Három másodperc!
- A 67 éves nő lassítás nélkül hajtott be a kereszteződésbe a piroson át – esélye sem volt elkerülni a karambolt.
- A rendőrség legújabb Pofátlan(TAN)ítasi videója megmutatja, hogy reagálnak az autósok a lámpa tilos jelzésére.
- A piroson áthajtók többsége olyan gyorshajtó, aki orosz rulettet játszik és gyakran másokat is bajba sodor.
Közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emelt vádat a Kaposvári Járási Ügyészség egy 67 éves nő ellen, aki még tavaly júniusban édesanyjával autózva Kaposvár belvárosában balesetet okozott. Az esetről készült felvétel tanúsága szerint a nő lényegében fékezés nélkül átkocsikázott a piroson. Bár a kereszteződésben már észlelte a jobbról szabályosan érkező furgont és egy megkésett kormánymozdulattal megkísérelt kitérni az útjából, az ütközést már nem kerülhette el.
Az ütközéstől a hölgy autója megpördült, és az útkereszteződésen átsodródva egy parkoló autónak ütközött. Ugyan a vétkes sofőr sérülések nélkül megúszta az ütközést, a mellette utazó édesanyjának azonban több csontja eltört, azaz nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett.
A Kaposvári Járásbírósághoz benyújtott vádiratában az ügyészség rámutatott: A baleset egyértelműen és kizárólag azért következet be, mert a 67 esztendős vádlott figyelmetlenül közelített meg egy útkereszteződést (és ott áthajtott a piroson), ezért pénzbüntetés kiszabására és járművezetéstől eltiltásra tett indítványt vele szemben az ügyészség.
Mondhatjuk: ez sajnos tucat ügy. Aki rendszeresen közlekedik nagyvárosokban könnyen kerülhet hasonló szituációba, amikor csak a vétlen sofőrök reflexein vagy csupán a vak szerencsén múlik sikerül-e elkerülni a karambolt, s ha nem, milyen következményei lesznek az ütközésnek.
Sokaknak ugyanis a sárga még halványzöld és narancssárga, amikor a lámpa sárgáról pirosra vált. Nem kevesen vannak, akik úgy hiszik, a sárgán még minden további nélkül át lehet hajtani és csak a piros jelzésnél kell megállni. Csakhogy ez tévedés!
A KRESZ úgy rendelkezik, „folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél – a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt – meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni (9.§ 3. c).
Talán nem meglepő, akikkel szemben a rendőrök azért intézkedtek, mert a sárga jelzés ellenére változatlan sebességgel hajtottak be a kereszteződésbe, noha a lámpa már egy ideje sárga jelzést adott, sőt, sokan ilyenkor még gyorsítottak is, hogy még az előtt a kereszteződésbe érjenek, hogy a lámpa pirosra vált előttük, mind azzal védekeztek, hogy ők a fenti rendelkezést próbálták betartani: Azért léptek a gázpedálra, hogy mielőbb elhagyhassák a kereszteződést. Mindenki vitatta, hogy biztonságosan meg tudott volna állni a kereszteződés előtt, ha a gáz helyett a fékre lépett volna, amikor a lámpa pirosról sárgára váltott.
Történt jónéhány koccanásos baleset és nem kevés sérüléssel járó, sőt halálos kimenetelű is, mire a rendőrség megelégelte a mindig mindent megmagyarázó autósok ámokfutását. 2011-ben bevallottan rászálltak a sárgán áthajtókra. Akkoriban már minden eszközük rendelkezésre állt ahhoz, hogy pontosan dokumentálják a kereszteződéseken áthajtó gépjárművek sebességét, hogy pontosan hol jártak, amikor a lámpa sárgára váltott, így meg tudták volna határozni, hogy egy-egy a jármű vezetőjének mikor kellett észlelni a lámpaváltást és, hogy biztonságosan megállhatott volna vagy sem.
Nem volt kockázatmentes vállalkozás, de a rendőrség tenni akart valamit a közlekedési lámpákat már-már sportszerűen, de mindenképpen tömegesem semmibe vevő autósokkal szemben, az általuk előidézett veszélyhelyzetek számának csökkentése érdekében. Mert, abból még nincs baj, ha egy autó a nyilvánvalóan piros jelzésen nagy sebességgel áthajtva elszáguld a zöldre jelzésre épp elindult autók előtt. Hatalmas csattanás a vége azonban, ha egy lendületből érkező jármű hajt a szabad jelzésen át oda!
Tudni kell, hogy a sárga lámpa lakott területen belül három, azon kívül, illetve ott, ahol a megengedett sebesség 70 km/h vagy nagyobb öt másodpercig világít. Lakott területen egy szabályosan haladó autó valamivel több mint 40 métert tesz meg, azaz a legszélesebb hazai kereszteződésen is kényelmesen át tud hajtani.
