Vehetünk-e gumiabroncsot élelmiszer-áruházban?

  • Nyári vagy elöregedett bármilyen abronccsal, még ha keveset futott is, akár egy autónyival is megnőhet télen a fékút.
  • Jogszabályilag 1,6 milliméter az abroncs minimális profilmélysége, a szakemberek szerint a kétszerese a kívánatos.
  • Mi az a DOT szám és mit mond el az abroncs életkoráról? – Avagy a hároméves gumi még frissen gyártottnak számít.

Már meg sem lepi a gumisokat, hogy az autósok többsége az első hóesés után jelentkezik csupán gumicserére. Emiatt persze olykor napokig kell várni időpontra, főleg az olyan helyeken, ahol nemcsak az ott tárolt szerelt kerekeket kell cserélni, hanem a gumikat a felnin. Még tovább növelheti a „gumicsere” időtartalmát, ha a műhely elvégzi az évente kétszer amúgy is ajánlott lengéscsillapítók ellenőrzését és a futómű-beállítást is.

Az őszi-tavaszi gumicsere sokaknak tartogat kellemetlen meglepetéseket az időjárástól függetlenül is. Mikor, ha nem az abroncscserénél derül ki, hogy „ennek a garnitúrának” ez lesz az utolsó szezonja, de talán jobb lenne már most sem feltenni! Sérült, túlságosan kopott, vagy megöregedett – bármelyik ok lehet a cserére, akkor is, ha profilmélysége megfelel az előírásoknak és alig futott.

Egy 8-10 éves abroncs ugyanis, már akkor sem tekinthető kellőképpen biztonságosnak, ha a profilmélysége megfelel az előírásoknak, azaz meghaladja a minimálisan kötelező 1,6 millimétert. Nem egy teszt során bebizonyosodott, hogy az ilyen öreg (vagy a hidegben merevvé vált) nyári abroncsokkal átlagos városi tempó mellett is közel egy autónyival megnőhet a fékút. Az idő, azaz az oxidáció az évek során megkeményíti a gumikat, emiatt romlik a tapadásuk. Ez a nyári és a téli gumikra egyaránt igaz.

Amikor a téli-nyári gumik cseréje kerül szóba, mostanában sokan felteszik a kérdést: érdemes-e cserélni a mostani időjárási viszonyok közepette. Telente alig van már hó, a fagyok is ritkábban és enyhébbek, mint akár csak 20-30 évvel ez előtt is voltak. Annak ellenére is, hogy azzal már majd’ minden autós tisztában van, hogy +7 ℃ alatt miért ajánlott a téligumi. Márpedig még az utóbbi időben tapasztalt enyhe teleken is süllyed ennél mélyebbre a hőmérő higanyszála.

Sem a gumiabroncs, sem annak cseréje, tárolása nem olcsó, még akkor se, ha az idén sok szerviz – vásárlói megtartása érdekében – még tavalyi áron dolgozik. Azonban akiknek már az is sok, igyekeznek húzni az időt – hátha ezt a szezont kibírják nyári gumikkal is. Bíznak abban, hogy szerencséjük lesz az időjárással, és nem kerülnek olyan szituációba az utakon, amikor a gumi milyenségén múlik, hogy összetörik-e magukat vagy sem.

Több gumiszerelő és -kereskedő is emlékeztetett rá: ma már egy kisebb törés, horpadás javítása is jóval többe kerül, mint egy évszaknak megfelelő jó minőségű abroncs garnitúra.

Fontos tudni, hogy az 1,6 milliméteres profilmélység a kötelező minimum. Jogszabályilag! Azonban szakemberek szerint már akkor javasolt a gumicsere, ha a nyári gumik profilmélysége három, a téliké négy milliméter alá csökken. Mint arról korábban egy körképben mi is írtunk [cikkünk innen is elérhető] országokban eleve négy milliméteres profilmélységű téli gumikkal engedik csak közlekedni télen az autósokat.

A profilmélység megállapításához nem kell semmiféle speciális eszköz, elég hozzá egy egyeurós érme. Annak a pereme ugyanis pontosan három milliméter. Ha eltűnik a nyári gumi bordázatában jó, ha nem, akkor cserélni kell. Téli gumik esetén ugyanez a helyzet azzal a különbséggel, hogy ott a három millimétert a szakemberek már nem tartják a legbiztonságosabbnak, akkor se, ha a vizsgán még átmegy vele az autó.

