „neki nem tűntek fel a kopott gumik”, s hogy Magyarországon nem kötelező télen téli gumikkal közlekedni; mondjuk a gyáritól eltérő gumiméretet már egy kicsit nehezebb lett volna megmagyarázni. Azt pedig még nehezebb, hogy miért nem reagált a gépkocsi elektromos rendszerének jelzésére, ami már a baleset előtt aktív hibára figyelmeztetett, például már a jármű kormányozhatóságát is „aggályosnak tartotta a komputer”.

Mindezek ellenére a Soroksári út és a Hentes utca kereszteződéséhez érve, a vádlott lelassította a járművét, mivel a lámpa ekkor még piros jelzést adott. Amikor azonban zöldre váltott, a vádlott intenzív és eltúlzott mértékű gyorsításba kezdett. Ennek hatására, viszonylag rövid időn és kis távolságon belül a megengedettet jóval meghaladó, mintegy 90-95 km/h sebességre gyorsult a BMW.

A sofőr ekkor vesztette el az irányítást a jármű felett, áttért az ellentétes irányú forgalmi sávba, és bár próbált lassítani, még is mintegy 70-73 km/h sebességgel ütközött neki a vele szemben szabályosan, 70-73 km/h sebességgel haladó sértett gépkocsijának.

Az ügyészség a napokban emelt vádat a BMW vezetője ellen, halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségéért. Vádiratukban indítványozták, hogy a bíróság a férfit ítélje letöltendő fogházbüntetésre, és határozott időre tiltsa el a közúti járművezetéstől.

Figyelem, a rendőrök drónokat is használnak, így sokszor már késő akkor bekötni magukat az utasoknak, amikor meglátják a rendőröket. A fenti táblázat megtörtént balesetek elemzésével készült. Fényesen bizonyítja, hogy súlyos tévedés azt gondolni, hogy a hátsó ülésen utazók mindenkinél nagyobb biztonságban vannak az autóban.

F.Gy.A.