Hogyan kerülhetjük el a traumatológiát?

  • Tél van, ez az utakon nem annyira látszik, a traumatológiákon annál inkább
  • Törjük magunkat az utakon, pedig az időjárás az évszakhoz képest kegyes
  • Hogyan vezessünk télen, ha élve, ép bőrrel és autóval akarunk haza érni
  • Amit száraz úton tud az autónk, nem biztos, hogy a fekete jégen tudja!

Súlyos sérülésekkel szállították kórházba a mentők azt a 28 éves férfit, akinek az autója vasárnap hajnalban Győrben a Bisinger-híd felé haladva megcsúszott és előbb kidöntött egy táblát, majd egy betonoszlopnak rohant. A rendőrségi vizsgálat szerint a sofőr a vizes-csúszós úton túl gyorsan hajtott és elvesztette uralmát a járműve felett. Ráadásul a biztonsági övet sem kapcsolta be – emiatt viszont jóval súlyosabb sérüléseket szenvedett, mint amit övhasználat mellett a baleset okozhatott volna.

Karambolozott, árokba csúszott, betonoszlopnak, fának, parkoló autóknak , kerítésnek csapódott autók tucatjai adtak munkát az elmúlt napokban a rendőröknek, a mentőknek és a tűzoltóknak országszerte. Sok esetben támadt a szakembereknek az az érzése, hogy a közlekedők egy részét megtéveszti az évszakhoz képest enyhe és mondhatni, csapadékmentes időjárás: megfeledkeznek arról, vagy egyszerűen csak nem veszik tudomásul, tél van, és ezért a téli útviszonyoknak megfelelően kellene közlekedni.

Gyorsan tegyük hozzá: Ez a gyalogosokra is igaz! Nagyüzem volt a hétvégén a traumatológiákon országszerte. Kéz- és lábtöréses sérültek, ficamok, esés miatti zúzódások és hasonlók tömkelegét látták el az elmúlt napokban az orvosok. És persze sok elgázolt gyalogost is a karambolokban megsérült autósokkal együtt.

Kívánatos lenne, ha a gyalogosok is óvatosabbak lennének. A csúszós úton, járdán jobban tapadó cipőt húznának ilyenkor (akinek nincs húzzon egy kidobásra ítélt zoknit a talpára, az is sokat segíthet), és lassabban, óvatosabban mennének. Amikor pedig olyan helyen kelnek át az úton, ahol nincs közlekedési lámpa, legyenek a szokásosnál is körültekintőbbek. Vegyék figyelembe, hogy ilyenkor az autók féktávolsága jóval nagyobb is lehet, mint máskor. Hirtelen fékezés esetén könnyen megcsúszhatnak az autók, s akkor ki tudja hol állnak meg és közben kit vagy mit törnek össze, sodornak el.

A közlekedésbiztonsági szakemberek, úgy tűnik, eddig hiába figyelmeztették a közlekedőket: tél van! Még akkor is, ha nap közben olykor az időjárás inkább tűnik tavaszinak vagy késő őszinek. Éjjelente azonban fagy, olykor egész nap szmoggal vegyes köd telepszik egyes városokra, olykor egész országrészekre is. De általában és legfőképpen a mélyebben fekvő területekre. Így könnyen megeshet bármelyik úton autózunk, hogy egyik pillanatról a másikba tejfehérré válik a világ a fényszóró fényétől.

Nézzük, hogyan tanácsos közlekedni télen, akkor is, ha nincs hó és nem repkednek a mínuszok!

Ha egyetlen szóval kellene megfogalmazni az elvárásokat, azt kellene mondani: ésszel! Nem most kell kipróbálni mit bír az új verda. És nem most van az az idő, amikor, akkor sincs semmi gond, ha késésben vagyunk, legfeljebb majd egy kicsit odalépünk az egyenesekben.

A mostanság jellemző út- és látási viszonyok között sem „odalépni”, sem pedig kapkodni, türelmetlennek lenni nem tanácsos. De még az elsőbbségünket sem kötelezően mindig és minden áron érvényesíteni. Könnyen túl nagy lehet az ár, amit fizetnünk kell az igazunkért!

Ha induláskor még úgy tűnik minden rendben van, nincs köd, nem esett semmi az éjszaka, az nem jelenti azt, hogy akár pár száz méteren belül is nem futunk bele egyik pillanatról a másikra egy ködzugba, nem szaladunk rá egy csúszós-jeges útra.

Ilyenkor az útviszonyok akár egyetlen kilométeren belül is gyorsan és többször is megváltozhatnak. Főleg a hegyi utakon. Nem beszélve arról, hogy az átlagosnál gyakrabban találkozhatnak a közlekedők koccanásos, de akár súlyosabb balesetekkel is, amelyek miatt részlegesen (olykor teljesen) le kell zárni egyes utakat.

Ha valamikor, most tényleg tanácsos komolyan venni, hogy senki ne vezessen megszokásból. A „becsukott szemmel is hibátlanul végigmegyek ezen az úton” hozzáállás most életekbe kerülhet.

