… hogy mindenki hazaérjen!

Már korántsem csendes a csendes többség

Fotó: Iró Zoltán

Megannyi sikeres felvilágosító, figyelemfelhívó-tájékoztató, a biztonságos közlekedést  segítő kampányt és akciót szervezett az elmúlt évben az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB), ezek hatása azonban alig érezhető a mindennapi közlekedésben. Bár Óberling József ezredes, a szervezet ügyvezető elnöke, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője mégis optimista. A korábban csendes többség szerinte egyre kevésbé hajlandó szemet hunyni a másokat súlyosan veszélyeztető közlekedési szabályszegések felett.

– Csak akkor lehetnek sikeresek az ORFK-OBB és a megyei baleset-megelőzési bizottságok akció, kampányai, ha működik a társadalmi felelősségvállalás. Ha senki nem úgy tekint a közlekedésbiztonságra, mintha annak megteremtése és fenntartása kizárólag a rendőrség feladata lenne – szögezte le lapunknak adott – az elmúlt évet értékelő – interjúja kezdetén Óberling József rendőr ezredes, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság ügyvezető elnöke.

2018, mint elmondta, baleset-megelőzési szempontból ellentmondásos év volt. Egyfelől – bár a beszélgetésünk időpontjában még a végleges balesetei statisztikák nem álltak rendelkezésre -, nagyon úgy tűnik, hogy jó esetben is csak stagnált a közlekedési balesetekben elhunytak száma. Ez azt jelenti, ismerte el Óberling József, hogy egy lépéssel távolabb kerültünk a fő célunktól, hogy teljesítsük az Európai Unió Fehér könyvében megfogalmazott elvárást, mely szerint 2020-ra a tíz évvel korábbihoz képest a felére kell csökkenteni a balesetekben elhunytak számát. Hogy lehetőleg minél több olyan napja legyen az évnek, amikor mindenki hazaér.

Másfelől azonban jelentősen megváltozott a társadalmi hangulat, mondta.

– Még akár a legutóbbi időkben is okkal érezhette úgy a rendőrség, mintha csak számára lenne fontos a közlekedésbiztonság és a balesetek megelőzése – fogalmazott Óberling József. – Sokan hirdették a sajtóban és főleg a különböző internetes felületeken, hogy a rendőrség közúti ellenőrzéseinek egyetlen célja a pénzbehajtás. És igen sokan egyetértően kommentálták ezeket a cikkeket.

Mára a helyzet, a rendőrség közlekedésbiztonsági munkájának megítélése gyökeresen megváltozott. Lapunk is beszámolt annak a Századvég közvélemény-kutató által készített reprezentatív felmérésnek a fontosabb megállapításairól, amelyből kiderült: a közlekedők valamivel több mint fele közepesnek, egy ötöde pedig kifejezetten rossznak tartja a közlekedésbiztonságot.

Szinte teljes volt az egyetértés a megkérdezettek között abban, hogy az autósok a megengedettnél gyorsabban hajtanak, ezért a döntő többség, több mint a válaszadók kétharmada, nemcsak, hogy szigorúbb ellenőrzéseket sürgetett az utakon, hanem több fix telepítésű sebesség-ellenőrző berendezés telepítését, a szakaszos sebesség-ellenőrzés bevezetését, ahol az lehetséges, és több mobil sebességmérőt, s más, a szabályszegések hatékony felderítéséhez és bizonyításhoz szükséges eszközt is adna a rendőrségnek.

– Nap, mint nap kapjuk a leveleket, én is és a kollégáim is, hogy hol lenne indokolt szigorúbban fellépni a közlekedési szabályokat semmibe vevő autósokkal, motorosokkal, biciklisekkel vagy éppen gyalogosokkal szemben – mondja Óberling József. – Ezek nem amolyan rossz értelemben vett feljelentő levelek. Nem névtelen panaszok. Postai levélben és e-mailben névvel-címmel írják meg egyre többen, hogy hol milyen veszélynek tették ki őket más felelőtlen sofőrök. Nem véletlen: mindenkit haza várnak és mindenki szeretne épségen hazaérni. Egyre többen mellékelik autójuk fedélzeti kamerájának a felvételét is bizonyítékként, és jelzik, hogy szükség esetén készek tanúskodni is. Mi pedig élünk is a lehetőséggel. Minden ilyen fel- és bejelentést komolyan veszünk. Azokat is, amelyekben valamilyen forgalomszervezési, technikai problémára, vagy más balesetveszélyre hívják fel a figyelmünket.

Fotó: Iró Zoltán

Óberling József elmondta: az internetre anonim módon feltett felvételekkel az esetek többségében azért nem foglalkoznak, mert sokszor egyáltalán nem derül ki, hogy azok mikor és hol készültek.

