Veszélyes lehet megszokásból vezetni külföldön
- Európában nincsenek nagy különbségek az egyes országok a közlekedési szabályai között, de kis eltérések is okozhatnak gondot.
- Országonként eltérőek például a sofőrök alkoholfogyasztására vonatkozó szabályok; és nemcsak nálunk van nulla tolerancia.
- Hasznos lehet az okostelefon térkép applikációján a műholdas funkciót használni, hogy út közben már ismerős legyen a táj.
- Ne vegye fel, se át a helyiek vezetési stílusát! Idegen tájakon, városokban különösen ajánlott a defenzív vezetés.
Mielőtt autóval külföldi nyaralásra indulnánk, a kellemetlen meglepetések elkerülése végett célszerű utánanézni a célországban érvényes közlekedési szabályoknak, esetleg annak is, milyen büntetésre számíthat az ember, ha megszegi azokat.
Európán, az Európai Unió határain belül túl nagy meglepetések ugyan nem érhetik a gyakorlott autósokat, de lehetnek kisebb eltérések, sőt, akár jelentősek is. Olyanok is, amelyekre nem is gondoltunk volna.
Európában döntően a jobbra tarts szabályt alkalmazzák, Cipruson, Írországban és Máltán azonban baloldali közlekedés van érvényben! Ezt azonnal megtapasztalja az ember, amint megérkezik. DE azt már nem, hogy például az adott országban kik fogyaszthatnak alkoholt vezetés előtt, és mennyit, és kik azok, akiknek ez ott is tilos, ahol másoknak szabad!
Nem egységesek az alkoholfogyasztással kapcsolatos szabályok. Csehországban, Magyarországon, Szlovákiában és Romániában nulla tolerancia van érvényben, ezekben az országokban egy kortyot sem ihatnak a sofőrök. Más országokban bizonyos mértékű ittasságot még tolerálnak a hatóságok, azonban van, ahol a kezdő vezetőkre például nulla toleranciát írtak elő, míg a gyakorlott sofőrök néhány tized ezreléknyi alkohollal a vérükben vezethetnek.
Arról, hogy hol ihatnak és mennyit a sofőrök, korábban itt írtunk!
Különböznek még az Európai Unión belül is a nappali menetjelző fény használatának a szabályai, télen a téli gumira és a hólánc használatára vonatkozó előírások, és eltérhetnek a különböző utakon az egyes járműkategóriákra érvényes sebességkorlátozások is.
Külföldi utazás előtt érdemes tájékozódni például az Európai Unió
ahol az összes uniós tagállam fontosabb közlekedési szabályai fellelhetők.
De még ott sem található meg minden szükséges információ, ezért érdemes felkeresni az európai országok többségéről fellelhető „Közlekedni …-ban” oldalakat. Azok részletesen foglalkoznak az adott ország közlekedési sajátosságaival. Elsősorban azoknak ajánlott az efféle oldalakat is alaposan tanulmányozni, akik be akarják barangolni az adott országot.
Portugáliában például a körforgalmak minden tekintetben „másképp működnek”, mint nálunk. Először is, mert itt azoknak kell elsőbbséget adni, akik már a körforgalomban haladnak. És balra kell behajtani a körforgalomba, nem jobbra, mint nálunk.
Minden egy helyen, amit a sofőröknek a világ országainak közlekedési szabályairól, szokásairól tudni érdemes, itt megtalálható.
Szinte minden országban léteznek ugyanis olyan szabályok a közlekedésben, amik még a sokat látott sofőröket is meglephetik. Tudta például, hogy Olaszországban és Svájcban tilos stoppolni, Görögországban viszont a sofőrök vezetés közbeni dohányzását tiltja jogszabály? Hogy a kerékpáros sisak viselése Ausztriában 12, Svédországban 15, míg Horvátországban 16 év alattiak számára kötelező? És azt, hogy Hollandiában megtiltották fej- és fülhallgató használatát a kerékpárosoknak?
Ahány ház, annyi szokás című írásunk innen érhető el!
