Gyermekhalál – a biztonsági gyermekülés a csomagtartóból került elő a baleset után

  • Árokba rohant, majd fejre állt, aztán újra négy kerékre egy BMW Akasztón.
  • Egy hároméves gyermek meghalt az ittas és bedrogozott sofőr száguldása miatt.
  • A 29 éves sofőrt már többször elítélték ittas vezetésért, nem volt jogosítványa sem.
  • Megmenthette-e volna a hároméves gyermek életét a biztonsági gyermekülés?

Fotó: police.hu

Ittasan, bedrogozva vezette édesanyja BMW-jét egy kiskőrösi férfi 2018. június 20-án késő este Akasztón. Bár az ég borult volt, nem esett, az úttest száraz volt, a hivatalos megfogalmazás szerint a sofőr jó éjszakai látási viszonyok közepette vezethetett. A közvilágítás működött a baleset helyszínének környékén.

De nem is a külső körülményeken múlt, hogy aznap este az utazás tragikus véget ért.

Az autóban a sofőr mellett ült a párja, mögöttük két kiskorú (három-, illetve ötéves) gyermekük utazott, de senki nem használta a biztonsági övet. A gyermekek sem biztonsági gyermekülésben utaztak, ahogy a jog szerint utazniuk kellett volna.

A sofőr, egy 29 éves férfi, aki a baleset után lefolytatott büntetőeljárás szerint ittas volt és amfetamint is fogyasztott mielőtt a volánhoz ült volna, az ügyészség tájékoztatása szerint édesanyja autóját vezette Csengőd felé az 53-as úton, amikor egy balkanyart nem sikerült bevennie.

Akasztó belterületén 50-es tempóval haladhatott volna, ő azonban jóval nagyobb sebességgel – a szakértői vizsgálat hivatalos megállapítása szerint – 67-70 kilométer/órás sebességgel közlekedett és nem a megfelelő ívben hajtott be a kanyarba. Valószínűleg azért hajtott gyorsan és azért nem tudta az úton tartani az autót, mert ittasan, bedrogozva vezetett.

A személygépkocsi egy balkanyarban lesodródott a jobboldali útpadkára, és az árok falának rohant, majd felborult. Előbb a tetőlemeze csapódott nagy erővel a földnek, majd egy újabb fél fordulatot követően a kerekein állt meg az útpadkán.

A hátul utazó gyermek közül a hároméves apróság az ütközéskor kirepült az autóból. Hason fekve találtak rá az utca baleset zajára összesereglett lakói. Ők próbáltak meg elsőként segíteni rajta, amíg a mentők három kocsija a helyszínre nem ér, de a csöppség olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy másnap a kórházban elhunyt.

Szakértők szerint az autó többi utasához hasonlóan ő is túlélhette volna az ütközést és az autó átfordulását, ha nem zuhan ki az autóból, amit egy szabályosan használt biztonsági gyermekülés biztos megakadályozott volna.

Csakhogy a baleset idején a gyermek nem biztonsági gyermekülésben ült. Azt a helyszínelő rendőrök a BMW csomagtartójában találták meg. Megvették, de aznap valamiért mégsem használták. Állítólag valamiért gyorsan kellett elindulniuk.

A balesetben a sofőr nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket, köztük csigolyatörést szenvedett. A mellette utazó nő és a másik gyermekkorú utas csak könnyebben sérültek meg.

Az ügyben indított büntetőeljárás megállapítása szerint a baleset azért következett be, mert a sofőr ittasan és a vezetés előtt elfogyasztott amfetamin miatt bódult állapotban volt, s emiatt a megengedett sebességet (megközelítőleg 20 százalékkal) túllépve, nem az út és látási viszonyoknak, valamint az út vonalvezetésének megfelelően vezette a járművét.

A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség közleménye szerint a balesetet okozó sofőr ellen kábítószer birtoklása miatt külön eljárás is indult.

A Kecskeméti Járási Ügyészség az Akasztón történtekért halált okozó ittas járművezetés bűntette miatt emelt vádat a sofőr ellen, aki – a főügyészség közleménye szerint – büntetett előéletű. Többször elítélték már ittas vezetésért. Ezért a baleset idején érvényes jogosítványa sem volt.

Megkérdeztük dr. Schmidt Gábort, a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség szóvivőjét, az eljárás során az ügyészség vizsgálta-e az autóban utazó nő felelősségét a történtekért. Az anyára nézve vannak, lehetnek-e következményei annak, hogy az ittasan és bedrogozva vezető mögött az autóban szabálytalanul utaztak a gyermekei? Felvetődhet-e vele szemben a kiskorú veszélyeztetése vagy más bűncselekmény elkövetésének gyanúja?

Schmidt Gábor elmondta, hogy az ügyészség vizsgálta a nő felelősségét, azonban az utasok övhasználatáért (s azért is, hogy a gyermek megfelelő méretű gyermekülésben utazzon) a sofőr a felelős.

Dr. Schmidt tájékoztatása szerint a konkrét esetben a férfi ültette be a gyerekeket az autóba, a gyermekek édesanyja az utolsó pillanatban ült be mellé, s már indultak is. A nőnek nem volt ideje ellenőrizni, hogy a gyermekek az előírásoknak megfelelően és biztonságosan utaznak- e az az autóban. Nem ő vezetett, ezért az ellenőrzés nem is az ő kötelessége és felelőssége volt.

Azért sem vonható a nő felelősségre, válaszolt a következő kérdésemre, hogy beült – és beültette két gyermekét – egy olyan sofőr kocsijába, aki előzőleg ivott és drogot is fogyasztott. Az ügyészség álláspontja szerint senki nem köteles tudni, hogy élete párja ivott-e, drogozott-e közvetlenül a vezetés előtt vagy bármikor. Így azt sem feltétlen kellett tudnia, hogy korábban elítélték-e már ittas vezetésért, ahogy azt sem, hogy az adott pillanatban volt-e érvényes jogosítványa.

Megjegyzésemre, miszerint nem túl életszerű, hogy egy anya ne tudna társa alkohol- és drogproblémáiról, büntetett előéletéről, vagy arról, hogy bevonták a jogosítványát, a főügyészség szóvivője azt mondta: az egy dolog, hogy mi tűnik életszerűnek és mi nem tűnik annak. A jogban csak az számít, hogy mi bizonyítható.

A halált okozó ittas járművezetéssel vádolt férfi szabadlábon védekezhet.

 F.Gy.A.