A temetőben nem ér semmit az angoltudás!

  • Miért nem reklámozza senki az ittas vezetést?
  • Ha nincs máskor időd, tanulj vezetés közben?
  • Mit érhet az a tananyag, amire nem kell odafigyelni?

Századunk ittas vezetésének nevezték az ORFK-OBB és az Aegon Biztosító közös kampányindító sajtótájékoztatóján a vezetés közbeni mobilozást. Ez azonban nem feltétlen igaz. Elmondom, hogy miért nem.

Soha, sehol senki nem javasolta egyetlen autóvezetőnek sem, hogy dobjon be pár felest vagy gurítson le egy-két sört, bort vezetés előtt, vagy akár közben is, ha így könnyebben el tudja viselni a monotóniát. Soha nem reklámozta az ittas vezetést így senki, és másképp se!

Senki nem adott fel még soha, egyetlen lapban, tévében vagy internetes portálon sem olyan hirdetést, hogy „Hosszú útra indul? Nem szeret autópályán vezetni? Elpazarolt időnek tartja órákig ülni a volán mögött az autópályán? Rúgjon be vezetés közben! Használja ki az utazás idejét egy kis lazulásra, lerészegedésre!”

Szép számmal találni viszont olyan hirdetéseket, mint például „Nincs időd angolozni? Töltsd le ezt a hanganyagot a mobilodra, vagy a kedvenc eszközödre és angolozz bárhol, bármikor. Sportolás, utazás, pihenés vagy vezetés közben!”. Ezeket a hirdetéseket gyakran leközlik azok a lapok is, melyek az ORFK-OBB – Aegon „Vezetés közben a telód nem a barátod!” kampányának is teret adtak. Persze nem ez az a sokat emlegetett kiegyensúlyozott tájékoztatás.

Nem is a szóban forgó hirdetéseket közlő lapokat és portálokat akarom itt és most pellengérre állítani. Bár a szerkesztőiknek azért lehetne annyi sütnivalójuk, hogy elgondolkodjanak, mi minden történhet akkor, ha egy sofőr belefeledkezik az angol nyelvtan rejtelmeibe miközben 130-cal vagy többel száguld az autópályán! Ha csak néhány másodpercig jobban koncentrál a tananyagra, mint a vezetésre. Végül is a sofőr felelőssége, hogy út közben az útra és a vezetésre koncentráljon.

A média számára azonban érthető okokból csak az a fontos, hogy a hirdető fizessen és maga a hirdetés ne legyen törvénysértő! Ha a hirdetés megjelent mindenki vigyázzon magára! Mi köze van egy bármilyen felületen megjelenő médiumnak ahhoz, ha valaki nem tud egyszerre kétfelé figyelni.

Ilyen alapon nem hirdethetnének konyhai késeket, hiszen gyakran követnek el gyilkosságot konyhakéssel. Kólát sem hirdethetnének, hiszen a cukros italok nagy mennyiségben fogyasztva károsak lehetnek az egészségre. De még autóhirdetéseket sem közölhetnének, mert az autók nemcsak veszélyesek és évente százak halálát okozzák Magyarországon, terroristák olykor fegyverként is használják őket.

Nyilván nem – bár talán helyesebb úgy fogalmazni: nem elsősorban – a hirdetéseket közlők felelőssége, ha a hirdetett termék használata miatt baleset történik. A média mentségére legyen mondva, sok esetben tőlük függetlenül varázsolja az efféle hirdetéseket a portáljukra és a közösségi oldalukra a Facebook, vagy a Google az oldal látogatójának vásárlási, olvasási szokásai alapján.

A felelősség a termék használatának a következményeiért ezért megosztva a hirdetőt és a termék használóját terheli. Megkérdeztem egy nyelvi hanganyag készítőjét, mennyire hatékony a tananyaguk, ha aki hallgatja nem vagy csak alig-alig figyel rá. Rájött, ahogy a cég illetékese fogalmazott, hogy mire megy ki a játék, ezért válasz gyanánt visszakérdezett: Mennyire hatékony az a beszélgetés, amit vezetés közben a feleségével, a gyerekével folytat a sofőr?

