A prognózisok szerint jóval 500 alatt lesz a balesetekben elhunytak száma az idén
- Elvileg a gyilkosokkal azonos ítéletet is kaphatnának, de az igazságszolgáltatás még kesztyűs kézzel bánik velük.
- 2020 alighanem a Pofátlan(TAN)ítás és a büntetőfékezések éveként vonul be a közlekedés történetírásába.
- Beigazolódni látszik, hogy a közúti problémák 90 százalékát a közlekedők 10 százaléka okozza.
Egykori oktatóm arra tanított, éljek együtt a forgalommal. Ha látom, hogy a távolban sorra gyulladnak fel az előttem haladók féklámpái, tudjam, hogy előbb-utóbb nekem is lassítani kell. „Ha nemcsak az utat nézed, hanem mások mozgására is figyelsz, nem érhet meglepetés; arra nem kell, nem is lehet felkészülni, hogy az út közepén hirtelen kinő egy hatalmas fa!”
Ma már tudom, ebben nem teljesen volt igaza. Ha váratlan fakinövéssel nem is kell számolnia az autóvezetőknek, azzal sajnos mind gyakrabban, hogy egyik-másik autóstársuk esetleg rossz néven veszi, hogy megelőzték, vagy hogy előzőleg túlságosan hosszan és lassan haladtak előtte, nem hagyták előzni, vagy bármi máson felháborodik és bosszúból megbünteti. Ilyenkor bizony sokszor csak a megbüntetett sofőr lélekjelenlétén, vagy még gyakrabban a vak szerencsén múlik a „büntetőfékezésként” emlegetett közúti veszélyeztetés következménye.
Mostanában nem múlik el hét, hogy ne kerülne fel a közösségi média felületeire legalább egy büntetőfékezésről készült amatőr felvétel. Lapunk több olyan esetről is beszámolt, amikor csak a szerencsén múlt, hogy a büntető és a megbüntetett nem ütköztek össze. Ez jellemzően inkább a büntetetteknek volt köszönhető, mint sem vélt-valós sérelmét (megelőzték, »»atya ég««, vagy ő nem tudott megelőzni egy nála lassabb autót, pedig sürgős dolga lett volna) ezek miatti felháborodását idegi alapon elkövetett vészfékezéssel megtorlóknak.
Történt olyan eset is az idén, amikor egy vétlen motoros életébe került, amikor egy önjelölt autópályák királya büntetőfékezésre ítélt egy tanulóvezetőt és az ítéletet végre is hajtotta. A motoros „csak” rosszkor volt rossz helyen. A büntetőfékező két és fél évet kapott. Ha jól viselkedik a rács mögött még két évet sem kell leülnie.
A közúti veszélyeztetők, ahogy a jog nyelvén a büntetőfékezőket nevezik tettükért években mérve akár ugyanannyit is kaphatnának, mint a gyilkosok. A fent említett esetben a büntetőfékező halálos balesetet okozott, amiért tíz évet is kiszabhatott volna rá a bíróság. Csak a negyedét kapta.
Mit mond a Btk.?
Közúti veszélyeztetés [Btk 234. §]
(1) Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) A büntetés
a) egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény súlyos testi sértést,
b) két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy
(c) öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált,
(d) öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget okoz.
Emlékezhetünk azonban az M3-M0-ás csomópontjában büntetőfékező luxus sport audisra. Ő nemcsak büntetőfékezett, a sértett autós fedélzeti kamerájának felvétele szerint legalább kétszer megpróbálta le-, illetve a szalagkorlátnak szorítani áldozatát, akivel állítása szerint kilométerekkel korábban volt valamiféle afférja.
A rendőrségen, majd a bíróságon tett kijelentéseiből arra lehet következtetni, hogy az audis nem először járt el hasonló képen az őt a kedve szerinti tempójú autózásban akadályozókkal szemben, hiszen mindennaposnak mondta az efféle affért, másfelől, hogy nagyon sietett, ezért ragadtatta magát arra, amit tett…
Az az ítélethirdetésről kiadott közleményből sem derült ki azonban, vajon tisztázták-e, hogy ha annyira sietett, miért pazarolta az idejét a nála lassúbb jármű vezetőjének a többszöri megbüntetésére, miért mutogatott valami igazolványfélét a szerinte túl lassú autó vezetőjének miközben megállásra akarta kényszeríteni… Miért nem húzott el mellette, amikor már tehette?
