Aggasztó hónapok állnak mögöttünk, a szakemberek a miérteket kutatják

  • Idén októberben közel másfélszer annyian haltak meg az utakon, mint egy évvel korábban
  • Nem lettek se jobbak, se rosszabbak az utak, nem változott az autópark, és a forgalom sem volt nagyobb, akkor miért?
  • Október végéig 487-en haltak meg közlekedési balesetben, csak októberben 71-en
  •  A statisztika szerint ez az év közlekedésbiztonsági szempontból jobb a tavalyinál, de aggasztó, ami az utóbbi hetekben történt

Egyelőre a rendőrség sem tudja az okát annak, hogy miért haltak meg közel másfélszer annyian októberben az utakon, mint az elmúlt év azonos időszakában. Tavaly októberben 50-en, az idén 71-en vesztették életüket közlekedési balesetben. Az összes személyi sérüléssel végződött balesetek száma 5,1 százalékkal haladta meg a 2018-as adatot, a halálos balesetek száma azonban 42 százalékkal nőtt.

Az ORFK-OBB hivatalos honlapján – a baleseti helyzet drámai romlásának lehetséges okait keresve – arra a következtetésre jutott, hogy a közúti tragédiák nagy arányú növekedéséért a közlekedők a felelősek. Nem volt több útfelújítás, útlezárás, mint korábban (amiből persze az is következik, hogy semmivel sem lettek jobbak, talán rosszabbak sem az útjaink, mint egy éve voltak), nem nőtt a forgalom és nem változott jelentősen a járműpark összetétele sem. Semmi, szinte semmi nem változott, tehát kizárásos alapon csakis a közlekedők, közöttük is a közlekedési balesetek 65 százalékát okozó autósok lehetnek felelősek tehát a kialakult helyzetért.

Októberben közepén vörös kódot adott ki a rendőrség. Egyfajta figyelmeztetést, hogy nem állíthat minden kilométerkőhöz rendőrt, tessék jobban figyelni, mert drámaian romlott az ország közlekedésbiztonsága. Akkor már elérte az ötvenet a balesetekben elhunytak száma. Azt pedig csak remélni lehet, hogy a hónap második felében tapasztalt csökkenés (tudniillik, hogy akkor már „csak” 21-en vesztették életüket közlekedési balesetben) ennek a figyelmeztetésnek tudható be.

De ebben nem lehetünk biztosak. Korábban is figyelmeztetett a rendőrség a szabályok betartására és az óvatos vezetésre…

Az elmúlt hétvégén öten haltak meg és összesen 123-an sérültek meg az utakon. Megint volt egy kettős halállal végződött baleset; Debrecenben közel 160-nal ütközött egy motoros egy autónak, majd arról lepattanva a motor és a két rajta ülő férfi a közeli buszmegálló fémszerkezetének csapódott. Csak a véletlennek volt köszönhető, hogy akkor éppen senki nem várt ott buszra. Mindkét motoros szörnyet halt.

Emellett történt olyan – szerencsére nem halálos kimenetelű – baleset is, amikor egy autós fékezés nélkül belerohant az előtte haladó, szabályosan kivilágított traktor vontatmányába. Pedig az utóbbi időben szinte minden fórumon figyelmeztettek a hatóságok, hogy az őszi mezőgazdasági munkák idején több lassú és túlméretes járművel lehet találkozni az utakon, mint máskor, ezért mindenki legyen a szokottnál is óvatosabb. Hiába. De, ha nem tették volna, ha nem figyelmeztetnek a rendőrök előre mindenkit, akkor sem túl nagy elvárás egy sofőrtől (vezessen bármilyen járművet is), hogy előre nézzen és ne hajtson gyorsabban, mint amilyen tempó mellett a belátható útszakaszon képes megállni szükség esetén.

A rendőrség adatai szerint az idén 487-en haltak meg és 13 935-en sérültek meg súlyosan közlekedési balesetben Magyarországon. Kevesebb az elhunytak és a sérültek száma is, mint az előző év azonos időszakában volt, amikor is (2018 október 31-ig) 516-an haltak meg, és 14 198-an sérültek meg az utakon, de ez nem jelent semmit. Az októberi tragédiasorozat ugyanis több, mint aggasztó, és csak remélni lehet, hogy csupán a szerencsétlen körülmények összejátszásának volt köszönhető, hogy kirívóan sokan haltak és sérültek meg az utakon a korábbiakhoz képest és nem egy újabb (negatív) trendfordulóról van szó.

Ahogy abban is csak reménykedhetünk, hogy sikerül kideríteni, mi volt az októberi romlás oka. Túl egyszerű elintézni a történteket azzal, hogy az autósok nem tartották be a szabályokat. Szeptember második felében és október végén, amikor jóval kevesebb tragikus eset fordult elő az utakon, mint október első 12-15 napjában, miért tartották be jobban a szabályokat, mint abban a két hétben, amikor 50-en haltak meg balesetben?

Tény ugyanakkor, hogy nem igazságos csak a rendőrségre mutogatni. Magukon a közlekedőkön és a rend őrein kívül vannak még mások is, akik elvileg oda tudnának hatni, hogy a közlekedés szereplői körültekintőbben, szabálykövetőbben és óvatosabban közlekedjenek. Azt azonban egyelőre csak remélni lehet, hogy előbb-utóbb (bár jobb lenne, ha inkább előbb, mint utóbb) tesznek valamit mások is mindannyiunk biztonságáért. Például az utak kezelői vagy a biztosítók!

F. Gy. A.