Valóban heteket kell várni a műszaki vizsgára?

  • Egymáshoz közeli vizsgaállomások között jelentős várakozási idő különbségek tapasztalhatók még a fővárosban is.
  • Kis kereséssel találni olyan állomást, ahol akár még a moratórium lejárta előtt levizsgáztathatják a kellőképpen felkészített autókat.
  • Aki bejelenti a járművét a műszaki vizsgára, a vizsga napjáig tovább közlekedhet a lejárt forgalmi engedélye ellenére.

Budapesten a vizsgára felkészítést és vizsgáztatást is vállaló Üllői úti szerviz bő egy hónapra adott volna időpontot, ha náluk vizsgáztattam volna az autómat. Július 13. a legkorábbi szabad időpont, amit ajánlhatok – erősítette meg az egyik munkatársuk, amit az internetes időpontfoglalóból már amúgy is tudtam. Sietve hozzátette azonban, hogy július 13-án is csak akkor tudja levizsgáztatni a kocsimat, ha kevés javítani való van rajta, s csak olyan alkatrészt kell cserélni, amiből van raktáron.

Tőlük tízegynéhány kilométerre, Vecsésen, már július 4-re is lett volna szabad időpont, és az után már szinte minden napra.

Észak-Pesten is találtunk több olyan szervizt és vizsgaállomást, ahol napokon belül tudtak volna vizsgaidőpontot adni. És ahol a „gépjármű vizsgára felkészítését is elvégezték volna”!

A kettő, azaz a vizsgára felkészítés és maga a vizsga nem feltétlen járnak kéz a kézben. Számos olyan vizsgaállomást találtunk, ahol vizsgaidőpontot még csak-csak adtak volna pár napon belülre, de a közelükben egyetlen szerviz sem vállalja, hogy átvizsgálja a gépkocsit, és elvégzi a szükséges javításokat addigra.

Egy bevezetett soproni szervizes szerint fennállásuk óta még nem éltek át akkora rohamot, mint az utóbbi hetekben. Azt mondta, sokan csak most döbbentek rá, hogy a moratóriumnak tényleg vége. Nem hosszabbítják meg és nem lesz további pár hónap türelmi idő sem a lejárt forgalmik miatt, pedig sokan bíztak abban, hogy az élelmiszer- és benzinár stophoz hasonlóan a moratóriumot is meghosszabbítják.

– Maga szerint van esély rá, hogy az utolsó pillanatban mégiscsak bejelentik, még két-három hónapig érvényesek maradnak a pandémia alatt lejárt forgalmi engedélyek? – kérdezte, de meg sem várta, hogy kimondjam, „Fogalmam sincs”, máris folytatta.

Szerinte az egész moratórium úgyis csak arra volt jó, hogy olyan autók is közlekedhessenek az utakon, amiket már rég zúzdába kellett volna küldeni. Rengeteg kritikán aluli állapotban lévő személygépkocsit vittek hozzájuk vizsgára. „Nincs az a lágy szívű és rossz szemű vizsgáztató, akinél esélyük lenne átmenni a műszaki vizsgán”, mondta. Ezeket nem is vállaltuk.

Július elsejétől már csak érvényes forgalmi engedéllyel lehet közlekedni az utakon. Június 30-án véget ér a moratórium, ami a pandémia alatt kihirdetett veszélyhelyzet alatt lejárt okmányok érvényességét a veszélyhelyzet lejártáig meghosszabbította. A parlament a múlt év végén döntött arról, hogy a gépjárművek műszaki érvényességét igazoló okmány, azaz a forgalmi engedély esetében a moratórium utolsó napja június 30.

Július elseje után lejárt forgalmival már csak azok közlekedhetnek, akik igazolni tudják, hogy még a moratórium lejárta előtt bejelentkeztek műszaki vizsgára, de már csak annak lejárta utánra kaptak időpontot.

Bár a június 30-i dátum december közepe óta ismert, több százezren mégis az utolsó pillanatra hagyták autójuk levizsgáztatását. Amivel többszörösen is rosszul jártak. Az orosz-ukrán háború, a gyenge forint és a világválság együttes hatására az egekbe szöktek az alkatrész- és az energiaárak, nőttek a bérköltségek. A szervizek és vizsgaállomások kapacitása mindeközben nem nőtt, sőt, a munkaerő-elvándorlás miatt sok helyen kisebb, mint a pandémia előtt volt.

És az „időszakos műszaki vizsga” ráadásul „kötött pályás”. Jogszabály írja elő, mit kell vizsgálni, minimum mennyi ideig kell a vizsgálatnak tartania, és így tovább. Az egész folyamat minden mozzanatát számítógépes nyilvántartásba rögzítik és kamerákkal figyelnek. Ezért pontosan lehet tudni, hogy egy vizsgasoron egy nap alatt hány gépjárművet tudnak levizsgáztatni. Feltéve, hogy van elegendő szakember a vizsga lebonyolítására.

Sok autós tette fel a kérdést, miért nem fogadják meghosszabbított nyitvatartással a klienseket a vizsgaállomások? A NAV és a Posta is tovább tart nyitva az adóbevallások utolsó napján.

