24 órával az utolsó pohár után!
- Mennyi idő kell ahhoz, hogy az alkohol kiürüljön a szervezetből?
- Lassítható a lerészegedés és gyorsítható az alkohol felszívódása?
- Ön szerint már józan, a szonda szerint azonban még korántsem az!
- A szilveszteri dínomdánom után mikor vezethet már nyugodt szívvel?
- Már az indulás előtt döntsék el, mikor indulnak haza és ki fog vezetni!
Mikor ülhet autóba az ember egy átdorbézolt szilveszteri buli után? Elsején mikor indulhat útnak a család, baráti társaság a hajnalig tartó mulatság után?
Mostanság talán ez a kérdés foglalkoztatja azokat, akik autóval terveznek utazni az óévet búcsúztatni. Csakhogy erre a kérdésre azonban senki nem adhat egyértelmű választ. Olyat biztosan nem, ami később a rendőrségi szonda próbáját is biztosan kiállja.
Dr. Funk Sándor addiktológus szerint ahány ember, annyiféleképpen hat rá az alkohol. És ez érvényes a lerészegedés és a kijózanodás gyorsaságára is. Már csak azért sem lehet bárki számára használható receptet adni, hogyan kerülje el valaki a túlzott lerészegedést.
Mindazonáltal még az egyes emberekre is eltérően hat az alkohol attól függően, hogy mit és mennyit iszik, milyen a fizikai és a lelki állapota, fáradt-e vagy kipihent-e éppen. Befolyásolja az alkohol hatását az időjárás, a frontok, a stressz és számos más körülmény és tényező.
Értelemszerűen azt sem lehet teljes bizonyossággal előre megmondani, hogy az elfogyasztott alkohol mennyi idő alatt ürül ki a szervezetből. Azonban az tapasztalati tény, hogy sok olyan sofőr lélegzetében, majd később a vérében is kimutatták már az alkoholt egy-egy közúti ellenérzés során, akik „másnap” már frissnek-fittnek érezték magukat, miközben a szonda szerint ittasak voltak.
Nem egy esettel találkoztak a rendőrök és az orvosok, amikor bár a sofőr koordináltan mozgott, fittnek-frissnek tűnt, a viselkedése sem utalt arra, hogy másnapos lenne, mégis a bűncselekmény értékhatárát meghaladó mennyiségű alkohol volt még a szervezetében.
Ezt nevezik posztalkoholos állapotnak. Korábban több vármegyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetén elmondták lapunknak, hogy az ellenőrzéseken fennakadt ittas vezetők jelentős része, sok helyen több mint a fele ilyen úgynevezett másnapos ittas, azaz posztalkoholos állapotban lebukott sofőr.
Reggel frissnek érezték magukat és úgy gondolták vezethetnek. A szonda azonban azt mutatta, hogy még nem kellett volna. Hónapokra is bevonhatják ilyenkor a gépjárművezető jogosítványát és több tízezres büntetést kaphatnak.
Fontos: Akinek fél évre vagy még hosszabb időre bevonják a jogosítványát, annak automatikusan utánképzésen kell részt vennie, ami megint csak idő és nem kevés pénz. És nem lehet elkerülni. Egyetlen kedvezmény, ha ez annak számít, hogy az eltiltás hatálya alatt is elvégezhető.
Sikeres vizsga és az eltiltás lejárta után aztán a sofőr visszakapja a jogosítványát. Ám, ha közben rajtakapják, hogy „eltiltás hatálya alatt vezetett”, attól függően, hogy szabálysértési vagy büntetőeljárásban tiltották el a vezetéstől egy vagy akár három év fogház vagy börtönbüntetést is kaphat. (A közlekedési bűncselekményekért elítéltek második legnépesebb táborát a büntetés-végrehajtási intézetekben az eltiltásuk ellenére vezetésen ért sofőrök alkotják.)
Magyarországon nulla tolerancia van érvényben. Ez azt jelenti, hogy a gépjárművezetők egy kortyot sem ihatnak vezetés előtt és alatt. 2014 óta ráadásul már nem az alapján minősítik az ittas vezetőket, hogy milyen mértékű az alkoholos befolyásoltsága. A régi amerikai filmekből ismert teszt, hogy felváltva tegye a bal, majd a jobb mutatóujját az orra hegyére miközben szép lassan menjen végig a felezővonalon, nálunk nem játszik, soha nem is alkalmazták igazán.
Immár húsz éve csak az számít, hogy mit mutat a szonda. A rendőr szondája. Bár kereskedelmi forgalomban ma már akár a rendőrökével azonos minőségű, sőt ugyanolyan szondát is vásárolhat bárki 250-300 ezer forintért, amilyet ők használnak, senki nem hivatkozhat arra, hogy az ő szondája otthon más mutatott.