Ebben is van valami. Persze az nehezen hihető, hogy az angol nyelvtudás, vagy más tanulni való csak úgy belemászik az agyunkba vezetés közben, anélkül, hogy akár csak egy kicsit is koncentrálnánk az anyagra. Így, ha igaz a készítőjének az az állítása, hogy kockázat nélkül hallgatható a kérdéses angol tananyag, akkor komoly kétségek vetődhetnek fel az emberben annak hatékonyságát illetően.

Nem beszélve arról, hogy a feleséget, a gyereket meg lehet kérni, hogy ismételje meg amit mondott, az angol tananyagot azonban vissza kell pörgetni, már ha ez lehetséges az adott eszközön, ami megint csak figyelemelvonással jár. Elég egy másodperc oda nem figyelés, és máris meg van a baj. Ha például épp akkor fékez az előttünk haladó egy erősebbet egy kátyú vagy egy másik autós miatt. Autópályán, ha betartjuk a 130-at 36 métert tesz meg az autónk.

Nyilván nem életszerű elvárni egy sofőrtől, hogy indulástól érkezésig le se vegye a szemét az útról. Már csak azért sem lenne az, mert olykor a visszapillantóba is bele kell kukkantania. Az sem életszerű, hogy vezetés közben senki ne szóljon a sofőrhöz. Azonban egy dolog a hétköznapi csevegés, a zenehallgatás, és egy másik a tanulás, legyen szó bármilyen laza tananyagról is. Márpedig a kínálat egyre csak bővül.

Az ország legnépszerűbb motivációs trénere is gyakran hirdeti az igét vezetés közben – időtakarékosságból. Láthatóan nagy rutinnal teszi, ennek ellenére kétséges, hogy a követői is ugyanolyan rutinos sofőrök-e. Ha nem, megtörténhet, hogy mire megtanulják, hogyan kezdjenek új életet, a régit elvesztik egy autóbalesetben.

Ugyanez a tréner hirdeti a hangoskönyveit, amiket vezetés közben is lehet hallgatni. Én senkinek sem javaslom, hogy vezetés közben hallgasson hangoskönyvet, még akkor se, ha az efféle motivációs anyagok sok esetben nem igazán mélyen szántó gondolatokat hordoznak. Kipróbáltam. Olykor azért el-elkalandozik az ember gondolata a hallottak miatt.

Talán mindenkinek jobb lenne, ha az efféle hanganyagokat, legyen szó bár nyelvtanulásról vagy bármely más tananyagról, önképzést segítő hangoskönyvről, mindenki arra az időszakra tartogatná, amikor tényleg nem csinál semmi mást, semmi aktívat. A Margit-szigeten futás közben lehet ilyeneket hallgatni, de az utcán, ahol esetleg egy piros lámpa miatt meg kell állni, már nem biztos, hogy jó ötlet futva tanulni. Számos tragikus példát láthattunk arra az elmúlt években, hogy pusztán a hangos zenehallgatás is képes annyira elvonni az emberek figyelmét, hogy zombiként sétálnak a HÉV, a villamos, a vonat, az autó elé, a halálba.

Egyszer majd, talán már a nem is olyan távoli jövőben az okos városok okos lámpái majd rászólnak a piros felé haladó telefonálókra, hogy figyeljenek. Képesek lesznek arra is, hogy félretegyék a bejövő hívást és leállítsák az éppen hallgatott zenét vagy szöveget, amíg a telefonáló nem jelzi, hogy tudatában van annak, hogy hol jár, hogy veszélybe kerülhet, ha nem figyel, vagy éppen túl nem jut a közlekedési szempontból veszélyes zónán.

Addig viszont a fejlesztőknek és a különböző hanganyagok készítőinek kell észnél lenniük. Mert mindenkit haza várnak.

F.Gy.A.