Ilyen jó még nem volt!
- Nemcsak a koronavírusnak köszönhető minden idők legkedvezőbb közlekedésbiztonsági statisztikája.
- 54-gyel kevesebben, 111-en haltak meg április végéig, mint az elmúlt év azonos időszakában.
- Jelentősen nőtt az ittas vezetők aránya 2019 első négy hónapjához képest a személyi sérüléses balesetet okozók között.
- Még mindig a gyorshajtás, az elsőbbség és a kanyarodási szabályok megsértése a legfőbb baleseti okok.
Az évtized legjobb közlekedésbiztonsági mutatóit tette közé az ORFK. Kevesebben haltak és sérültek meg a jelentés szerint közúti közlekedési balesetekben az ország útjain az év első négy hónapjában, mint 2019 azonos időszakában, de még annál is, mint „a hazai közlekedésbiztonság eddigi legjobb évének” számító 2013 azonos időszakában.
Az ORFK illetékesei szerint a kedvező változások csak részben magyarázhatók a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozásokkal.
A statisztikák szerint az év elején mindig kevesebb baleset történik, mint a második vagy a harmadik negyedévben, amelyekre nálunk a nagy forgalmat generáló idegenforgalmi főszezon esik. A rendőrség különböző trendszámításokon alapuló kalkulációi szerint az idén akkor is csökkent volna (bár nyilván kisebb mértékben) a balesetek száma, ha a kijárási korlátozások miatt nem csökken drasztikusan a forgalom az utakon.
Az év első négy hónapjában összesen 3709 személyi sérüléssel végződött közúti közlekedési baleset történt Magyarországon. Tavaly ugyanezen idő alatt 4457, de még a rendőrség által közlekedésbiztonsági szempontból az eddigi legjobb évnek tartott 2013-ban is 3827 esetet jegyeztek fel.
A legfrissebb baleseti statisztika szerint 105 halálos kimenetelű közlekedési balesetben 111-en vesztették életüket. 54-gyel kevesebben haltak meg tehát az idén az utakon április végéig, mint 2019 azonos időszakában, amikor 142 halálos kimenetelű közlekedési baleset 165 áldozatot követelt. (A bezzegévben, azaz 2013-ban 129 halálos közúti balesetben 143-an haltak meg, még akkor is 32-vel többen, mint az idén.)
Csökkent a közlekedési balesetben elszenvedett súlyos és könnyű sérülések száma is.
Az év első harmadában 1030 személyi sérülésekkel járó balesetben 1193-an szenvedtek súlyos sérüléseket. Tavaly 1315 esetben 1532-en, míg 2013-ban 1101 súlyos sérüléseket okozó közlekedési balesetben 1260-an sérültek meg.
Az elmúlt év azonos időszakához képest kevesebb, az érintettek könnyű sérülésével végződő baleset történt az idén. 2574 balesetben 3620-an szenvedtek nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket, míg 2019-ben ugyanazon idő alatt az összesen 3000 könnyű sérüléssel végződő balesetnek 4418 sebesültje volt. (2013-ban 2597 balesetnek volt összesen 3695 könnyű sérültje.)
Jelentősen nőtt ugyanakkor az év első négy hónapjában az ittasan okozott balesetek aránya. Tavaly 100 személyi sérüléssel végződő balesetből hetet-nyolcat (az összes regisztrált baleset 7,8 százalékát) okozták ittasan közlekedők, az időn 9,2 százalék volt az arányuk.
Úgy tűnik, a korábbi figyelmeztetések ellenére azok is vezettek (és balesetet is okoztak), akik pálinkával védekeztek a koronavírus ellen. Pedig mi is elmondtuk (leírtuk) korábban, hogy a KRESZ nem változott a járvány miatt, ezért akinek már az EKG-görbéje is pálinkába görbül, ne üljön volán mögé.
A baleseti okok sorrendje alig változott. Az összes személyi sérüléssel végződő baleset 37 százaléka a sebesség helytelen megválasztására volt visszavezethető, negyedét az elsőbbségadás, 14 százalékát a kanyarodás szabályainak megsértése okozta. Száz balesetből hét a túlságosan kicsi követési távolság miatt történt. Ugyancsak százból öt a gyalogosok hibájából történt. A rendőrségi vizsgálatok szerint az összes baleset három százalékát az előzés szabályainak megsértése, további két százalékát pedig az autósok figyelmetlensége okozta.
Lényegesen nem változott a balesetek okozóinak a sorrendje sem. A regisztrált személyi sérüléssel végződött balesetek 69 százalékát az autósok, kilenc százalékát a kerékpárosok, nyolc százalékát a kerékpárosok okozták. A gyalogosok öt, a motorosok és a segédmotorosok három-három, míg a buszvezetők 100-ból egy esetért felelősek.
F.Gy.A.