336 ember életét mentette meg a francia intézkedés

  • 2018. júliusában Franciaországban 80 km/h-ra csökkentették a megengedett sebesség felső határát a főútvonal-hálózat jelentős részén
  • A legfrissebb elemzés alapján az intézkedés az elmúlt másfél évben 336 ember életét mentette meg
  • Az átlagos menetidő a sebességkorlátozás bevezetése után csak kis mértékben növekedett
  • Az intézkedéssel a franciák a legbiztonságosabb úthálózattal rendelkező európai országok példáját igyekeztek követni
  • Még több haláleset lett volna megelőzhető, ha a sebességmérő kamerák egy része nem vált volna a vandalizmus áldozatává

Emmanuel Barbe francia közúti biztonsági főnök (hivatalos titulusa szerint a közúti közlekedésbiztonságért felelős minisztériumok közötti kormánymegbízott) szerint másfél év alatt 336 ember életét sikerült megmenteni azáltal, hogy a francia főútvonal-hálózat jelentős részén általános 80 km/h sebességkorlátozást vezettek be. Ezzel kapcsolatban a Cerema Tudományos és Szakértői Központ kutatói által készített, az elmúlt hetekben közzétett elemzés megállapította, hogy:

  • az érintett utakon 3-4 km/h-val csökkent az átlagos haladási sebesség,
  • a halálos áldozatok számában 13%-os csökkenés mutatható ki,
  • a sebességkorlátozás következtében az utazási idő megtett kilométerenként átlagosan mindössze egy másodperccel nőtt (azaz aki 100 km-re utazott, annak nagyjából 1 perc 40 másodperccel tartott tovább az útja).

A közúti halálozások számában mért, az érintett utakon bekövetkezett 13%-os csökkenés jelentőségét nagyban növeli, hogy Franciaország teljes közúthálózatán a hivatalos baleseti statisztikai adatok szerint 2019-ben csaknem tíz százalékkal haltak meg többen az utakon, mint egy évvel korábban.

A hír előzménye, hogy Franciaországban 2018. július 1-én lépett hatályba az a jogszabály, mely a korábbi 90 km/h-ról 80 km/h-ra csökkentette a megengedett haladási sebesség felső határát azokon a lakott területen kívüli főútvonal-szakaszokon, ahol a közlekedésre menetirányonként egy-egy forgalmi sáv áll rendelkezésre (kétsávos út), továbbá a haladási irányok elválasztására nem alkalmaznak fizikai jellegű akadályt. A francia „KRESZ” módosításával megvalósult a francia köztársasági elnök korábbi bejelentése, mely 2018. januárjában egy 18 pontból álló új közlekedésbiztonsági csomag részeként már előre vetítette ezt a szigorítást. A sebesség csökkentése az országos főútvonal-hálózat 40%-ára, azaz nem kevesebb, mint 400 ezer km hosszú útvonalra vonatkozik.

A sebességcsökkentéstől a francia kormány évente legalább 300 emberi élet megmentését remélte. A francia közúti halálesetek 55% -a ugyanis olyan kétsávos utakon fordul elő, ahol az eltérő haladási irányokat korlátok, illetve egyéb fizikai akadályok nem választják el. A módosítással érintett utak baleseti adatainak figyelemmel kísérése már a kezdetektől fogva fontos feladatként jelentkezett. Kilátásba helyezték azt is, amennyiben az új rendelkezés nem hozza a várt eredményt, a kormányzat a helyzet újraértékelését követően a szabályozás további módosításáról dönthet.

A jogszabályi szigorítás hatályba lépésekor egy új, országos szintű francia közlekedésbiztonsági kampány vette kezdetét. Az ekkor készített „13 méter” című rövid video-spotban a Francia Közlekedésbiztonsági Szervezet arra hívta fel a figyelmet, hogy 90 km/h helyett 80 km/h-val történő haladás esetén a féktávolság 13 méterrel csökken, így vészhelyzet esetén jelentősen nagyobb az esély a baleset elkerülésére, továbbá – amennyiben mégis baleset következik be – a sérülések súlyossági foka csökken, és ez a balesetben érintett személyek életben maradását is jelentheti.

A 80 km/h-s sebességkorlátozás bevezetésével Franciaország a legbiztonságosabb közúthálózattal, a legkedvezőbb baleseti és halálozási mutatókkal rendelkező európai országok példáját igyekezett követni. Svédországban – ahol az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma a legalacsonyabb Európában – a hasonló utakon 70 km/h sebességkorlátozás van érvényben, míg Norvégiában, Svájcban, Dániában és Hollandiában a megengedett sebesség felső határát ugyancsak 80 km/h-ban határozták meg. A szomszédos Belgium Flandria tartományában a vidéki utakon a megengedett legnagyobb sebességet 2017. január 1-én 90 km/-ról 70 km/h-ra csökkentették le.

Emmanuel Barbe az eredmények ismertetésekor kijelentette, hogy „az egyik szeme még mindig sír, miközben a másik nevet”. A francia közúti biztonsági főnök ugyanis erőteljesen kritizálta azt a szégyenteljes vandalizmust, amelyet a „sárga mellényesek” mozgalma végzett a fix telepítésű sebességmérő kamerák körében. Az összetört, megrongált, felgyújtott, illetve más módon működésképtelenné tett kamerák megnehezítették a közlekedésbiztonsági eredmények elérését. „E károk nélkül minden bizonnyal még több halálesetet lehetett volna megelőzni” – tette hozzá Emmanuel Barbe.

G.I.