A szakemberek azt tanácsolják:

  • Elindulás előtt mindenki ellenőrizze a szokottnál is alaposabban az autóját. Rendben van-e a keréknyomás, mind a négy keréken jó állapotban lévő téli gumi van (aki a hegyekbe vagy magas helyre indul, annál legyen legalább egy pár hólánc is, nemcsak a havas úton tehet jó szolgálatot). Rendesen működnek-e a fényszórók!
  • Ellenőrizze a téli ablakmosó-folyadék szintjét, s hogy van-e az autóban jégkaparó, egy kis hólapát, kefe, vagy bármilyen más eszköz, amivel a havat letakaríthatja az autójáról, ha út közben érné a havazás.
  • Legyen továbbá az autóban mobiltöltő (még akkor is, ha induláskor 100 százalékon áll az akku!), „bebikázós kábel”, pokróc, kellő számú láthatósági mellény, ha esetleg mindenkinek gyalogolni kellene valamiért, elemlámpa, innivalók esetleg egy kevés étel, csoki, energiaszelet, ilyesmi.
  • Indulás előtt több mint kívánatos megtisztítani az ablakot a hótól, jégtől! Nemcsak a sofőr előtt egy kis lyukon, mondván: a többi majd leolvad menet közben. A szélvédő induláskor legyen tiszta. Ilyenkor érdemes pár perccel hamarabb elindulni, és – nem a garázsban – járatni egy keveset a motort. Részben, hogy bemelegedjen, részben, hogy a termelt hő és elektromosság segítsen leolvasztani az ablakokat. Addig senki ne induljon el, amíg nem tökéletes a kilátás a kocsijából!
  • Téli útviszonyok között, ami nem feltétlen jelent havas utakat, mindenki vezessen a szokottnál is jóval óvatosabban, lassabban, előzékenyebben. Ilyenkor elég egy rossz vagy egy túl gyors mozdulat ahhoz, hogy elveszítse a sofőr az uralmát a járműve felett! Ezért sokan például eleve kettesből indulnak, így kerülik el, hogy a csúszós úton kipörögjön a kerék és oldalirányba kitörjön az autó.
  • Célszerű sokkal körültekintőbbnek lenni vezetés közben főleg előzéskor, kanyarodáskor. Könnyen balesetet okozhat a „hol van az még, simán átérek előtte” hozzáállás. A fekete és látszólag száraz utakon is bárhol előfordulhatnak jégbordák, felfagyások. Főleg a kereszteződésekben, ahol kisebb felfagyások (fekete jég) keletkezhetnek az autók kipufogójából kicsapódó „kondenzvíztől”.
  • Tanácsos mindig abból kiindulni, hogy ebben az időszakban abból, hogy az aszfalt fekete, még nem következik, hogy nem csúszik. Ahogy abból sem, ha alattunk éppen nem csúszik, hogy 200 méterrel távolabb sem fog!
  • Vezessen mindenki lassabban, és próbáljon elkerülni mindent, ami úgy kezdődik: hirtelen. A hirtelen fékezést, a hirtelen kormánymozdulatokat, a hirtelen irányváltást.
  • Ha az autó megcsúszik, próbáljon meg mindenki nyugodt maradni – de legalább a sofőr! Tartsa a kormányt a csúszás irányba és bármennyire is jó ötletnek tűnik ott és akkor, ne taposson a fékre. Ahhoz, hogy ez a manőver jól sikerüljön nem árt gyakorolni. Az országban van néhány kifejezetten jól felszerelt vezetéstechnikai pálya, ahol néhány tízezer forint ellenében profi szakemberek segítségével bárki kipróbálhatja magát és autójút a csúszós-rázós pályákon. Jól jöhet még az e helyeken megszerzett tudás a téli, télies útviszonyok között.
  • Ugyanez érvényes az éles kanyarokra (különösen a hegyi utakon). Még a kanyar előtt tessék annyira lecsökkenteni a sebességet, amennyivel biztosan be tudja venni az adott kanyart. A kanyarban már lehetőleg nem fékezünk, ott csak a kormány dolgozik.
  • Ilyenkor célszerű a szokottnál jóval nagyobb követési távolságot tartani. Soha nem tudhatjuk, mikor változik meg az út tapadása az előttünk haladó alatt, mikor kényszerül hirtelen irányváltoztatásra, vagy relatív gyors sebességcsökkentésre. Ha már megtörtént a baj, hiába morgolódunk, hogy a másik miért nem volt körültekintőbb!
  • Havas úton autózva soha ne feledjük: hó és hó között jelentős különbség lehet. A friss hó jobban tapad, mint amit már kijártak, kifényesítettek, jegesítettek az autók. Aki teheti, vezessen a friss, még le nem taposott hóval borított útfelületen.
  • A mai autókat már alaposan telepakolták mindenféle vezetést támogató kütyükkel. Ilyenkor az ABS a leghasznosabb mind közül. Jeges úton ugyan nem biztos, hogy ugyanazt a hatást váltja ki, mint más körülmények között, de arra például tökéletesen jó, hogy a látszólag tiszta, fekete út tapadását ellenőrizzük. Elég rálépni a fékre, és az ABS kattogása-vibrálása jelzi, hogy a látszat ellenére jégen autózunk. Ezzel együtt a szakemberek azt tanácsolják, télen ne bízzuk magunkat az elektronikára, még annyira sem, mint más útviszonyok közepette.

F.Gy.A.