Kevésbé ismert közúti jelzőtáblák Európában I. rész

  • A közúti jelzések Európában alapvetően egységesek, kivételek azonban előfordulhatnak.
  • Valamennyi jogszerűen kihelyezett tábla mögött egy-egy közlekedési szabály áll, mely megszegése szankciókat vonhat maguk után.
  • Ezért külföldön autózva érdemes megismerni a hazánkban nem alkalmazott jelzőtáblák jelentését is.
  • Franciaországban kék alapon fehér rombuszt ábrázoló táblával jelölik meg az egyes, konkrétan meghatározott járművek közlekedésére fenntartott forgalmi sávot.
  • Ezek közé tartozhatnak az autóbuszok, a taxik, a környezetbarát (pl. elektromos) gépkocsik, valamint a több utast szállító „telekocsik”.
  • A szabály megtartását a rendőrség mellett forgalomfelügyeleti kamerákkal is ellenőrizhetik, a jogsértők 135 eurós pénzbírságra számíthatnak.
  • Ausztriában, Linz közelében egyedi jelzésképű elektronikus kijelzőt helyeztek el az autópálya fölé.
  • A jelzéssel egyrészt a biztonsági sáv kialakítására hívják fel a közlekedők figyelmét forgalmi torlódás esetén, mely akár életmentő is lehet.
  • Másrészt a jelzés az autóbuszok ideiglenes közlekedését teszi lehetővé a leállósávban a reggeli csúcs időszakában, az ingázók városba jutásának megkönnyítése, valamint a tömegközlekedési eszközök használatának népszerűsítése érdekében.

A közúti jelzőtáblák kontinensünkön alapvetően egységesek, és megfelelnek az 1968. évi Bécsi Egyezmény előírásainak. Országhatárainkon kívül autózva ugyanakkor előfordulhat, hogy esetenként számunkra szokatlan, a hazai utak mentén nem látható jelzőtáblába, illetve más közúti jelzésbe ütközünk, melyek megértése korántsem mindig egyszerű. Márpedig valamennyi közúti jelzés egy-egy közlekedési szabályt jelez, mely megsértése szankciókat, többnyire pénzbírságot vonhat maga után. Ezért tehát célszerű, ha külföldön autózva a Magyarországon nem alkalmazott, ezáltal kevésbé ismert jelzőtáblák jelentését is ismerjük.

Ezeknek a tábláknak a közös jellemzője, hogy többnyire helyspecifikusak (még az adott ország területén belül is csak ritkán lehet velük találkozni), általában bizonyos időszakhoz, időjárási, vagy egyéb körülményekhez kötődnek, illetve meghatározott járműkategóriák, járművek közlekedésének elősegítésére, vagy éppen korlátozására szolgálnak. Két részes cikkünkben összesen négy ilyen kevesek által ismert, vagy teljesen ismeretlen közúti jelzést mutatunk be.

  • Meghatározott járművek közlekedésére fenntartott forgalmi sáv

Három évvel ezelőtt korábban nem látott közúti jelzőtáblák jelentek meg Franciaország három nagyvárosában, és okoztak némi zavart az autósok körében. Ezek a Lyonban, Grenoble-ban és Strasbourgban kihelyezett táblák kísérleti célokra szolgáltak. A tesztidőszak befejeződött, a kísérlet eredményesnek bizonyult, így a közeljövőben hasonló jelzőtáblákkal, illetve elektronikus kijelzőkkel elvileg Franciaország bármely régiójában találkozni lehet – amennyiben az út tulajdonosa, illetve kezelője azt szükségesnek tartja.

A kék alapon fehér gyémánt (vagy inkább rombusz) tábla azt jelzi, hogy a megjelölt forgalmi sáv kizárólag meghatározott úthasználók számára van fenntartva. Ezek az alábbiak lehetnek:

  • személygépkocsik, melyek a vezetőn kívül legalább két utast szállítanak,
  • motorkerékpárok, melyeknek utasuk is van,
  • „Crit’Air 0” zéró emissziós matricával ellátott környezetbarát gépkocsik (pl. elektromos meghajtású autók),
  • személyszállító taxi gépkocsik (akkor is, ha utast nem szállítanak),
  • autóbuszok és egyéb tömegközlekedési eszközök.

