100 km/h a holland autópályákon?

A kormányzati tervek szerint a sebességkorlátozás a nappali időszakra vonatkozna.

  • A holland kormány 100 km/h-ra kívánja csökkenteni a megengedett legnagyobb sebességet az autópályákon.
  • A korlátozás csak a nappali időszakra vonatkozna, éjszaka a jelenlegi sebességhatárok maradnának érvényben.
  • Bár az intézkedést egy komplex környezetvédelmi programcsomag részeként terjesztik elő, a megvalósításnak pozitív közlekedésbiztonsági kihatásai is lennének.
  • Az ETSC elviekben üdvözli az intézkedést, ugyanakkor nem javasolja az eredeti sebességhatár éjszakai visszaállítását, mert az autópályákon a halálos balesetek 40%-át éjszaka okozzák.

Forrás: Shutterstock

Hollandiában az utak forgalmának sűrűsége meghaladja az európai átlagot. Ennek oka egyrészt, hogy a Dunántúlnál valamivel nagyobb területű országot több mint 17 millióan lakják, másrészt fekvésénél és tengeri kikötőinél fogva igen nagy tranzitforgalmat bonyolít le. Az egymástól távolabb lévő városok közötti, valamint a nemzetközi forgalom túlnyomó része az autópályákon zajlik, így nem meglepő, hogy ennek hatása a baleseti statisztikákban is megjelenik.

Az elmúlt héten a holland kormány egy intézkedéscsomag-tervezetet tett közzé, melynek valamennyi eleme – részben, vagy egészben – a természet- és környezetvédelemmel áll összefüggésben. Ennek az intézkedéscsomagnak az egyik eleme, hogy a holland autópályákon 100 km/h-ban kívánják maximálni a megengedett sebesség felső határát. A korlátozás a tervek szerint csak a nappali időszakra vonatkozna, amikor az autópályák forgalma kimagasló. A szabályozás célja alapvetően kettős. A környezetvédelmi célok mellett (károsanyag kibocsátás csökkentése, a levegő minőségének javítása, a földre hulló csapadék nitrogéntartalmának csökkentése, zajszint terhelés csökkentése stb.) a tervezett intézkedésnek közlekedésbiztonsági vetületei is vannak, tekintettel arra, hogy az elmúlt évben a holland autópályákon okozott személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma jelentősen megnőtt.

A nappali időszakra vonatkozó sebességkorlátozással érintett gyorsforgalmi útszakaszokon nyári időszámítás szerint 19.00 óra után (télen 18.00 óra után) a megengedett legnagyobb sebesség a jelenleg is érvényes 120 km/h-ra, illetve 130 km/h-re emelkedne. Az intézkedéstől a holland kormány a „zöldebb és élhetőbb környezet” megteremtését, a természet helyreállításának felgyorsítását, valamint a közúti balesetek, a súlyosan sérültek és a halálos áldozatok számának csökkentését várja.

Az Európai Közúti Biztonsági Tanács (ETSC) azonnal reagált a holland kormány terveire, üdvözölve a bevezetni tervezett intézkedést, és annak várható, többek között életmentő hatását. Az ETSC szerint ugyanis a nagyobb haladási sebesség mindig együtt jár a balesetek számának, valamint a sérülések súlyossági fokának növekedésével, míg a sebességkorlátozás jelentősen csökkentheti azt. Antonio Avenoso, az ETSC igazgatója hozzátette: „Fontos azonban rámutatni arra, hogy az Európai Unió autópályáin a közúti halálesetek csaknem 40%-a sötétben, az esti és éjszakai órákban következik be. Ezért biztonsági szempontból a haladási sebességnek 130 km/h-ra való éjszakai visszaállítása egyáltalán nem javasolható”.

Minden szabályozás annyit ér, amennyire azt betartják. Ezért Hollandiában is kritikus jelentőségű lesz az, hogy a nappali sebességkorlátozást a sofőrök – különösen a külföldiek – mennyiben tartják be, illetve a hatóságok az előírásoknak hogyan tudnak érvényt szerezni. Az intézkedés végrehajtása minden bizonnyal fokozottabb forgalom-felügyelettel és rendőri ellenőrzésekkel jár majd.  Megoldási ötletekért a hollandoknak nem különösebben kell a szomszédokhoz menni, hiszen az elsők között voltak azon országok sorában, akik a section control-t, az útszakaszra vonatkozó sebességellenőrzés alkalmazását megkezdték, továbbá a technikai eszközökkel végzett magas szintű forgalom-ellenőrzéshez napjainkban szigorú bírságok is társulnak.

G.I.