Édes álom, keserű ébredés

  • A fáradtság alattomosan támad a vezetőre: nem érzékeli, hogy nincs képességei teljes birtokában.
  • Évente 4 ezer ember hal meg Európában az álmos sofőrök miatt.
  • Százból hét sofőr elbólintott már a volánnál.

Forrás: pinterest.com

A fáradtság lehet az egyik legnagyobb veszély, amellyel a járművezetők szembesülnek az úton. Ez okozza az összes baleset 20 százalékát az Egyesült Királyságban, és évente akár 300 ember hal meg azért, mert egy sofőr elalszik a volánnál – tette közzé egy brit flottakezelő cég. Ezek a balesetek különösen veszélyesek, mivel az alvó vezető fékezés nélkül rohan bele az akadályba. A legriasztóbb azonban az, mennyire gyakori, hogy a sofőrök elalszanak a volánnál – egy friss felmérés szerint a sofőrök 7 százaléka szundikált el vezetés közben az elmúlt évben. A kutatások kimutatták, hogy hasonlóság mutatkozik a fáradtság és az alkoholos állapot között. Mindkét hatás azt eredményezi, hogy a sofőr nem vesz tudomást a korlátozott képességeiről. A megkérdezett vezetők jelentős része teljesen frissnek gondolta magát akkor is, amikor már majdnem lecsukódott a szeme.

Az alvással kapcsolatos események 40 százaléka haszongépjárművel kapcsolatos. Kutatások kimutatták, hogy a kisteherautó-vezetők leginkább hajnalban (2 és 6 óra között) és kora délután (14 és 16 óra között) alszanak el a volánnál. Éppen ezért fontos, hogy bármennyire is sürgős a fuvarok célba juttatása, rendszeres szüneteket iktassanak be. Írországban a 2008 és 2011 közötti közúti közlekedési halálesetek 23 százaléka túlhajszolt hivatásos sofőrökhöz kapcsolódik.

A probléma fontosságát jelzi, hogy évente 4 ezer ember hal meg Európában a sofőr fáradtsága miatt. Az ilyen balesetek háromszor nagyobb eséllyel okoznak halált vagy súlyos sérülést. Egy autósnak 13-szor nagyobb az esélye a fáradtsággal összefüggő ütközésekre kora reggel, mint a nap más részében.

N.V.