Csak nyomja meg középen a piros gombot!

  • Jobb törött bordával élni, mint ép bordákkal feküdni a ravatalozóban
  • A mentők akkor is tudni fogják hol van éppen, ha Ön nem tudja elmondani
  • Egy ingyenes applikáció és három perc regisztráció megmentheti az életét
  • Akár el is feledheti a 112-es, a 104-es segélyhívókat, de azért ne tegye!
  • Egy applikáció, mely megmutatja hogyan kell megmenteni a bajban lévőket

Ezt az applikációt aztán tényleg mindenkinek le kell(ene) töltenie, függetlenül attól, milyen mobilkészüléket használ és mely hálózathoz tartozik! A Vodafone Magyarország Alapítvány és az Országos Mentőszolgálat új ÉletMentő applikációja ugyanis valamennyi magyarországi mobilszolgáltató ügyfelei számára ingyenesen elérhető.

De ami ennél is fontosabb:

Gyorsabbá, pontosabbá és hatékonyabbá teszi a segélyhívást!

Ha valaki bajba kerül, az ÉletMentő tényleg életet menthet! Nem beszélve arról, hogy ez az applikáció lehetőséget ad az olyan személyes egészségügyi adatok rögzítésére, mint például, ha valaki szív-, tüdő- vagy cukorbeteg, esetleg állapotos, amik fontosak lehetnek a kiérkező mentőorvosok számára.

Aki még a TAJ-számát is megadja, azaz regisztrálja az applikáció megfelelő pontjában, felhatalmazza a mentőket, hogy hozzáférjenek az egészségügyi felhőben tárolt adataihoz. Ennek olyan esetekben van nagy jelentősége, ha például a segítségre szorulónak pacemakere van vagy olyan betegségben szenved (például allergiás valamire), amiről fontos tudni a mentőorvosnak már az újraélesztéskor is, és később sérült állapotának a stabilizálásához.

A Google Play és az Apple Store áruházakból egyaránt ingyen letölthető

applikáció telepítése és feltöltése a szükséges adatokkal, a regisztrációval együtt még öt percig sem tart. De ha már telepítették, tényleg életet menthet.

Az applikáció akkor is működik, ha a telefonnak nincs internetkapcsolata, vagy ha a készülék tulajdonosa nem regisztrálja magát a rendszerben. Elég három másodpercen keresztül nyomva tartotta a Vészjelzés menüpontban a „Mentők” gombot, és telefonja automatikusan tárcsázni fogja a mentésirányító központot.

Regisztráció nélkül azonban az applikáció nem tudja a segélyhívó üzenetet a pontos helymeghatározással  továbbítani és fontos, az ellátáshoz szükséges információk sem jutnak el a mentőkhöz. Aki nem regisztrált alkalmazást használ, annak mindezeket magának kell elmondani a mentők diszpécserének, már, ha olyan állapotban van, hogy még tud kommunikálni. Regisztráció nélkül lényegében ugyanazokkal a problémákkal fog szembenézni a sérült a segélyhíváskor, mintha simán tárcsázta volna a 112-őt. Szóval,

ha már applikációt használ, akkor már érdemes regisztrálni is.

Gondoljon bele! Egy, az ön számára ismeretlen helyen jár, hirtelen rosszul lesz és hívja a 112-őt. A diszpécser első kérdése, hogy hol tartózkodik éppen? És ön nem tud válaszolni erre a kérdésre. Csak hozzávetőlegesen tudja, inkább csak sejti hol van éppen, már ha lát a közelben utcanévtáblát vagy olyan épületeket, amik tájékozódási pontként szolgálhatnak a mentőknek.

Ugyanez megtörténhet önnel akkor is, ha két település között autózik éppen és a fene se tudja hányas kilométerkőnél baleset éri az akárhányas úton. Persze a mentőt ilyenkor is útnak indítják, de hogy mikor ér oda a segítség, azt senki nem tudja megmondani. Mert senki nem tudja – ahogy ön sem, úgy a segítségére indított mentők se –, hogy hol van az az „oda”!