A bíróság végül 325 ezer forint pénzbüntetésre ítélte az audist és egy évre eltiltotta a járművezetéstől.
Csak találgatni lehet, hogy a bíróság összege mekkora visszatartó erővel bír azzal szemben, akinek futja luxus sportkocsira. Mint ahogy azt is, hogy az egyre szaporodó büntetőfékezéses esetek dacára miért ítélte meg úgy a bíróság első és másodfokon egyaránt, hogy ez az ítélet pont elég lesz a büntetési célok eléréséhez, azaz: visszatartja (elrettenti) a büntetőfékezőt a további jogsértéstől, és egyértelmű jelzést ad a társadalom (azaz ez esetben a többi autós felé), hogy ilyet nem szabad csinálni.
Hát, ha ez az elkövető vagyoni helyzetéhez is igazodó arányos büntetés, ne csodálkozzunk azon, hogy folytatódik az, ami eddig zajlott az utakon.
Pedig itt lenne az ideje visszafogni az indulatokat az utakon (is). A koronavírus-járvány kitörése után drasztikusan visszaesett a közúti forgalom (is), nem kis részben az idegenforgalom és a belföldi turizmus olykor csak részleges, az utóbbi hónapokban azonban már teljes leállása miatt. A baleseti statisztikák is soha nem látott javulást mutatnak. Köszönet érte mindenkinek, aki tett érte.
Ám, ha a számok mögé nézünk, már kevésbé szép a kép.
A számok már az év elején is a közlekedésbiztonság javulását sejtették, amikor nálunk még nem ütötte fel a fejét a koronavírus-járvány. Később a kijárási korlátozások hatására a számok még gyorsabb ütemű javulást sejtettek. Ám az a tény például, hogy a kisebb forgalom mellett csökkent ugyan az ittasan okozott balesetek száma is, de arányait tekintve koránt sem olyan mértékben, mint a forgalomé. Ez a magyarázat arra, hogy nőtt az ittasan okozott balesetek aránya, ami megerősíteni látszik azt az állítást, amit egy évtizedek óta közlekedésbiztonsággal foglalkozó rendőr ismerősömtől hallottam:
„Az utakon a bajok 90 százalékát a közlekedők kevesebb mint 10 százaléka okozza!”
Ittasan, jogosítvány nélkül, többszörös eltiltás hatálya alatt, sőt, nem jogerős börtönbüntetéssel a fejük felett is vezetnek és nem érzik úgy, hogy „most már azért csak be kellene tartani a KRESZ-t”.
Pedig ma már senki nem érezheti biztonságban magát az utakon azok közül, akik sportot csinálnak a szabályok felrúgásából. Egy éve nagy teljesítményű jelöletlen autókkal cirkál a rendőrség az ország útjain. Már rég eltértek az eredeti céltól, hogy tudniillik kiszűrjék a forgalomból az autósok többségét irritáló pofátlan sofőröket. Már akkor is órák alatt megtöltenek felvételeikkel egy sok gigabájtos winchestert, ha csak a nettó szabálysértőkre és közlekedési bűncselekményeket elkövetőkre koncentrálnak.
És mégis.
Mi lesz itt, ha az élet visszatér a régi vagy legalábbis ahhoz nagyon közeli kerékvágásba? Ha ugyanakkora lesz a forgalom, mint 2019-ben volt?
Itt lesznek a gyér forgalmat száguldozásra, s ha nekik nem tetsző stílusban vezetőkkel találkoznak, büntetőfékezést használók, az a bizonyos állítólagos 10 százalék, és újra megjelenik az utakon a vezetéstől kissé elszokott, ám többé-kevésbé jogkövető többség azon része, amelyik az elmúlt hónapokban inkább otthon maradt?
Tavaly mintegy 600-en haltak meg az utakon közlekedési balesetben. Az idén jóval 500 alatt marad a balesetekben elhunytak száma. Ennek ellenére célszerű lenne már most elkezdeni tréningezni magunkat arra az időre, amikor újra szabadabb lesz a mozgás, esetleg már majd lehet utazni is. mert ahogy most is, majd akkor is mindenkit hazavárnak…
F.Gy.A.