Halálos koccintás

  • Két éve a keceli temető mellett karambolozott a két ittas sofőr
  • A „vétlen sofőr” ittas volt és a megengedettnél gyorsabban hajtott
  • A „vétkes sofőr” szintén ittas volt és nem állt meg a Stop-táblánál
  • Az orvosok egy évig küzdöttek a vétlen sofőr életéért, de elvesztették

Két ittas sofőr karambolozott 2018. január 19-én Kecelen a Malom utca és a Császártöltés út kereszteződésében. Egyiküket azóta már eltemették, a másikuk ellen a napokban emelt vádat a Kecskeméti Járási Ügyészség halált okozó ittas járművezetés bűntette miatt.

Van abban valami morbid sorsszerűség, hogy a tragédia épp a helyi temető közelében történt. Az ittasan vezető, azonban a balesetben de jure „vétlen” tehergépkocsi vezetőjének a temető kapujában sikerült megállítani járművét, amely felett az ütközés pillanatában elvesztette az uralmát.

A balesetet akár mindennaposnak is mondhatnánk. A balesetet okozó autó az Állj, elsőbbségadás kötelező táblával nem törődve úgy kanyarodott a Császártöltés útra, hogy közben nem adott elsőbbséget az ott közlekedő teherautónak, és nekiütközött. A személyautó bal eleje nekicsapódott a teherautó jobb elejének. Ennek következtében mindkét autó megpördült, s a teherautó a temető kerítésébe csapódott.

Utóbb kiderült, hogy mindkét sofőr ittas volt. Mindemellett a  teherautó sofőrje még gyorsabban is haladt a megengedettnél: a szakértői vizsgálat szerint 50 kilométer/ óra helyett 78-85-tel. Azonban a szakértő azt is megállapította, hogy a teherautó vezetője akkor sem tudta volna elkerülni az ütközést, ha nem lépi túl az  ott érvényes sebességkorlátozást!

A baleset után a mentők súlyos, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba a teherautó sofőrjét, ahol a folyamatos kórházi kezelés ellenére 2019. januárjának legelején belehalt a karambolban szerzett sérüléseibe. Szakértők szerint kevésbé súlyos sérülésekkel is megúszhatta volna a balesetet, s akkor talán az életét is megmenthették volna, ha bekapcsolja a biztonsági övet. De az öve nem volt bekapcsolva.

A Kecskeméti Járási Ügyészség vádirata szerint a baleset azért történt, mert a személygépkocsiját ittasan vezető vádlott nem adott elsőbbséget a védett úton haladó tehergépkocsinak.

A vádemelésről kiadott közleményében a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség emlékeztetett: a baleset idején ittasan vezető vádlottnak utasa is volt, aki – a vádlottal együtt – az ütközés következtében nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett.

A vádlott a baleset óta szabadlábon védekezhet. A Kecskeméti Járási Ügyészség halált okozó ittas járművezetés bűntettével vádolta meg és végrehajtandó börtön kiszabását indítványozta vele szemben azzal, hogy a közügyek gyakorlásától és a közúti járművezetéstől is el kell tiltani. A vádlott bűnösségéről első fokon a Kecskeméti Járásbí-róság fog dönteni.

Az eset jogi megítélése nem tűnik túl bonyolultnak. Két ittas sofőr karambolozott, és az egyikük életét vesztette. Nem érdemes, nem is illendő vizsgálni ma már, hogy vajon ugyanez lett volna az eset végkifejlete akkor is, ha a teherautó sofőrje bekötötte volna magát? Vagy, ha ő nem iszik mielőtt vezet?

Számtalan cikket írtunk már mi is, mások is az ittas vezetés veszélyeiről. Arról is, hogy az autósoknak (motorosoknak, biciklistáknak) nemcsak arról kellene meggyőzniük maguknak, hogy „Egy-két sörrel, borral, pálinkával még simán haza tudják vezetni az autót, hiszen annyival még biztonságosan tudnak vezetni”. Fel kellene tenniük azt a kérdést is, hogy „Mi van akkor, ha más józanul sem tud?”

És akkor arról már ne is beszéljünk, mi van akkor, ha a másik fél is ittas, pláne, ha részegebb, mint aki „csak pár pohárral ivott”…

Sokan azzal mentegetik az ittas vezetőket, hogy a többségük szándéka szerint nem ült volna volánhoz ittasan. De aztán ittak pár pohárral, és az alkoholt feloldotta a gátlásaikat, és tulajdonképpen ezért ültek a volán mögé. Az alkohol meggyőzte őket, hogy pár pohár ital még nem befolyásolja a vezetési képességeiket.

Nevetségesnek tűnő érvelés, bár nem zárható ki, hogy igaz. Ezért mondják azt a biztonságos vezetést pártolók, hogy az ember eleve ne is induljon el kocsival egy olyan buliba, ahol inni fog, vagy rendelje meg előre a buli tervezett végére a sofőrsegélyt.

Nem kell túl sok tapasztalatot gyűjteni az ivás terén ahhoz, hogy az ember tisztában legyen azzal, miképpen hat rá az alkohol. Van, aki aluszékony lesz tőle egy idő után, mások épp ellenkezőleg: túl agresszívek, pörgősek. Egyik se jó ómen vezetés előtt.

Annak, akire ilyen szélsőségesen hat az alkohol, akkor is meg kellene gondolnia, hogy iszik-e, ha vezet vagy, hogy vezet-e, ha már ivott, ha nem lenne tilos  ittasan vezetni. De tilos! Számos ok mellett épp azért, mert soha nem csak az a kérdés, hogy „Ön hogy tud vezetni pár pohár ital után?”. Az úton ugyanis többen közlekedünk, közlekedhetünk…

…és mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.