Annak, hogy ez sokaknak mégsem sikerül több oka is van. A legfőbb ok a gyorshajtás. Minél nagyobb a sebességtúllépés, annál kisebb az esélye annak, hogy lámpaváltáskor a rendelkezésre álló három másodpercben az autó biztonságosan meg tudjon állni a kereszteződés előtt. Vannak, akik az utolsó pillanatban mégis úgy döntenek megkísérelnek megállni. Ők azok, akik aztán pár méternyire becsúsznak oda, aztán, ha tudnak, visszatolatnak.
Ha tudnak! Ha meg tudnak állni még és ha vissza tudnak tolatni!
A másik gyakori oka a piroson áthajtásnak ugyanis az, hogy bár az elől haladó gyorshajtó megállna, még ha satufékkel is, de a mögötte érkező annyira rátapadt – mert ha az előtte lévő még áthajt, akkor ő is át akar jutni –, hogy végül mégse mer. Inkább reménykedik, hogy még az előtt átérnek, vagy legalábbis ő átér, hogy a keresztirányú forgalom eléri a sávját.
Aztán vagy őt találja telibe a keresztirányból meginduló forgalom, vagy a mögötte haladót, vagy mindkettőjüket. MIndegyikre volt már példa.
Nem egy olyan ráfutásos baleset is történt, aminek a hátterében valójában az állt, hogy mindkét jármű gyorsabban ment a megengedettnél, de az elől haladó végül az utolsó pillanatban mégis úgy döntött: nem hajt át a piroson, és padlóig nyomta a féket. A mögötte szintén túl gyorsan, ráadásul rátapadva érkező autónak esélye sem volt megállni.
Orosz rulett ez a javából!
Végül a rendőrök sárgán áthajtók ellen indított kampánya elbukott, még mielőtt érdemben beindulhatott volna. Más szempontok érvényesültek. A sárgán áthajtókat az akkori döntés értelmében csak ott és akkor lehetett volna megbüntetni, ahol a zöld lámpa villogtatásával vagy egy visszaszámlálóval előre jelezték mikor vált a lámpa zöldről sárgára.
A rendőrségnek így bele kellett nyugodnia, csak azokat büntetheti meg, akik a kereszteződésben a lámpa piros jelzése alatt hajtottak be. Ők sincsenek azonban kevesen. Ez a felvétel a napokban került fel a rendőrség oldalára. Magáért beszél a címe is: „Az a legnagyobb baj a közlekedési kultúránkkal, hogy nincs!”
Lehet persze pénzbehajtással vádolni a rendőrséget a felvétel alapján, de érdemes belegondolni abba, amit látunk. A félpályás útlezárás nyilván a szemből érkezőket is feltartóztatja. Az ott várakozóknak is lenne jobb dolguk, mint várni, hogy a lámpa végre zöldre váltson. És nyilván meg van a vélemények azokról, akik az előttük haladó mögött még átmennek, mert „addig úgy sem indul el szemből a forgalom, amíg az ki nem hajt a terelésből”, akkor pedig még ők is áttudnak haladni. És még az utánuk érkező, sőt, az őt követő is.
Ha nem áll ott egy rendőr, vagy nem áll eléjük egy forgalomirányító, akit azért már csak nem kellene elütni, ketten, hárman, de akár többen is áthajtanak még a sárgán, majd a piroson is. Ugyanők persze öklüket rázzák és nyomják a dudát, ha nekik kell várniuk a szemből szabálytalanul tolakodók miatt!
Mivel a piroson áthajtás rendkívül veszélyes szabályszegés, a rendőrség nyilván nem hagyhatja szó és főleg következmények nélkül ezt a szabályszegést (sem). Már csak azért sem, mert a piroson áthajtók elleni fellépés könnyen automatizálható. Nem véletlenül került fel a rendőrség honlapjára a piroson áthajtókról készült felvétel.
A felvétel önmagáért beszél, a szabálysértés maga pedig fix 50 ezer forint és nyolc büntetőpont. Három piroson áthajtás és már búcsút is inthet az érintett sofőr a jogosítványának.
Akkor is, ha nem okozott balesetet, nem sérült és nem is halt meg senki miatta!
Nemcsak 150 ezer forintja bánja azonban a három piroson áthajtást. A jogosítvány visszaszerzéséhez jó eséllyel utánképzésen is részt kell majd vennie, ami több tízezer forint és több órányi oktatás, bizonyos esetekben több nap és több alkalom. Megéri?
F.Gy.A.