Ám, ha minden jól működik és kellően sokan töltik le az elkövetkező napokban, hetekben a Vodafone Magyarország Alapítvány és az Országos Mentőszolgálat ÉletMentő applikációját, mindez már csak régi idők rossz emléke lesz.. Ezek után, ha valaki bajba kerül és persze előzőleg már letöltötte az ÉletMentő app-ot,

elég megnyomnia az alkalmazás közepén látható piros Mentők gombot,

és ezzel mindent megtett, amit kellett és amit tehetett.

Az alkalmazás azonban nemcsak automatikusan felhívja a mentőket ön helyett, hanem egyben megadja az ön tartózkodási helyének pontos koordinátáit. Így már nem fordulhat elő, hogy a diszpécser félreérti a település vagy az utca nevét és ezért nem oda küldi a segítséget, ahol szükség volna rá.

Sőt! Az alkalmazás a GPS adatok alapján azt is méterre pontosan „meg tudja mondani” önnek is, hogy hol található a legközelebbi defibrillátor, kórház, orvosi rendelő, patika. Mindezek pontos helyét térképen is megmutatja az applikáció.

Siketek és nagyothallók is használhatják az applikációt. Ők a bal alsó sarokban található „Nem tudok beszélni” gombbal kérhetnek külön segítséget. Ennek a funkciónak a használatakor ikonok lenyomásával tudja elmagyarázni a segélyhívó központnak, hogy mi a probléma, és mik a tünetei.

Az applikáció azonban nemcsak segélyhívásra jó.

Megmutatja például, hogy mit kell tenni azzal, aki eszméletlen, félrenyelt, vérzik, áramütés érte, kihűlt, égési sérülést   szenvedett vagy csak napszúrás érte, méreg került a szervezetébe. Az applikáció minden esetben egyszerű leírást ad a teendőkről.

Sokan félnek segíteni, mert abból indulnak ki, amit évtizedeken át szajkóztak az iskolában és az elsősegélynyújtó tanfolyamokon, hogy mindig úgy segítsenek, hogy ne okozzanak nagyobb bajt senkinek, mint amekkora bajban van.

Ezen már meghaladott intelmek miatt még a gyorstalpalón kiképzett elsősegélynyújtók sem alkalmazzák kellő erővel a mellkaskompressziót, nehogy véletlenül eltörjék az eszméletlen, segítségre szoruló bordáit. Emiatt persze nem lesz elég hatékony az újraélesztési kísérletük, minek következtében az eszméletlen sérült akár meg is halhat a kezei között.

Pedig, ha jobban belegondolunk, aligha okozhat nagyobb kárt az elsősegélynyújtó egy eszméletlen embernek, mint, hogy nem csinál semmit!

Mi történik akkor, ha mellkaskompresszió közben véletlenül eltöri a bordáját? Nem jobb törött, de később majd összeforrt bordával élni, mint ép bordákkal meghalni?

És mi történik akkor, ha elkerülendő, hogy csontját törje a magatehetetlen betegnek nem csinál semmit? A szerencsétlen jóval nagyobb eséllyel hal meg a mentők kiérkezéséig segítségnyújtás hiányában – való igaz, ép bordákkal.

Az applikáció egyértelmű és könnyen követhető utasításokat ad a laikusoknak, hogy mit tegyenek a különböző sérültekkel a mentők megérkezéséig. Egy másik applikáció, a Szív City már közel három tucat ember életét mentette meg azáltal, hogy a mentők riasztani tudták az eszméletlen sérült 500 méteres sugarú környezetében lévő regisztrált elsősegélynyújtókat, akik megkezdették az újraélesztést még az előtt, hogy a mentők megérkeztek volna.

A Vodafone Magyarország Alapítvány és az Országos Mentőszolgálat kéri, mindenki töltse le az applikációt az okostelefonjára. Lehet, hogy egyszer majd a saját életét mentheti meg azzal, hogy pontos riasztást küld a mentőknek, de az is, hogy másokon tud segíteni az applikációban fellelhető információk alapján.

És persze mindez ingyen van.

A 112-es, és a többi segélyhíváshoz hasonlóan az applikációról kezdeményezett segítségkérés és adatmozgás is díjmentes!

F.Gy.A.