Hajtóvadászat indult a roncsderbik megszüntetéséért

  • Százával emelik ki a forgalomból a veszélyes járműszerelvényeket
  • Akar Ön akciófelvételt készíteni egy rendőrségi rajtaütésről?
  • Az elmúlt tíz év legjobb első öt havi baleseti statisztikája az idei

Tovább szigorítja a rendőrség az autópályákon és gyorsforgalmi utakon rendszeresen roncsderbiket rendező román és bolgár fuvarozók elleni fellépését. Mostantól hetente egy-egy nap, mindig más napon és mindig máshol civil és nagy teljesítményű rendőrségi autókkal – alkalmanként 10-12 járművel ellenőrzi a rendőrség az utakat, hogy minél hamarabb kiállíthassák a szabálytalanul megrakott, az illegálisan átépített, túlpakolt és túlsúlyos járműszerelvényeket.

Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője lapunknak elmondta: nem igaz, hogy a rendőrség tétlen szemlélője lenne csupán az utóbbi időben a gyorsforgalmi utakon zajló roncsderbiknek. Minden esetben haladéktalanul intézkednek, ha olyan járműszerelvényt látnak, vagy ha olyan járműszerelvényről kapnak bejelentést, amelyről már ránézésre (vagy a bejelentés alapján) okkal feltételezhető, nagy valószínűséggel nem felel meg a forgalomban való részvétel követelményeinek.

Havonta több mint száz szabálytalanul megrakott, már pusztán emiatt is rendkívül veszélyesnek minősíthető külföldi, döntően román járműszerelvényt állítanak félre és szereltetnek szét.

Óberling József tájékoztatása szerint a folyamatos rendőri ellenőrzés dacára szinte naponta látni a közösségi médiában olyan felvételeket, amelyek nemhogy szabálytalanul, kifejezetten ön- és közveszélyesen közlekednek a magyar utakon. Ezekkel a járműszerelvényekkel nemcsak az a baj, hogy igen gyakran szabálytalanul átalakították a karosszériájukat (a forgalmi engedélyükben legalábbis általában nyoma sincs semmiféle engedélyezett átalakításnak). Sofőrjeik – tisztelet a kivételnek – nem igazán tartják be a KRESZ előírásait. Például az autópályákon rendszeresen megszegik az előzési tilalmat. Arról is készült már amatőr videofelvétel, hogy igen nagy sebességgel haladva a belső sávban vontatta az egyik átalakított autószállító a másikat.

Nemrég több televízió is átvette azt a felvételt, amit egy autós fedélzeti kamerája készített – egy román tréleren eggyel több autó volt látható, mint ahányat szabályosan felpakolhattak volna rá. Ráadásul a plusz egy autót, és kisebb méretű személygépkocsit, keresztbe tették fel, ami szabálytalan. Ahogy szabálytalan volt az is, amiről szintén egy autós számolt be a közösségi médiában, amikor egy autót egy tehergépkocsi ponyvával letakart rakományának a tetejére pakoltak. Úgy festett, mintha csak feldobták volna a rakomány tetejére, mint egy halom szerszámot.

Óberling József szerint  igen nagy szolgálatot tennének az autósok, nem elsősorban a rendőrségnek, mint a közlekedésbiztonságnak, ha mielőtt filmezni kezdenék és hosszan követnék a ránézésre nevetséges, valójában rendkívül veszélyes járműszerelvényeket, felhívnák a rendőrséget. „Ígérem, mondta, ha megteszik, a bejelentést követően perceken belül azt is lefilmezhetik, ahogy a rendőrség kiállítja a forgalomból az efféle tehergépjárműveket és megkezdi az intézkedést a sofőrökkel szemben”.

Az eddigi szigornak, mint azt a közösségi médiában időről időre felbukkanó újabb és újabb felvételek bizonyítják, eddig nem sok látszatja volt. A nyugati használt autók kereskedelme igen jó üzlet Romániában is. Akkora, hogy a szállítóknak megéri előfutókat alkalmazni, akik előre felderítik hol készül lecsapni a rendőrség a roncsderbikre. Ha kiszúrják a készülő ellenőrzést, az első adandó alkalommal leterelik a szabálytalanul megrakodott autókat az autópályáról, vagy beparkoltatják őket egy időre egy parkolóba.

Nem Magyarországról indították útnak ezeket a veszélyes járműszerelvényeket, szögezte le beszélgetésünk közben Óberling. Nem Magyarországról származnak a rajtuk lévő használt autók. Legalább két országon keresztül haladtak mire hozzánk elértek. Korábban senkinek nem szúrtak szemet? Máshol nem tartják veszélyesnek őket?

Magától adódik a kérdés, ha máshol, ha korábban nem is, a magyar-román vámhatáron miért nem lehet megfogni ezeket az életveszélyes járműszerelvényeket. Nem lehet. A határon ugyanis már minden autóval többé-kevésbé minden rendben van. Ott már egyetlen plusz kocsit vagy rosszul rögzített árut sem igen találnak rajtuk.

