Ha látjuk a rendőrt, tudjuk a KRESZ-t!
- Gyér forgalom mellett is gyakran találtak szabálysértőket a Zebra-akcióban.
- Akár áldozatok, akár elkövetők, a gyalogosok a legveszélyeztetettebbek.
- Az összes közlekedési baleset halálos áldozatainak közel harmada gyalogos.
- Kiderült: már a rendőr látványa is javítja a közlekedők KRESZ-tudását.
Május közepén háromnapos akciót tartottak a gyalogosok védelmében az Országos Baleset-megelőzési Bizottság és a megyei baleset-megelőzési bizottságok. Az ORFK-OBB értékelése szerint a Zebra-akció olyannyira sikeres volt, és annyi pozitív visszajelzést kaptak a lakosságtól, hogy a jövőben is számíthatunk hasonlóan demonstratív közlekedésbiztonsági ellenőrzésekre a gyalogátkelőhelyeknél és azok környékén.
Csak a rend kedvéért rögzítsük! A Zebra-akció idején még érvényben voltak a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások. Jóval kisebb volt a forgalom az utakon, mint „békeidőben”. Az óvodák és az iskolák bezárása – és persze a kijárási korlátozás – miatt a gyalogosforgalom is messze elmaradt a megszokottól.
Mégsem volt eredménytelen az akció. Sőt! Kiderült például, hogy bár a Zebra-akciót hivatalosan a gyalogosok védelmében rendelték el, gyakran a gyalogosokat nem is annyira az autósoktól vagy a járdákon, zebrákon kerékpározóktól kell megvédeni, sokkal inkább önmaguktól.
Bebizonyosodott továbbá, hogy tévednek, akik azt állítják, a közlekedők többsége még a KRESZ legelemibb szabályaival sincs tisztában. Vannak, akik tényleg nem ismerik a szabályokat, a többség azonban többé-kevésbé pontosan tudja hogyan kell szabályosan átkelni az úton, a legtöbben még azzal is tisztában vannak, hogy a különböző közlekedési szituációkban kinek van elsőbbsége, mi a helyes áthaladási sorrend egy kereszteződésben.
Csakhogy igen sokan egyszerűen nem törődnek a szabályokkal. Ott kelnek át az úton, amerre épp az útjuk viszi őket. Egyesek – és ők sincsenek kevesen – még csak körül sem néznek mielőtt az úttestre lépnének, „van az autón fék, álljon meg, ha jót akar”, gondolják. Sokan még akkor is a telefonjukkal babrálnak, amikor szabálytalanul kelnek át az úton – telefonálnak, üzenetet írnak és hasonlóan fontos intézni valójukat bonyolítják a telefonon, amik intézése nyilván nem érne rá tíz méter múlva, a túloldalon.
Az, hogy a gyalogosok nem a kijelölt gyalogátkelőhelyeken, illetve szabálytalanul kelnek át az úttesten, csak egy a gyakori és tömeges gyalogos szabályszegések sorában. Számtalan tragédia történik amiatt, hogy fák, táblák, autók takarásából lépnek le az úttestre (kell-e mondani, az esetek döntő többségében nem a kijelölt gyalogátkelőhelyeken, de még csak nem is azok közelében).
Számtalanszor előfordult ugyanakkor, hogy a kerékpárosok egyszerűen átkerekeznek az út túloldalára a zebrán a gyalogosok között. Márpedig ez tilos. A kerékpárosok a zebrán csak úgy kelhetnének át, ha leszállnak és tolják a biciklijüket.
Az akcióban résztvevő rendőrök számos alkalommal láttak piroson átsétáló gyalogosokat, de olyan eseteket is, amikor a kanyarodó autósok nem adták meg a zebrán szabályosan átkelő gyalogosoknak az elsőbbséget.
A párhuzamos közlekedésre alkalmas úton sokszor a szó szoros értelmében életveszélyes az átkelés a gyalogosok számára. A KRESZ pedig e tekintetben is egyértelmű: autóval, motorral, de még biciklivel sem szabad elhaladni egy olyan autó mellett, ami már megállt a zebra előtt, ami már megadta az elsőbbséget a gyalogosoknak.
Nem egy baleset történt már amiatt, hogy az egyik sávban álló autó mellett elhajtott egy másik és el-, olykor halálra gázolta az autó takarásából kilépő gyalogost, aki ott és akkor okkal-joggal feltételezte, hogy elsőbbsége van. Nemcsak azért, mert a zebrán szabályosan közlekedett éppen, ergo, elsőbbsége volt, hanem azért is, mert egy autó már megadta neki, és ilyenkor már a később érkezők sem tehettek volna mást.
Mindezek fényében joggal kérdezheti az olvasó, mire fel állítottam a cikk elején, hogy „tévednek, akik azt állítják, a közlekedők többsége még a KRESZ legelemibb szabályaival sincs tisztában”. Nos azért, mert amikor a közlekedők rendőrt látnak, érdekes módon mindig pontosan tudják (azaz sokkal, de sokkal többen tudják), hogyan kell szabályosan közlekedni.
Elég a rendőr puszta látványa is ahhoz, hogy ne a zebrától 20 méterre sétáljon át valaki az úton telefonnal a fülén, mert neki épp ott van dolga. Olyankor a bringások sem a kerékpárjukon ülve kelnek át a gyalogátkelőhelyen, és az autósok többsége is megadja azt az elsőbbséget a gyalogosoknak, ami megilleti őket, és amit máskor nem.
Ha látjuk a rendőrt, tudjuk a KRESZ-t!
Bár ez sem mindig igaz. Korábban lapunk is beszámolt már olyan esetektől, amikor a rendőrnek többször rá kellett szólnia egy zombiként közlekedő gyalogosra, hogy vegye már ki a füléből a fülhallgatót és álljon meg, mert intézkedni szeretne vele szemben.
Összességében azonban úgy tűnik, hogy a rendőr látványa jótékonyan hat a közlekedési morálra, és sokkal többen ismerik a szabályokat, mint ahányan amúgy önként betartják azokat. Az ORFK-OBB Zebra-akcióról készült jelentése – talán épp ezért – kilátásba helyezi, hogy a jövőben a rendőrség jelen lesz és sokkal inkább látható lesz a legforgalmas és emiatt leginkább veszélyes gyalogátkelőhelyek környékén.
A mostani akcióban inkább csak figyelmeztették a szabálytalankodókat, bár durvább szabálysértések elkövetőit meg is bírságolták. Azt azonban nem tudni, hogy a rendőrség türelme meddig tart.
Magyarországon évente 1000-1200 gyalogost gázolnak el, és közülük mintegy 200-an belehalnak a balesetben szerzett sérüléseikbe. Ez azt is jelenti, hogy a közlekedési balesetek halálos áldozatainak közel harmada gyalogos. Az idén, miként arról lapunk is beszámolt az év első két hónapjában kilenc gyalogosgázolás történt. Hatan meghaltak.
Mind gyakrabban fordul elő, hogy a tragédia a gyalogos hibájából történt. Tiloson keltek át, vagy lámpával nem védett kereszteződésben körültekintés nélkül indultak el az út túloldala felé. Többször előfordult, hogy a menetirány szerinti jobb oldalon, láthatósági mellény vagy bárminemű fényvisszaverő eszköz és világítás nélkül (olykor az út közepén, ittasan) közlekedő gyalogos vált baleset áldozatává.
Pedig őket is haza várták. Mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.