A koronavírus-járvány sem menti meg az európai Fehér Könyvet

  • Tíz év alatt a közlekedési baleseti halálesetek 50 százalékos csökkentése volt a cél.
  • Az év végén lejár a határidő és a tagállamok összességében még a felét érték el.
  • Magyarországon 9 év alatt 19 százalékkal csökkent a halálos közúti balesetek száma.

Még félúton sem jár az Európai Unió annak a nagyra törő célkitűzésének a megvalósításában, miszerint 2020-ra 2010-hez képest a felére kell csökkenteni a közúti közlekedés halálos áldozatainak a számát. Erről szól az európai közlekedésbiztonság sokat emlegetett Fehér könyve.

Az Európai Bizottság napokban publikált legfrissebb jelentése szerint a 2010-es adatokhoz képest a csökkenés mindösszesen 23 százalékos. És az unión belül jelentős különbségek vannak az egyes tagállamok közlekedésbiztonságában.

A brüsszeli jelentés szerint tavaly 22800-an vesztették életüket Európa útjain, ami mindösszesen 2 százalékos csökkenést jelent az előző évihez képest. Ennek ellenére, vagy talán ezzel együtt is az egymillió lakosra jutó 51 közúti halálesettel még mindig Európa a legbiztonságosabb hely a világon, ami a közlekedésbiztonságot illeti.

Nyolc uniós tagországban (Horvátországban, Finnországban, Franciaországban, Görögországban, Lettországban, Luxemburgban, Németországban és Svédországban) is rekord alacsony volt tavaly a közúti halálesetek száma, emellett közösségi szinten is folytatódott a csökkenő tendencia. Azonban a csökkenés üteme a legtöbb országban lelassult.

Még ha eltérő mértékben is, de lényegében Európa minden országában javulnak a közlekedésbiztonsági mutatók, a legbiztonságosabb országutakkal rendelkező tagállamokban négyszer kevesebb ember hal meg közúti balesetben, mint azokban, ahol a legkevésbé biztonságos a közúti forgalom.

A bizottság jelentése szerint Svédországban és Írországban történik a legkevesebb halálos baleset, míg a halálozási arány Romániában a legmagasabb, még annak ellenére is, hogy ott a legalacsonyabb az egy főre jutó gépjárművek száma.

Néhány tagállamnak kifejezetten nagy haladást sikerült elérnie 2010 óta a közlekedésbiztonság szempontjából – állapította meg az Európai Bizottság a tagállamok közlekedésbiztonsági adatai alapján. Görögországban, Spanyolországban, Portugáliában, Írországban, a három balti országban, valamint Horvátországban 30-40 százalékkal csökkent a közúti halálesetek száma.

Magyarországon kilenc év alatt 19 százalékkal csökkent a halálos közúti balesetek száma. 2010-ben egymillió lakosra számítva 74-en lelték halálukat a magyar közutakon, 2019-ben ez a szám 62 volt – áll az Európai Bizottság jelentésében.

F.Gy.A.