Ennek oka van. Először is, mert, ha a szonda a nullán kívül bármi mást mutatott, azt jelenti, hogy az illető ivott. Azt pedig tilos. Másodszor, mert ha a rendőr szondája ittasságot jelez, egy újabb vizsgálatnak vetik alá a sofőrt, ami lehet egy nagyobb pontosságú hitelesített szondás vizsgálat vagy vérvétellel végzett ellenőrzés. A privátszonda eredménye egyikkel sem konkurál. Nem is érdemes próbálkozni vele, legalábbis még senkinek sem sikerült.
Nem érdemes ráivással sem próbálkozni. Talán, mert ma már hamarabb a helyszínre érnek a rendőrök, mint sok évvel ez előtt, mostanság már nem divat azzal védekezni, hogy „én csak a baleset után ittam egy kortyot, mert az ütközéstől megijedtem”.
Mindenesetre két szempontot érdemes mérlegelni. Az egyik, hogy a szakértők már évtizedekkel ez előtt is meglehetősen pontosan meg tudták állapítani, hogy a szervezetben lévő alkoholt mikor fogyasztotta. Egy ilyen vizsgálatnak ára van, ráadásul, ha kiderül, márpedig kiderül, hogy a ráivás hazugság volt, az nem jelent jó pontot a bíró előtt.
Számos városi legenda kering az „én már vezettem ittasan és nem történt semmi” hozzáállású autósok között, és persze a világhálón is. A C-vitamintól a pörköltig számos tanácsot olvashatnak az érdeklődők, amik valakiknek valamikor beváltak. Ezekkel azonban több probléma is van. Először is kétséges a forrás hitelessége. Másodszor, attól még, hogy valakinek állítólag bevált, nem biztos, hogy másokon is segít.
De, ami a legfontosabb: valószínűleg egyik „csodamódszer” sem állja ki a gyakorlat próbáját. Az emberi szervezet óránként egy gramm alkoholt képes feldolgozni testsúly-kilogrammonként, mondta dr. Funk. De inkább kevesebbet. A szervezet egyetlen enzimje foglalkozik az alkohol feldolgozásával, annak a teljesítőképességének a maximuma az egy gramm.
Az egyes emberek szervezetének alkohol-lebontó képessége megint csak eltérő. Csodaszerekkel mai tudásunk szerint nem gyorsítható. Pörkölttel és hasonlókkal sem. Azzal, ha teleesszük magunkat csak azt érjük el, hogy le-, sőt túlterheljük a szervezetünket, azaz tovább maradunk kicsit ittasak.
Dr. Funk Sándor szerint az utolsó pohártól számított 12 óra elteltével már valószínűleg volánképes a sofőr, de ő inkább 24 órát mond. 24 óra a szélsőségesen lerészegedettek kivételével bárkinek elég a kijózanodáshoz.
Néhány pohár ital elfogyasztása után már nem sok esély van meggyőzni bárkit is, ne igyon többet, mert reggel korán indulnak haza. Ezért célszerű a hazautazást még a bulira/vendégségbe indulás előtt eldönteni. Ha nincs senki, aki nem fogyaszt alkoholt vagy csak jelképes mennyiséget, akkor nem érdemes reggeli hazaindulásban gondolkodni.
Mivel az alkohol mindenkire másképp hat, és akkor is hatással van az ember vezetési képességére, sőt a döntéseire is, amikor ő már józannak érzi magát és úgy gondolja felelőssége teljes tudatában, magabiztosan és biztonságosan képes vezetni a posztalkoholos befolyásoltság állapotában lévő sofőrt sem lehet meggyőzni, hogy ne vezessen, vagy hogy később induljon csak el.
Elméletben mindenki tudja milyen hatással van az alkohol a sofőrök vezetési képességére. Rontja a reflexeket, növeli a kockázatvállalási hajlamot, a reakcióidőt. Nagyobb mennyiségű szeszesital elfogyasztása után egyebek között romlik a sofőr térlátása, távolságbecslő és tájékozódási képessége. Számos tragédia történt amiatt, hogy a sofőr túlságosan sietett haza, miközben még messze nem volt birtokában a vezetéshez szükséges képességeinek.
Az alkohol hatására azonban ezt a tudást is felülírja a túlzott magabiztosság, kockázatvállalási hajlandóság. És a végén, ha megtörténik a baj, sokszor épp az ittas sofőr éli túl a balesetet, a vétlen utasa nem.
Egy biztos megoldás van arra, hogy ne kerüljön bajba az utas az ittas sofőr miatt. Ha nem ül be az autójába. Ez persze sértődést, konfliktust okozhat, ha mindezt már a mulatozás után próbálják megbeszélni, de a biztonság érdekében vállalni kell.
… mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.