Apu, ne nézd a csajokat!
- Tíz gyermekből hét utasként szenved közlekedési balesetet
- 1990 óta közel ezer 14 évesnél fiatalabb gyermek halt meg az útjainkon
- Mit hetet és mit tesz ilyenkor a Nógrádi-Cakó-páros?
- Vigyázz…., hogy sose érjen baj!
Közel ezer 14 évesnél fiatalabb gyermek halt meg 1990 óta közlekedési balesetben hazánk útjain. A közúti balesetekben megsérült gyermekkorúak száma átlagosan kétezer közül mozog évente, bár szerencsére ma már erőteljesen csökkenő tendenciát mutat. 1990-ban a közlekedési balesetben elhunyt és megsérült gyermekek száma még együttesen 3847 volt, tavaly már csak 1627. S míg ’90-ben 107 gyermek halt meg közlekedési balesetekben az utakon, addig tavaly hat. Ami persze még mindig hattal több az elfogadhatónál.
Még a közlekedés legvédtelenebb résztvevőinek tartott gyalogosoknál is védtelenebbek a gyermekek. Nemcsak azért, mert még nem ismerik a közlekedési szabályokat, szertelenek, figyelmetlenek, még nem alakult ki bennük az egészséges veszélyérzet és nem, vagy csak túl későn észlelik a rájuk leselkedő veszélyeket, amikor már akkor sem lennének képesek elhárítani vagy legalább csökkenteni az elkerülhetetlen baleset várható következményeit, ha tudnák mit kellene tenniük az adott helyzetben.
Valójában a felnőttek miatt vannak fokozott veszélyben a gyerekek az utakon, amikor közlekednek. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) minap közzétett adatai szerint a gyermekek 70 százaléka utasként szenved balesetet.
Számtalan intézkedést hoztak az elmúlt közel harminc éven a közlekedési balesetek számának csökkentésére és következményeik mérséklésére. Köztük több kifejezetten a gyermekek védelmét szolgálja. A biztonsági gyermekülés kötelezővé használatának bevezetése talán a legismertebb. A kezdeti, elsősorban verbális ellenállás és a szakmai viták ellenére mára a biztonsági gyermekülés már a leginkább elterjedt biztonsági eszközzé vált az autósok körében. Egyes felmérések szerint azok is biztonsági gyermekülésbe ültetik a csemetéjüket, akik maguk csak ritkábban használják a biztonsági övet és hajlamosak kézben tartott mobilon beszélgetve vezetni.
A közlekedésbiztonság javítására tett intézkedések hatására 1990 óta folyamatosan csökkent a gyermekeket (is) érintő balesetek száma, egyidejűleg a balesetekben elhunytak és megsérültek száma is jelentősen csökkent. Tavaly még fele annyi gyermekkorú baleseti áldozatot sem jegyeztek fel a statisztikába, mint 1990-ben. Azonban a számuk még mindig több mint másfél ezerrel több az elfogadhatónál, hiszen egyetlen gyermekbaleset sem elfogadható, főleg azok a balesetek nem, amelyekben a gyermekek vétlen utasként sérülnek meg vagy vesztik életüket.
A baleseti adatok javulása ellenére a rendőrség, a különböző állami szervek, intézmények, és koránt sem utolsó sorban számos civil szervezet is sokat tesz azért, hogy tovább csökkenjen a közlekedési balesetekben elhunytak, megsérültek száma. Különösen a gyerekeké. Az ORFK-OBB több közlekedésbiztonsági versenysorozatot is szervez évről évre, amelyekkel játékos formában a tudatos és szabálykövető közlekedésre próbálják nevelni a gyermekeket.
Vigyázz…, hogy sose érjen baj! – címmel most egy könyvsorozattal csatlakozik a gyermekek (és reményei szerint rajtuk keresztül a felnőttek) szabálykövető és biztonságos közlekedésre neveléséhez Nógrádi Gábor író, akit 2010-ben a legnépszerűbb ifjúsági írónak választottak. Legismertebb műve A gyermekrablás a Palánk utcában.
A Nemzetközi IBBY Életmű-díjjal és Janikovszky Éva-díjjal kitüntetett alkotó saját bevallása szerint mindig és mindenért képes aggódni. Szeretne mindenkit megvédeni minden veszélytől. Gyermekeknek szóló műveiben kivétel nélkül a veszélyhelyzetek elkerülése tanítja olvasóit, valamint arra, hogy mit és hogyan kell tenni akkor, ha a baj már elkerülhetetlen.
Nógrádi az ugyancsak számos díjjal, közük a Magyar Köztársaság Érdemes és Kiváló Művésze elismeréssel kitüntetett Cakó Ferenc grafikus új könyvsorozattal járulnak hozzá az OBB gyermekek védelmét szolgáló törekvéseihez. A Vigyázz…, hogy sose érjen baj! sorozat első két kötete (Vigyázz a mobillal, hogy sose érjen baj! és a Vigyázz a biciklivel, hogy sose érjen baj! a címükből adódóan a közlekedés közbeni mobilozás és a kerékpározás veszélyeire hívja fel a figyelmet.
A szerző alkalmazott irodalomnak minősítette művét. Egy család mindennapi történeteibe oltott jog- és közlekedési szabályismertető könyvei – ez a kettő és tervei szerint az elkövetkező években kiadandó még vagy 40-50 kötet – az alkotók szándéka szerint a gyerekek által a valóságban is megélt helyzeteken keresztül mutatja be, magyarázza el mindazt, amit a szabályos és biztonságos közlekedéshez tudni kell.
Milyen veszélyt rejt, ha az apu az út helyett a csajokat nézni? Erről szól az egyik történet, és a gyermek nemcsak a választ adja meg a kérdésre, de azt is világosan közli szülőjével, hogy mit kell tennie. Pontosabban, hogy mit ne tegyen közlekedés, főleg vezetés. „Apu ne nézd a csajokat!”
Egy másik részben a gyermek figyelmezteti az apukáját, hogy nyugodtan szálljon le a kerékpárról, mert a zebrán nem szabad átbiciklizni, le kell szállni és tolni kell a bringát. Elnézve a nagyvárosok forgalmát, nemcsak a gyerekeknek kellene sűrűn lapozgatniuk ezt a könyvecskét.
A Nógrádi-Cakó páros az elmúlt 22 évben már-már megszámlálhatatlan könyvet és kiadványt írt és illusztrált a közlekedésbiztonság szolgálatában. Ezek együttesen több mint 210 ezer példányban jelentek meg, részben az ORFK-OBB, részben más támogatók közreműködésének köszönhetően.
Nógrádi lapunknak azt mondta, ő minden veszélytől szeretne mindenkit megóvni, főleg a fiatalokat. Későbbi könyvei más hétköznapi veszélyekre hívják fel majd a figyelmet a drogoktól a pályaválasztásig, ami szerinte szintén egy komoly veszély és nagy kihívás mostanság.
F.Gy.A.