Fontos nem elfelejteni, hogy az Európai Unió tagállamai között létezik egyfajta kölcsönös jogi segítségnyújtás, aminek köszönhetően ma már nehezebb és a jövőben még nehezebb lesz megúszni egy másik uniós tagállamban elkövetet közlekedési szabályszegés szabálysértési, illetve büntetőjogi következményeit.
A nem megúszható szabályszegések között találhatók a
- gyorshajtás,
- biztonsági öv/bukósisak használatának mellőzése,
- piros lámpán áthajtás,
- ittas vagy bódult állapotban vezetés,
- tiltott sávhasználat (busz- vagy autópálya-leállósáv),
- vezetés közbeni mobilozás (kézben tartott mobillal),
- jogtalan sztrádahasználat (ez alatt a pályadíj meg nem fizetése értendő),
- tilosban parkolás.
Aki ott nem rendezi a számlát, mert nem tudja vagy nem is szerez tudományt arról, hogy szabályszegésen érték és megbírságolták, annak utána küldik a „csekket” és a büntetést kölcsönösségi alapon itthon, a magyar hatóságok hajtják be.
Erről bővebben itt olvashatnak!
A vignetteswitzerland.com az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács tavalyi adatai alapján az év elején közzétette, hogy a közlekedési balesetek halálos áldozatainak egymillió lakosra vetített száma alapján melyek a legbiztonságosabb és a legveszélyesebb országok.
Az öt legbiztonságosabb ország:
Norvégia,
Svédország,
Egyesült királyság,
Dánia,
Svájc.
Az öt legveszélyesebb ország:
Románia,
Szerbia,
Bulgária,
Horvátország,
Portugália.
Ez utóbbi öt országban célszerű különösen megfontoltan közlekedni. De nemcsak ott. Bár egyik listán sem szerepel, Albánia az utóbbi években sokak kedvelt úti céljává vált, mivel tengerpartja még messze nem annyira zsúfolt, mint Horvátországé. Ott sem egyszerű a külföldi sofőrök élete, akiknek nemcsak a déli temperamentummal kell számolniuk, hanem azzal is, hogy az udvariassági és elsőbbségi szabályokat ott talán még kevesebben tartják be, mint nálunk. Legalább is a sok-sok törött, összekarcolt karosszériájú gépkocsi is erről árulkodik.
Gépjárművezető-oktatók, vezetéstechnikai szakemberek minden külföldre tartó turistát fokozott óvatosságra intenek. Bár a rutinos sofőröknek külföldön sem okoz gondot felvenni a helyi vezetési szokásokat, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a körülöttünk autózók többsége otthon van. Megvan a helyismeretük, sokkal jobban ismerik az ottani közlekedési szokásokat, például, hogy mely szabályokat veszik sokkal lazábban, mint kellene.
Biztonságosabb és ezért erősen ajánlott idegenben a defenzív vezetés, és az előzetes alapos felkészülés.
Legyen kéznél térkép (hagyományos, papír alapú vagy egy tabletre, telefontra letöltött digitális, ami ott és akkor is segít tájékozódni, ahol és amikor a nincs térerő, se wifi, se semmi.
Célszerű előre végigmenni (a térképen és fejben) az úton a nyaralóhelyig. Hasznos lehet eközben a térkép app műholdas verzióját is használni. Azon számos olyan tereptárgy, és más jellegzetesség felfedezhető, amelyek vezetés közben megkönnyítik a tájékozódást.
Hasznos lehet előre elhatározni, hol lesznek a rövid pihenők és hol fog a család ebédelni vagy éppen sofőrt váltani.
Akik mindenre is gondolnak, tájékozódhatnak meg a közösségi média felületein is. Aligha van olyan nyaralóhely, amelynek (vagy a tágabb térségének) ne lennének rajongó klubjai, csoportjai. Ott sok hasznos bejegyzés is olvasható arról, mire kell figyelni, vigyázni út közben. Érdemes kikérdezni erről a csoport tagjait, ha maradtak megválaszolatlan kérdéseik.
… mert a külföldi nyaralásból is mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.