Óberling elmondta, hogy mára már egész iparág alakult a roncsderbisek támogatására A román határ közelében félreeső helyeken lepakolják azokat az autókat, amelyeket a szabálytalan rakodás vagy a járműszerelvény túlterheltsége miatt nem engednének át, és valószínűleg a román hatóságok sem engednének be. Újra rakják a román járműszerelvényt, ami pedig szabályosan nem fér fel rá, felrakják egy másik, ott helyben bérelt trélerre, s azzal viszik át a határon. Román oldalon –  ugyancsak pár kilométerre a határtól – aztán újra visszarakják azokat is az eredeti trélerre. A kisegítő trélert pedig visszaküldik Magyarországra.

Nyilvánvaló, hogy jelentős hasznot realizálhatnak a kereskedők a használt gépkocsikon, ha előfutóra és a határhoz érve még egy pár kilométeres kisegítő fuvarra is futja a bevételből, ami nem kis részben a veszélyes és törvénysértő szállításnak is köszönhető. Sokat spórolnak ahhoz képest, mint ha megfelelő nagyságú autószállító kamiont bérelnének, amelyen szabályosan akár több autót is szállíthatnának. Ha nem így lenne, nem kockáztatnák a rakományt és sok esetben a sofőrök életét is.

Óberling József lapunknak elmondta: Ezen a nyáron a gyorsforgalmi utakon minden héten lesz egy egynapos koncentrált akció a roncsderbik visszaszorítására. Egy-egy autópálya-szakaszon a területért felelős rendőri egységeket szükség esetén más megyékből átvezényelt egységekkel is megerősítik, és mobil VÉDA-kamerákkal is felszerelt civil kocsikkal is megtámogatják őket. Mindig más és más időpontokban és más pályaszakaszokon lesznek a koncentrált ellenőrzések, hogy a roncsderbik szervezői ne tudjanak felkészülni az akciókra.

Óberling elmondta, nemcsak azért tartják az egyik legfontosabb feladatuknak a veszélyes külföldi járműszerelvények kiszűrését, mert rendkívüli módon irritálják az autósokat, sokakban félelmet is keltenek. Rendkívül veszélyesek ezek a járműszerelvények és már nem egy súlyos balesetet is okoztak a vezetőik. Közülük kerültek ki az elmúlt hónapokban azoknak a több halálos áldozatot követelő baleseteknek a felelősei és sokszor egyben az áldozatai is, akik vezetés közben élő közvetítést adtak magukról, az utazásukról, vagányságukról, és mint emlékezetes olyan is volt, aki a saját haláláról adott élő képet, amikor frontálisan összeütközött egy vele szemben szabályosan haladó autóval.

Jelenlétük és látványosan veszélyes manővereik az utakon mindezek mellett azért is kellemetlen a rendőrség számára, mert egyébként az év első öt hónapjában jelentősen javultak a baleseti statisztika főbb mutatói. Hét százalékkal kevesebb baleset történt az ország útjain május 31-ig, mint az előző év azonos időszakában.

Tíz évre visszamenőleg az idei számok a legjobbak, mondta Óberling ezredes. Ötödével kevesebb halálos kimenetelű baleset történt, mint egy éve január elseje és május vége között. A halálos áldozatok száma több mint 16 százalékkal lett kevesebb, ami 39 emberéletet jelent, ennyivel kevesebben hunytak el közúti közlekedési balesetben, mint 2018 első öt hónapjában.

Csökkent az ittasan okozott balesetek száma is. Tavaly az év első öt hónapjában az összes baleset 8,5 százalékában játszott több-kevesebb szerepet az alkohol, 2019 azonos időszakában már csak a 7,6 százalékában.

A közlekedésbiztonság javulásának okait azonban már inkább csak találgatni lehet. Nem javult az autópark korösszetétele és műszaki állapota, kezdi Óberling. Nem gondolja, mondta, hogy javult volna az előző évihez képest a járművezetők felkészültsége és morálja. Az úthálózat sem cserélődött ki, nem lett biztonságosabb. Akkor mi változott?

Az ORFK közlekedésrendészetének vezetője két okot lát a jelentős mértékű kedvező változás mögött. Tavaly ősz óta a rendőrség nem közli előre, hogy mikor és hol állítja fel a mobil sebességmérőit, és már nemcsak rendőrségi autókból mérik és fotózzák a gyorshajtókat, hanem civil kocsikból is, amelyeket igen gyakran úgy állítanak le, hogy mire a gyorshajtók észreveszik őket, már késő.

Másfelől megváltozott a rendőrség kommunikációja is, legalábbis ami a baleset-megelőzést illeti. Óberling emlékeztetett rá, hogy az elmúlt hónapokban folyamatosan sulykolták az emberekbe minden lehetséges csatornán és fórumon, hogy ők a felelősek azért, ha beülnek egy ittas sofőr mellé. Ők is felelősek azért, ha szó nélkül hagyják, ha valaki esztelen száguldásba kezd, nem köti be magát vagy éppen szelfizik vezetés közben.

Az ittas vezetők esetében mindehhez hozzájött még a „társadalmi megvetés”.  Magyarországon – bár talán csökkenő mértékben – vagány dolog a gyorshajtás. A társadalom egy nem jelentős része elfogadja. Nem úgy az ittas vezetést. Azzal lehet vagánykodni, hogy 180-nal vagy még nagyobb sebességgel mentem, itt vagy ott. Még akkor is, ha az illetőt lefotózzák, vagy elkapják. Azzal még mindig sok elismerést lehet begyűjteni bizonyos körökben. Azzal viszont nem, ha valakit ittas vezetésen érnek.

F.Gy.A.