– Nemrég hatalmas felháborodást váltott ki egy felvétel, ami bejárta a világhálót, – idézett fel egy sajnos igen gyakorinak mondható esetet Óberling József. – Túlzás nélkül állíthatom, tömegek követelték, hogy „kapjuk el és keményen büntessük meg” azt, aki a filmen látható manőverekkel tucatnyi autós életét veszélyeztette. A vétkesnek vélt autó rendszáma három betűből és három számból állt, első ránézésre magyarnak tűnt. A felvétel digitális feljavítását és hosszas utánajárást követően azonban kiderült, hogy grúz rendszámról van szó és az eset évekkel ez előtt, Grúziában történt.

Óberling József hangsúlyozta azonban, hogy ma már egyre több olyan felvételt juttatnak el a közlekedők a rendőrséghez, amelyeket a helyszín és azt időpont is kétséget kizáróan beazonosítható.

– A korábban csendes többségnek a jelek szerint elege lett a száguldozókból, az önmaguk mellett másokat is veszélyeztető gyorshajtókból, a másokat balesetveszélyes helyzetekbe sodró agresszív autósokból – mondta Óberling József. – Egyre kevesebben lépnek túl az ilyen és hasonló veszélyes közlekedési szituációkon egy legyintéssel, vagy káromkodással tette hozzá.

Az ORFK-OBB ügyvezető elnöke szerint azonban a társadalmi felelősségvállalás még messze nem merítette ki a benne rejlő lehetőségeket ezen a téren.

– Ritkán fordul elő, hogy ha valaki ittasan ül a volán mögé és már az első alkalommal balesetet szenved vagy okoz – mondta példaként. – Inkább jellemző, hogy valaki rendszeresen vezet kisebb, majd egyre nagyobb mennyiségű alkohol elfogyasztása után,  és akkor éri baleset, amikor már elhiszi, hogy ő „ennyivel” még simán haza tud autózni. Sajnálatos módon ezeknek az embereknek a környezetében senki nincs, aki rájuk szólna, hogy „ha ittál ne vezess!”. Sőt, jellemzőbb, ha akikkel együtt ivott, beülnek mellé a kocsiba…, aztán vagy hazaérnek, vagy nem.

Óberling József szerint a kocsmárosoktól a barátokon és a családtagokon át sokan tehetnek azért, hogy ne legyen vagány dolog ittasan vezetni. Végül is mindenkit haza várnak. Senki nem tudhatja, hogy egyszer nem esik-e ő maga egy olyan autós áldozatául, aki korábbi tapasztalatai alapján úgy vélte, pár sör után ő még simán hazavezet.

Az ORFK-OBB tavaly országosan kiemelt hangsúlyt fektetett a biztonságos motorozás kultúrájának terjesztésére, külön kampányokat szervezett a gyorshajtás ellen, és a Közlekedik a család program keretében próbálta elérni, hogy a családban ne csak a gyerek számára legyen fontos (az iskolában tanultak miatt) a biztonságos közlekedés, a közlekedési szabályok betartása. A SuliMoped program keretében pedig közel ezer diák szerzett – az ORFK-OBB támogatásával – jogosítványt segédmotoros kerékpár vezetéséhez.

– Sikeres volt és főleg hasznos „Az iskola rendőre” programunk, melybe mintegy 2900 iskola vett részt – mondta az OBB ügyvezető elnöke. – A rendőri jelenlét az iskolák környékén, különösen a tanévkezdés és az év közi szüneteket követő napokban rendkívül hatásosnak bizonyult a bűncselekmények és a balesetek megelőzése szempontjából egyaránt.

Fotó: Iró Zoltán

Óberling József elmondása szerint a közlekedésbiztonság megítélésének változását nemcsak az ORFK-OBB programjai iránti érdeklődés és a névvel-címmel tett fel-, illetve bejelentése számának növekedése jelzi. Mind több település kéri a rendőrség és az ORFK-OBB segítségét a különböző közlekedési problémák megoldására, a veszélyhelyzetek megelőzésére.

– Sok helyen VÉDA-kaput szeretnének, mert azt remélik, akkor majd az autósok lassítanak a település határán – mondta Óberling József. – Mi mindig elmondjuk, hogy vannak más, olcsóbb megoldások is, amelyek talán még hatékonyabbak is, hiszen a VéDA-kapun túljutva már semmi nem akadályozza meg a magáról megfeledkezett autóst, hogy tövig nyomja a gázpedált.

Óberling József azt mondta, tapasztalataik szerint a polgármesterek a civil szervezetek mindinkább vevők a különböző olcsó, könnyen, akár helyi forrásokból is megvalósítható forgalomcsillapító megoldásokra. Mi pedig segítjük őket információkkal, ötletekkel és összehozzuk a településeket azokkal a szakemberekkel, akik meg is tudják valósítani azokat.

F.Gy.A.