A táblákat kiegészítő jelzésekkel is ellátják annak értelmezése érdekében, hogy a fentiek közül pontosan mely úthasználók rendelkezésére áll az adott „Voie Reservee”, azaz „fenntartott sáv”.

A jobboldali tábla a fenntartott sáv megjelölése mellett azt is mutatja, hogy a sávot a legalább két utast szállító gépkocsik, a tömegközlekedési járművek, a taxik, valamint a zéró emissziós gépkocsik használhatják (a személygépkocsik esetében létezhet más, pl. „3+” -os megjelölés is, ebben az esetben értelemszerűen a vezetőn kívül legalább három utas szükséges ahhoz, hogy az adott sávot jogszerűen használni lehessen).

Az új közlekedési tábla létrehozásának és kihelyezésének a célja a környezetszennyezés csökkentése, valamint a több utast szállító „telekocsik” használatának elősegítése. A jövőben a francia kormány azt is elképzelhetőnek tartja, hogy kizárólag a telekocsik számára alakítanak ki elkülönített forgalmi sávokat.   A fenntartott sáv használatára vonatkozó szabályok megtartását a rendőrség mellett az útfenntartó is ellenőrzi, speciális forgalomfelügyeleti kamerák alkalmazásával. Aki a szabályok ellen vét, jelenleg 135 eurós pénzbírságra számíthat.

Megjegyzés: Franciaországban a telekocsizást napjainkban bónuszokkal jutalmazzák, erre a célra a költségvetésben 150 millió eurós forrást különítettek el – számol be az AFP hírügynökség. A rendszer lényege, hogy aki telekocsi („covoiturage”) szolgáltatást kínál, akár 200 euró támogatást is kaphat. A bónusz igénybevételéhez a sofőröknek egy meghatározott felületen kell regisztrálniuk. Aki három hónap alatt tíz alkalommal más ingázókat is magával visz, a kezdetekben 100 eurót kap. Hosszabb távon a rendszer még nagyobb előnyöket rejt. Az összeget nem készpénzben fizetik ki, hanem utalványok formájában juttatják el az érintettekhez, melyek tankolásra, egyéb vásárlásokra, illetve szolgáltatások igénybe vételére használhatók.

  • Leállósáv használatának engedélyezése az autóbuszok részére

Az európai nagyvárosok egyik általános jellemzője, hogy a területükön található munkahelyek (és tanintézetek) sokasága miatt magas az ingázók száma. A közeli településeken lakók napi rendszerességű ingázása következtében a főbb megközelítési utakon a reggeli és a délutáni időszakban forgalmi torlódások alakulhatnak ki, amelyeket a közútkezelők valamiképpen igyekeznek orvosolni.

Ezzel a pályatest felett elhelyezett elektronikus kijelzővel az A7 autópályán, a „Mühlkreisautobahn”-on közlekedők találkozhatnak Ausztriában. A tábla két tényezőre is felhívja az autópályán közlekedő járművezetők figyelmét. Egyrészt arra, hogy forgalmi torlódás esetén kötelező a biztonsági sáv kialakítása a sürgősségi járművek akadálytalan közlekedésének biztosítása érdekében, mely akár életmentő is lehet (a kutatások alapján a biztonsági folyosók kialakítása akár 40%-kal is megnövelheti a súlyos balesetben megsérült személyek túlélési esélyeit azáltal, hogy lehetőség nyílik a sürgősségi ellátás és a szükséges orvosi segítségnyújtás mielőbbi megkezdésére.)

Másrészt ez a fényjelzés megteremti az előre haladás lehetőségét az autóbuszok számára a leállósávon mindaddig, amíg a jelzéskép látható. Az osztrák autópálya kezelő, az ASFINAG így kívánja megkönnyíteni a reggeli bejutást Linz városába mindazoknak a diákoknak, dolgozóknak és egyéb ingázóknak, akik közlekedésükhöz az autóbuszt választják. Nagyszerű kezdeményezés, mely követendő példa lehet számos, hasonló problémával küzdő nagyváros számára.

(Folyt. köv.)

G.I.