Elektromos autó: vigyázat, törékeny!
- Több hónapig is eltarthat, amíg egy benzines autóhoz szokott sofőr megtanulja a villanyautók helyes kezelését.
- Még nehezebb az átállás, ha egy háztartásban egyszerre használnak belsőégésű- és villanyautót.
- A villanyautók nagy kezdősebessége, amely nem jár együtt hanghatással, könnyen megtréfálhatja a rutintalan sofőröket.
A villanyautózás és a magas fokú automatizálás együtt érkezett meg a közúti közlekedés mindennapjaiba. És mert az elektronikák és a mesterséges intelligencia biztonságosabb autózást ígérnek, könnyen kialakult az a nézet, hogy az elektromos autók biztonságosabbak. A valóság ennek éppen az ellenkezője.
A Hertz amerikai központú globális autókölcsönző cég nemrégiben bejelentette, hogy 20 000 elektromos autót von ki a flottájából, és ezeket benzinüzemű járművekre cseréli. A cég indoklása szerint döntésük legfőbb oka az volt, hogy a sofőrök folyamatosan összetörték az autókat. Stephen Scherr, a Hertz vezérigazgatója a CNN kérdésére ehhez még hozzáfűzte, hogy az elektromos járművek javítási költségei magasabbak.
A Hertz döntése szélesebb körű problémát jelez az elektromos járműveket gyártó ipar számára. A LexisNexis Risk Solutions kutatói a biztosítási adatokat vizsgálva azt találták, hogy nyilvánvalóan nem csak a bérautó-vezetőknek van problémájuk az elektromos járművek úton tartásával. Amikor a járműtulajdonosok benzinüzemű autókról elektromos autókra váltanak, gyakrabban karamboloznak. A biztosítási károk gyakorisága mintegy 14,3%-kal, míg a károk súlyossága, illetve a kifizetendő összeg 14,5%-kal nőtt.
A balesetek számának növekedése az első évben a legmagasabb, majd ezt követően, ahogy az emberek hozzászoktak az új modell vezetéséhez, csökken. Még gyakrabban fordulnak elő balesetek azokban a háztartásokban, amelyekben belsőégésű- és elektromos modell is működik, ami azt jelzi, hogy a rendszeres váltás egyikről a másikra, súlyosbítja a problémákat.
Pedig első pillantásra nem nagy a különbség a belső égésű jármű és az elektromos modell vezetése között. Mindkettőben van fék- és gázpedál, valamint kormánykerék. De van néhány alapvető különbség is. Például a Tesla járműveken nincs „Start” gomb a jármű be- és kikapcsolására. Ehelyett, ha a sofőr beül a járműbe, az azonnal bekapcsol, és készen áll a vezetésre. Amikor a sofőr kiszáll, a jármű magától kikapcsol. Mivel elektromos járműről van szó, nincs motorhang vagy rezgés, így a be- és kikapcsolás közötti különbséget nehezebb észrevenni.
Talán még fontosabb, hogy az elektromos járművek nemcsak kifejezetten gyorsak, de még ennél is jobban gyorsulnak. A biztosítási üzletágban régóta bevált összefüggés áll fenn a lóerők száma és a károk gyakorisága és nagysága között. A gyors autók gyakrabban és nagyobb erővel ütköznek, ami több – és súlyosabb – balesethez vezet. Ráadásul az elektromos autókból hiányoznak a szokásos motorhangok, amelyek a gyorsítással és a nagy sebességgel járnak együtt, így elképzelhető, hogy a vezetők kevésbé érzékelik, milyen sebességgel mennek.
Emellett az elektromos járművek nehezebbek is, nagy akkucsomagjuk miatt. Ez az elektromos járművek által összetörött járművekben több kárt okoz, ami magasabb összegű kárösszeget eredményez.
Végül nem feltétlenül a nagy végsebesség a probléma. A sebesség finom szabályozása különösen kritikus parkolóházakban, szűk utcákban. A legtöbb sofőr megtanulta, hogy a belsőégésű járművek vezetésekor meddig kell nyomni a gázpedált egy finom manővernél. Ugyanez a pedálkezelés nekiugraszthatja a falnak vagy egy másik kocsinak az elektromos járművet.
N.V.