Új műszaki megoldások a vasútátjárós balesetek csökkentésére

  • Valós idejű adatokkal tájékoztatják az autóvezetőket a vonatok érkezéséről.
  • A digitális megoldások okostelefonos alkalmazásokkal, virtuális kerítéssel, forgalmi információk közvetítésével segítenék a közlekedőket.
  • Az autósnak az okostelefonja jelezné, hogy vonat van a közelben.

A European Union Agency for Railways (ERA) adatai szerint az összes vasúti haláleset 30 százaléka vasúti átjárókban történik, ezért a közlekedési ipar szereplői új megoldásokat keresnek, amelyek segítségével csökkenthető a balesetek száma.

A Croassing Safety svéd startup cég által fejlesztett új biztonsági megoldás például úgy csökkentené a balesetek számát, hogy a vonatok észlelését és a közelben közlekedők adatait egy figyelmeztető rendszerrel kombinálja. Az ötlet 2008-ban született egy közép-svédországi baleset után. A cél kezdettől fogva egy üzembiztos, műszakilag intelligens megoldás kidolgozása volt, amely elkülönül az amúgy is bonyolult vasúti informatikai rendszertől.

A megoldás működési elve a vasúti átjárók közelében tartózkodó vasúti és közúti közlekedőktől származó, valamint az úgynevezett geofencing által biztosított adatfolyam összekapcsolásán alapul. A geofencing – virtuális kerítés – a globális helymeghatározó rendszer (GPS) műholdas hálózat és/vagy helyi rádiófrekvenciás azonosítók, például Wi-Fi vagy Bluetooth adatok használata révén hoz létre virtuális határokat egy adott hely körül. A kerítést ezután egy olyan hardver/szoftver alkalmazással párosítják, amely a program paraméterei alapján valamilyen módon reagál arra, ha bizonyos objektumok, esetünkben közlekedők megközelítik vagy átlépik a határt.

A rendszer és a vonat közötti kommunikáció valós időben történik, az értesítések a vasúti átjárónál digitális táblán és az érintett sofőrök okostelefonján is megjelennek, így figyelmeztetve a közlekedőket az érkező vonatokra.

– Az a küldetésünk, hogy életeket mentsünk. Eddig pozitív visszajelzést kaptunk a piactól, most pedig az infrastruktúra-tulajdonosokkal, a vasúttársaságokkal és az autóiparral közösen szeretnénk felgyorsítani a megvalósítás folyamatát – közölte a startup vezetője a Railtech.com hírportállal. A rendszert úgy tervezték, hogy rugalmasan együtt tudjon működni a különböző berendezésekkel, hogy megfeleljen a különböző országok piacainak, és megújuló energiával működjön.

A Nemzetközi Vasutak Szövetsége (UIC) becslései szerint több mint 100 ezer vasúti átjáró van az Európai Unióban. Ez átlagosan körülbelül 0,5 szintbeli kereszteződést jelent vasúti kilométerenként. A European Union Agency for Railways (ERA) adatai szerint az összes vasúti haláleset 30 százaléka vasúti átjárókhoz kötődik. A legtöbb baleset olyan országokban történik, ahol alacsony a népsűrűség és ritka a vasúti forgalom.

N.V.