Kevésbé ismert közúti jelzőtáblák Európában II. rész

  • A közúti jelzések Európában a Bécsi Egyezménynek köszönhetően alapvetően megegyeznek, kivételek azonban előfordulhatnak.
  • Valamennyi jogszerűen kihelyezett tábla mögött egy-egy közlekedési szabály áll, ezért aki külföldön autózik, érdemes megismernie a hazánkban nem alkalmazott jelzőtáblák jelentését is.
  • Cikkünk második részében két érdekességet mutatunk be Észak-Európából.
  • A váltott parkolást jelző tábla télen, a nagy havazások időszakában tesz jó szolgálatot.
  • Hiányában a hó eltakarítása csak korlátozottan valósulhatna meg, mely az utak keresztmetszetének szűküléséhez, torlódások kialakulásához, valamint a parkolás ellehetetlenüléséhez vezetne.
  • Télen a finn autósok mintegy 70%-a szöges gumiabroncsot szereltet az autójára.
  • Helsinki belvárosában – ahol az utakat rendszeresen takarítják, és egyébként is melegebb van, mint az ország középső és északi vidékein – a szöges gumik használata nem feltétlenül indokolt.
  • Ezért a városvezetés egy kísérleti program keretében új jelzőtábla kihelyezéséről rendelkezett, mely tiltja a szöges gumiabroncsokkal történő behajtást egy belvárosi utcába.
  • Hosszabb távon azt igyekeznek elérni, hogy a főváros utcáin általánossá váljon a „hagyományos” téli gumiabroncsok használata a téli hónapokban.

A közúti jelzőtáblák erdeje valamennyi európai országban hasonlóan néz ki, köszönhetően az 1968. évi Bécsi Egyezmény előírásainak. Kivételek azonban előfordulhatnak, és nem csak az egyes jelzések mérete, háttérszínezése, vagy a jelzéskép megformálása tekintetében (az autópályákat megjelölő, valamint az ott elhelyezett jelzőtáblák háttérszíne országonként eltérően például kék, vagy zöld is lehet, de a „gyermekek”, vagy egyéb figurális jelzésképek megformálása is mutathat nemzeti sajátosságokat), hanem olyanképpen is, hogy egy-egy országban máshol nem alkalmazott közúti jelzéseket helyeznek el az utak mentén. Valamennyi jogszerűen kihelyezett közúti jelzés mögött egy-egy közlekedési szabály áll, ezért célszerű, ha külföldön autózva a hazánkban nem alkalmazott jelzőtáblák jelentését is ismerjük. Cikkünk második részében Észak-Európába utazunk.

  • Váltott parkolást jelző tábla

A képen látható jelzőtáblákat Skandináviában, a belvárosi utak mentén alkalmazzák, és általuk az alternatív parkolást szabályozzák. Az egy csíkos tábla jelentése: páratlan napokon parkolni tilos, a két csíkosé pedig: páros napokon parkolni tilos.

A tilalom az útnak arra az oldalára vonatkozik, ahová kihelyezték, és a tábla hatálya a következő útkereszteződésig, illetve a tilalmat feloldó jelzőtábláig tart. Vajon miért alkalmaznak ilyen táblát pl. Finnországban? Mert túl sok az autó és kevés a parkolóhely? Vagy egészen más okból? A váltott parkolást – ahogy a finnek nevezik – a téli hónapokban rendelhetik el, és ezeket a táblákat az első hó leesése előtt, általában október hónapban helyezik ki ott, ahol ez indokolt. A skandináv országban télen jellemzően sok, általában több tíz centiméter hó esik, és a fehér hótakaró többnyire hetekig, vagy – különösen az ország középső, ill. északi részein – hónapokig, akár április végéig is megmarad. Az úttestre leesett hó nem csak a közlekedést, hanem a parkolást is jelentősen megnehezíti.

