2019 még akár az évtized legjobb éve is lehet

  • Pofátlanítási akcióba kezd a rendőrség az autósokat leginkább irritáló szabálytalankodók kiszűrésére
  • Ha nem történik tömegszerencsétlenség, közlekedésbiztonsági szempontból ez az év még akár jobb is lehet a 2013-asnál
  • Merjünk nagyot álmodni! Tegyünk meg mindent azért, hogy 2050 után senki ne halljon meg közlekedési balesetben!

– Még hátra van huszonegy-két nap az évből, ha szerencsénk van közlekedés-biztonsági szempontból még akár az eddigi legsikeresebb évet tudhatjuk majd magunk mögött a szilveszteri pezsgőpukkantással – jelentette ki Halmosi Zsolt vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese, az ORFK-OBB elnöke a „VI. Országos Iskolarendőr Szakmai Nap” megnyitóján.

– Nem akarom elkiabálni – mondta –, de ha nem történik semmi rendkívüli,  például egy tömegszerencsétlenség, még az is megtörténhet, hogy az év végén elmondhatjuk: 2019-ben kevesebben vesztették életüket az utakon és kevesebben sérültek meg közlekedési balesetekben, mint 2018-ban. Sőt, még a 2013-hoz képest is jobbak lehetnek az idei baleseti mutatóink, márpedig 2013 volt az az év, amikor a legkevesebb baleset történt a baleseti statisztikai adatgyűjtés kezdete óta.

Halmosi tábornok ugyanakkor rámutatott: egyetlen halálos áldozat is sok. Minden haláleset egy-egy tragédia az elhunyt családja, szülei, barátai, ismerői számára, és persze a rendőröket is megviseli, amikor hajnalok hajnalán fel kell kelteniük egy szülőt, hogy az éjszaka mindhárom gyermeke autóbaleset áldozata lett.

– A rendőrség egyik fontos célja és feladata – folytatta Halmosi vezérőrnagy – a balesetek és a bűncselekmények megelőzése. Hogy senkit ne érjen kár és sérelem, és senkit ne gázoljanak el az utakon. Ehhez elengedhetetlen a társadalmi összefogás.

Halmosi Zsolt emlékeztetett rá, hogy az Iskola rendőre programot 12 évvel ezelőtt Bencze József akkori országos rendőrfőkapitány találta ki. Senkinek nem voltak kétségei akkor sem, és azóta sem, hogy a rendőrségnek valamilyen módon jelen kell lenni az iskolákban. És ezen a téren volt bőven tennivaló.

– Ahhoz, hogy az iskola rendőrei betölthessék küldetésüket, elengedhetetlen volt a kölcsönös bizalom megteremtése. El kellett érni, hogy a diákok, a tanárok és a szülők külön-külön és együtt is bízzanak a rendőrben. És persze olyan viszonyokat kellett kialakítani, hogy a rendőr is bízhasson bennük.

– Ma  az országban 2209 iskolarendőr teljesít szolgálatot, önkéntes alapon, szolgálatai feladatai mellett – emlékeztetett Halmosi Zsolt, hozzátéve, hogy sokan azért vállalták ezt a plusz munkát, mert egykor abba az iskolába jártak, ahol most iskolarendőrködnek, mások azért, mert oda járnak a gyermekei, de sokan egyszerűen csak szeretik a gyerekeket, szeretnek foglalkozni velük és örülnek, ha segíthetnek a gondjaikban.

– A digitális korban nagyon sok káros befolyás is éri a gyerekeket a világhálón, ami olykor elképesztő tettekre késztethetik őket – mondta a tábornok utalva a győri esetre, ahol is nemrég egy diák megkéselte a tudását hármasra értékelő tanárát. – Az elhallgatott problémák ugyanakkor csak újabb problémákat idéznek elő – jegyezte meg a történtekkel összefüggésben Halmosi, aki szerint már csak azért is fontos és hasznos, ha egy iskolában van egy olyan szakember is, aki esetleg olyan apró jelzésekből is le tudja vonni a megfelelő következtetéseket, amelyekből mások talán nem, és még időben meg tudja tenni a szükséges intézkedéseket is.

A közlekedésbiztonságról szólva Halmosi Zsolt emlékeztetett:

– Egy igencsak merész tervet készített az Európai Unió, sokan meg is mosolyogták emiatt Brüsszelt. Azt a célt tűzte ugyanis ki a tagállamok elé, hogy 2050-től senki ne halljon meg közlekedési balesetben Európában. Nos, a világot mindig azok vitték előbbre, akik mertek nagyot álmodni. Merjünk hát mi is! Miért ne történhetne meg a csoda, mert ma még sokak szerint ehhez csodára van szükség. Meg kell próbálni. Már csak azért is, mert minden emberéletért kár, minden megmentett élet érték.

A főkapitány-helyettes később azt is bejelentette: „Pofátlanítási akciót” indít a rendőrség. Pestiesen szólva azokra szállnak rá, akik a szabályokra fittyet hányva a leállósávban előznek, akik a jobbra kanyarodó sávban araszolók kocsisort balról megelőzve a haladó sávból próbálnak meg befurakodni a többiek elé, és a társaikra. Azokra, akiknek a magatartása a leginkább irritálja a közlekedőket.

Halmosi Zsolt nem tagadta, a rendőrség ezzel egyszersmind azt is demonstrálni kívánja, hogy nemcsak a sebességmérésre és a gyorshajtók megbírságolására képes, azaz nem pénzbehajtó szervezet, ahogy sokan előszeretettel – de Halmosi szerint minden valós alap nélkül – állítják ezt róla.

– Az elmúlt években soha nem azon mérte le egy rendőri szervezet sem az eredményességét, hogy hány autóst igazoltattak, hány helyszíni bírságot szabtak ki, hány feljelentést tettek – szögezte le. – Nem az autósok zaklatása a rendőrség feladata, hanem a közlekedés biztonságának folyamatos javítása. Azt pedig, hogy ebben sikeresek voltunk, mi sem bizonyítja jobban, mint a rendőrség folyamatosan növekvő bizalmi indexe a lakosság körében.

Halmosi reményei szerint a Pofátlanítási akcióval vélhetően sikerül majd tovább növelni a rendőrség iránti bizalmat, végül is abban egy sor olyan szabálysértéssel szemben lépnek majd fel, amelyek aztán tényleg nagyon irritálják az embereket.

F.Gy.A.