Természetesen a legtöbb autósboltban pár ezer forintért beszerezhető kifejezetten a gumik profilmélységének mérésére való eszköz.

Talán a globális felmelegedés az oka, hogy egyre nő a négyévszakos gumik népszerűsége. Európában az eladási adatok szerint az autók 15 százaléka jár négyévszakos abroncsokkal. Azonban ezek sem csodatévők. Csak azok használják – javasolják a szakemberek –, akik döntően csak városban autóznak és ott sem fut többet a kocsijuk évi tízezer kilométernél. Magyarán a gumisok szerint a négyévszakos gumik jobbára a csak városban használt második autókra való.

Lakott területen kívül és gyorsforgalmi utakon napi rendszerességgel és hosszan közlekedőknek azonban már az évszaknak megfelelő gumikat javasolják. Sőt, azoknak, akik igazán sokat autóznak, például mert hivatásuk a vezetés, érdemes azon is elgondolkodni, hogy milyen mintázatú gumiabroncsokat szereltessenek a járművükre. Bár ez nemcsak számukra lehet kérdés.

A mintázat nem holmi dizájn elem.  A gumiabroncs mintázatának köszönhetően képes az abroncs „alkalmazkodni” a különféle útviszonyokhoz. A megfelelő gumiabroncs kiválasztása már csak ezért sem könnyű feladat, érdemes ebben szakemberek segítségét kérni. A gumi.hu januári cikke részletesen leírja, hogy a különböző mintázatok „mit tudnak”, mikor melyik az előnyösebb.

Egy átlag magyar autós számára, már ha van ilyen, a jó tapadás, a fékezhetőség és kormányozhatóság és a terhelhetőség a három legfőbb szempont a gumiválasztáskor. Bár a legtöbben egyszerűen csak elfogadják a szerviz vagy a kereskedés eladóinak az ajánlatát.

Ám az iménti három szempontot is gyakran felülírja az ár. Az abroncsok márkája csak keveseknek szempont. Az ár mindent visz. Ezért is népszerűek a nagy áruházak gumis akciói.

De vajon nyugodt szívvel vásárolhatunk gumit nem szaküzletekben? Milyen gond adódhat, ha a nem megfelelő méretű gumit vásároljuk meg?

A vélemények erről megoszlanak. Ugyan aligha van olyan kereskedő, akik közlekedésre bármilyen okból alkalmatlan gumikat kínálna a vevőinek, a nagy áruházláncokban kínált no name gumikkal szemben a szakemberek mégis bizalmatlanok. Mindig az a kérdés, mondják, hogy a kereskedelmi forgalomban (értsd: nem szaküzletben, szervizben) kínált gumi mire és főleg meddig jó!

Hároméves koráig a gumiabroncs frissen gyártottnak minősül, 3-5 év között még mindig újnak. Semmi gond nincs tehát azzal a gumival, ami öt évet állt a gyártónál vagy a kereskedő raktárában, feltéve, ha szakszerűen tárolták. A különböző adalékanyagok megvédik az abroncsot az oxidációtól.

Más kérdés, hogy ha lassabban is, de álltában is öregszik az abroncs. Ettől még eladható később is, főleg akciósan, de nem árt, ha a vevő tudja: a „régebben gyártott” gumit rövidebb ideig használhatja, mint az újat vagy a frissen gyártottat. Egy hatéves gumit például csak négy évig. Tíz év felett ugyanis az abroncs már nem feltétlen biztonságos.

A gumi gyártási ideje a rajta lévő DOT szám utolsó négy számjegyéből olvasható ki. Az 0520 azt jelenti, hogy 2020 5. hetében készült az autó, azaz még nincs hároméves, tehát frissen gyártottnak számít. (Aki úgy gondolja, olcsóbban megússza a gumicserét, ha nem egy autósboltban, autókereskedésben vagy szervizben vásárolja meg az új abroncsokat, a vásárláshoz szükséges minden hasznos információt megtalál a Magyar Gumiabroncs Szövetség oldalán.

F.Gy.A.