Elvileg meg volna a lehetőség a műszaki vizsgáztató helyek meghosszabbított nyitva tartására, bár az országosan több mint 40 vizsgahelyet működtető Magyar Autóklub illetékese szerint ez ügyben a kormányhivatalok hozzáállása megyénként olykor jelentős eltérést mutat.

De nem is ez a legnagyobb probléma. Munkaidőn kívül már csak túlórában foglalkoztathatók a vizsgaállomás munkatársai, ami plusz kiadást jelent, de erre a vizsgadíj már nem nyújt fedezetet.

Megkérdeztem, miért nem kérnek több pénzt a munkaidőn kívüli vizsgáztatásért. Nem lenne példa nélküli a közigazgatás gyakorlatában, hogy a soron kívüli eljárásért többet kell fizetniük az ügyfeleknek. Elég csak az útlevélre gondolni: Normál eljárásban, ami elvileg húsz nap, a 10 évig érvényes okmányért 14 ezer forintot kell fizetni. Aki egy héten belül kézhez akarja kapni az új okmányát, annak 19 ezer, de ha három napon belül van rá szüksége 29 ezer forintot kell fizetnie. Az azonnali (24 órán belül) kiállított útlevél ára 39 ezer forint.

Biztos lennének olyan autósok, akik vállalnák a plusz költségeket – mert épp külföldre indulnak, és nem biztos, hogy elfogadják a már rég lejárt okmányt.

Az autóklub illetékese emlékeztetett azonban, hogy a a soron kívüli, a sürgős és az azonnali útlevél kiadásról jogszabály rendelkezik. Ilyen jogszabály soron vagy munkaidőn kívüli műszaki vizsgáztatásról nincs.

A Magyar Autóklub vizsgaállomásain időszakos műszaki vizsgára jelentkező autósok száma 50-70 százalékkal nőtt azóta, hogy másfél hete közzétették: több mint 883 ezer lejárt forgalmi engedélyű gépjárművet kellene levizsgáztatniuk a tulajdonosaiknak a moratórium végéig.

Ez fizikai (technológiai) képtelenség.

Megírtuk már korábban, hogy pontosan nem lehet tudni, ténylegesen hány gépjármű vizsgáztatására kellene felkészülni a vizsgaállomásoknak. Már a pandémia előtti utolsó békeévben is 190 ezer olyan gépjárművet tartott nyilván a Belügyminisztérium, amelyeknek már nem volt érvényes műszaki megfelelőségi igazolásuk. Nem tudni, a bontókban végezték, vagy csak elfelejtették kivonni őket a forgalomból, esetleg elhagyatva várják valahol sorsuk beteljesedését.

Nem tudni, a papíron még vizsgára váró 883 ezer gépjárműből ténylegesen mennyit kívánnak újra levizsgáztatni a tulajdonosaik. Az általunk megkérdezett szervizek több olyan esetről is beszámoltak, amikor a 400-500 ezer forintos javítási ajánlatukra a tulajdonosok nemet mondtak. Azok az autók – legálisan – biztos nem futnak többé az utakon.

Ezzel együtt a lapunk által megkérdezett pár tucat szerviz és vizsgaállomás szabad kapacitása jelentős különbségeket mutat, mind a javítást és vizsgára felkészítést, mind pedig a vizsgáztatást illetően. Nem kell feltételen az országhatárig menni, ha két-három napon belül szeretne időpontot kapni valaki.

Más kérdés, mennyi idő alatt lehet egy-egy autót felkészíteni a vizsgára. A kép itt is sokszínű.

Az Autóklub szerelőinek tapasztalatai szerint az autók többségén látszik, hogy az elmúlt két évben nem „kellett” szervizbe vinni.  Még azokat sem vitték el átnézetni, elvégeztetni rajtuk a kisebb javításokat még mielőtt az elmaradásuk nagyobb problémákat okozna, amelyekről a szakemberek már messziről látták, hogy kellett volna.

Nagyjából ugyanannyi megkérdezett mondta azt, hogy „sajnos nagyon meglátszik a személygépkocsik állapotán, hogy senki és semmi nem kényszerítette a tulajdonosaikat szakszerű karbantartásra”, mint ahányan azt, hogy nem érzékeltek jelentős eltérést a korábbiakhoz képest. Ami persze nem feltétlen jelenti azt, hogy a náluk megfordult gépjárművek jól karbantartottak lennének.

Tapasztalataink szerint pár perces kereséssel az interneten találni még szinte minden megyében olyan vizsgaállomást, ahol a vizsgára kellő gondossággal felkészített autókat a tulajdonosok még a moratórium lejárta előtt levizsgáztathatják. Lehetséges, hogy fél-egy órát autózni kell emiatt, de megoldható.

Egy-másfél hónapon belül azonban még a most csúcsra járatott szervizek is fogadják a vizsgára jelentkezőket. Így, aki időpontot foglal náluk, legkésőbb a moratórium végétől számított egy hónapon belül levizsgáztathatja a kocsiját.

Feltéve persze, hogy közúti közlekedésre alkalmas állapotban van, vagy meg tudja javíttatni addig annyira, hogy esélye legyen egyáltalán a vizsgán.

F.Gy.A.