Ezek az autós biztonsági rendszerek elterelik a figyelmet vezetés közben az AAA tanulmánya szerint

Forrás: eu.usatoday.com
Egy új kutatás szerint több olyan rendszer is van, amelyeket a vezetés biztonságának növelésére hoztak létre, mégis veszélybe sodorják a vezetőt.
Az AAA Közlekedésbiztonságért Alapítvány azt találta, hogy az adaptív sebességtartó automatika és a sávtartást segítő technológiák óvatlanabbá teszik a vezetőket, így megnövelik az ütközés veszélyét.
Ha az előírásnak megfelelően használják ezeket a technológiákat, akkor növelik a biztonságot. De sok vezető túlságosan bízik ezekben a rendszerekben az eredmények szerint.
A kutatások kiemelik az önvezető autók gyártása felé haladó autógyártók előtt álló biztonsági kihívásokat. A bizonyítékok azt mutatják, hogy a vezetők gyakran nem megfelelően használják és nem értik a részben automata biztonsági rendszereket.
Az AAA Alapítvány kutatásért felelős projekt menedzsere elmondta, hogy fel akarják hívni az emberek figyelmét arra, hogy ezek a rendszerek csak támogatják a vezetést, de a vezetőknek továbbra is ébernek és figyelmesnek kell maradniuk.
Az adaptív sebességtartó automatika egy biztonságos távolságot tart fenn az autópályán a járművek között a vezető beavatkozása nélkül automatikusan gyorsítva illetve lassítva. A sávtartást segítő rendszer segíti a vezetőt a sávban maradásban a kerekek finom irányban tartásával. De mindkét rendszer igényli a vezető éberségét és a kezét a kormányon.
Az AAA tanulmánya azt találta, hogy ez a két rendszer majdnem kétszer akkora valószínűséggel okoz figyelemelterelődést, mint ha nem használják.
A kutatók a járművek széles körét vizsgálták meg, köztük a Tesla Model S-t, az Acura MDX-et, a Ford Fusiont, a Honda Accord-ot, a Jeep Cherokee-t és a Hyundai Sonata-t.
Az eredmények nem azt jelentik, hogy a rendszerek önmagukban veszélyesek. Hanem arra mutat rá, hogy az autógyártóknak jobban kell tájékoztatniuk az autóvezetőket az ilyen rendszerek korlátairól, amelyek nem tudnak olyan kifinomult döntéseket hozni az utakon, mint amilyeneket az önvezető autóktól várnánk.
A Virginia Tech Közlekedési Intézet kutatói, akik az AAA-val együttműködésben végezték el a tanulmányt, a tényleges vezetési viselkedésről készült videókat értékelték.
A megállapítások összhangban állnak az AAA 2017. évi tanulmányával, amely megállapította, hogy sok új járműben megjelent érintőképernyős-rendszerek túlságosan elvonják a figyelmet, és az autóvezetők számára balesetveszélyt jelentenek.
A Utah-i Egyetem kutatói 30 járműben használt információs és szórakoztató rendszert teszteltek és megállapították, hogy ezek mindegyike elvonja a figyelmet. A figyelem elvonásának szintje „nagyon magas” volt 12, „magas” 11 és „közepes” hét rendszer esetében.