A váltott parkolás célja az út karbantartásának, és ezáltal használhatóságának elősegítése, a forgalom folyamatos áramlásának biztosítása. Ha egyszerre nagyobb mennyiségű hó esik le, akkor a táblával érintett belvárosi utak szabadon hagyott, autómentes oldalát a kotrógépek gyorsan meg tudják tisztítani, míg a következő napon a másik oldalra kerülhet sor. Ha ez nem így történne, az út keresztmetszete a felhalmozott hó miatt jelentősen leszűkülne, és ez jelentős mértékben korlátozná a forgalom áramlását, torlódások kialakulásához vezetne, a parkolást, valamint a parkolóhelyekről történő kiállást pedig teljesen ellehetetlenítené.  A táblával jelzett tilalom reggel 8 órakor veszi kezdetét, és másnap reggel 8 óráig tart. A váltott parkolást jelző táblák észak-európai alkalmazása praktikus, és egyben szükségszerű megoldás.

  • Szöges gumiabronccsal szerelt gépjárművel behajtani tilos

Ha már Skandinávia, akkor következzen egy másik, sokak számára minden bizonnyal ismeretlen közúti jelzés Európa hidegebbik feléből. Ha valaki nincs tisztában az alábbi közúti jelzőtábla jelentésével, alapvetően semmi gondja nem származhat belőle, kivéve, ha valamely észak-európai ország fővárosában autózik a téli hónapokban.

Ismereteink szerint a legutóbb – az elmúlt év végén – Helsinkiben helyeztek ki ilyen, a képen látható jelzőtáblát, mely jelentése: „szöges gumiabronccsal szerelt gépjárművel behajtani tilos!” Finnországban a hatályos szabályozás szerint november elsejétől március végéig kötelező a téli gumiabroncsok használata, bár a finn autósok túlnyomó része már az első hó leesése előtt, október hónapban lecseréli a gumikat, és az időjárás függvényében akár április végéig, vagy május közepéig az autón is hagyja. A hosszú, hideg és csapadékos téli időszakban a finnek mintegy 70%-a a lényegesen nagyobb biztonságot nyújtó szöges gumiabroncsokat szerelteti fel járművére. Ezek a speciális abroncsok különösen a jeges, valamint a havas útfelületen hasznosak. Az álló helyzetből történő elindulást is jelentősen megkönnyítik azáltal (pl. STOP táblánál, vagy zöld jelzésre történő induláskor), hogy az apró fémszögek még a legcsúszósabb felületen is képesek megkapaszkodni, így azokon az utakon is biztosítják a gépkocsi továbbhaladását, amelyek a normál téli abroncsokkal szerelt járművek számára csak nehezen járhatók. A szöges gumiabroncsok kizárólag november 01 és március 31 között használhatók.

Helsinki városvezetése szerint a szöges gumiabroncsok használatára nincs mindenhol szükség, hiszen a belvárosi utakat rendszeresen takarítják, ezáltal a szöges gumik előnyei itt kevésbé kamatoztathatók. A hagyományos téli abroncsokkal ellentétben a szöges gumik zajosak, jobban felverik a port, károsíthatják a hómentes útburkolatot, továbbá némi többletfogyasztást is okoznak. Jelenleg Helsinki egyetlen utcájában találhatók ilyen táblák, amelyeket egy három évig tartó kísérlet keretében helyeztek ki 2022 novemberében. A kísérleti utca kiválasztása gondosan történt: a Lönnrotinkatu egy viszonylag szűk, egyenes vonalú, zajos belvárosi „csőutca”, egyirányú forgalommal, jobb és baloldalán összefüggő épületsorokkal. A közelben számos alternatív útvonal áll azoknak az autósoknak a rendelkezésére, akik szöges gumiabroncsokkal közlekednek, az adott utcában lakókra pedig a tilalom nem vonatkozik. És hogy mi ezzel a jelzőtáblával a városvezetés célja? Hosszabb távon azt szeretnék elérni, hogy a szöges gumiabroncsot használók aránya megváltozzon, és a helsinki városlakók 70%-a hagyományos téli gumiabroncsokkal közlekedjen. A kísérlethez a példát Stockholm, valamint Oslo városa szolgáltatta, bár megjegyzendő, hogy a norvég főváros a célok eléréséhez egészen más eszközöket használ: ott különdíjat fizetnie kell annak a sofőrnek, aki a város útjain szöges gumiabroncsokkal akar közlekedni.

G.I.