Ki lett mondva: A KRESZ-módosításig biztosan segédmotoros kerékpárnak minősül az elektromos roller!
- Segédmotorra érvényes vezetői engedély kell az elektromos rollerhez
- Nincs külön szabály, de mivel a segédmotoros kerékpárokhoz hasonlítanak a leginkább, akként kell velük közlekedni
- Balesetveszély! Eddig a járdán, most majd az utakon kell félni az új elektromos eszközöktől
- Felgyorsíthatja-e a szabályozást és javíthatja-e a közlekedési morált az autósok és az elektromos rolleresek összeterelése?
Külön szabályozás hiányában az elektromos rollert csak a segédmotoros kerékpároknak lehet megfeleltetni – írta Vadai Ágnes DK-s képviselő „Miért segédmotoros kerékpár az elektromos roller? Avagy a rendőrség szándékosan akar baleseteket okozni elektromos rollerekkel az utakon?” címmel neki címzett írásos kérdésére Pintér Sándor belügyminiszter.
Vadai az index.hu portálon nemrég megjelent videóra reagált, melynek készítője állítása szerint „a rendőrség útmutatása szerint elektromos rollerezett” Budapest forgalmas útjain. Azaz, mint ha az elektromos roller segédmotoros kerékpár lenne.
„A városi elektromos rollereket Berlinben és Bécsben egyfajta kerékpárként kell kezelni, így használhatják a kerékpárutakat”, idézte Vadai Ágnes Pintér Sándornak írt írásos kérdésében az index riportját, és emlékeztette őt a videó azon előzményére is, miszerint:
„Az index.hu újságíróit megbüntették egy videóért, amiben kerékpárúton próbálták ki az elektromos rollert. A rendőrség szerint viszont az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak számít, és ilyetén az autók között a helye”.
Vadai szerint súlyos balesetek sorát idézheti elő, ha a rendőrség az utakra kényszeríti az elektromos rollereket. (A képviselőnő azzal nem foglalkozott írásos választ igénylő kérdésében, hogy a jelenleg a járdán, jobb esetben a kerékpárutakon olykor igen nagy sebességgel közlekedő elektromos rollerek a járdákon és kerékpárutakon idézhetnek elő balesetveszélyes helyzeteket, igaz ott inkább a gyalogosok és a kerékpárosok lehetnek a szenvedő alanyai egy ütközésnek, míg az autók között inkább a rolleresek vannak (élet)veszélyben.
Lényegében az elektromos rollerek és a hozzájuk hasonló, hatályos KRESZ járműnek nem minősülő elektromos „izék” megjelenése óta tart a vita, hogy hol közlekedhessenek és hol ne. Számos önkormányzat tiltotta már ki területéről részben vagy egészben baleset-megelőzési indokokkal ezeket az eszközöket, vállalva a haladásellenesség, a maradiság vádját. Nyilvánvaló azonban, hogy nem ez a megoldás.
Pintér Sándor leveléből az derült ki, hogy amíg nem döntenek a KRESZ módosításáról, melynek során szabályozhatnák a ma még jogilag közlekedési eszköznek nem minősülő eszközök státuszát, a „mihez hasonlítanak a leginkább” gyakorlatát veszi alapul a rendőrség az új fajta elektromos kütyük megítélésekor. Ezek a közlekedésre is alkalmas eszközök ugyanis ma még jogilag nem minősülnek közlekedési eszköznek (azt a KRESZ tételesen felsorolja, hogy mik minősülnek annak). Elvileg emiatt a járdán kellene közlekedni vele.
De arról is született már állásfoglalás, hogy attól még, hogy valami nem jármű, nem lesz gyalogos. Végül is ki látott már akár 25 km/h-nál is nagyobb sebességgel némán guruló gyalogost? Nyilvánvaló, hogy ezt az anomáliát előbb-utóbb rendezni kell, és jobb lenne előbb, mint utóbb – ne adja az ég egy súlyos kimenetelű baleset okán.
És e tekintetben a bírói gyakorlat sem egységes ma még az érintettek szerint.
Pintér Sándor válasza e tekintetben most egyértelmű helyzetet teremt. Az elektromos roller – amíg jogszabály másképp nem rendelkezik – segédmotoros kerékpárnak minősül, és ennek megfelelően kell vele közlekedni is. Azaz, be kell tartani a KRESZ vonatkozó rendelkezéseit:
- segédmotoros vezetői engedélyre van szükség ahhoz, hogy valaki ilyen „járművel” közlekedhessen, amiből az is következik a teljesség igénye nélkül, hogy
- be kell töltenie a 14. életévét,
- bukósisakot is kell viselnie,
- semmilyen körülmények között nem hajthat gyorsabban 40 kilométer/óránál,
- utas nem szállítható elektromos rolleren sem,
- elektromos rollerezés közben tilos a roller mellett állatot vezetni,
- a járdán úgy kell parkolni az ilyen eszközökkel is, hogy a gyalogosok számára legalább másfél méter szabad hely megmaradjon,
- és be kell tartania a KRESZ összes többi, azaz minden közlekedőre nézve kötelező előírását is!
Senkinek ne legyenek kétségei: a belügyminiszter által előírt szabályok sok vitát fognak még kiváltani és bennfentesek szerint kétséges, hogy a rendőrség képes lesz érvényt szeretni a fentieknek.
Fennáll annak is a veszély, hogy az elektromos rollerek úttestre kényszerítésével nőhet a balesetek száma, amint azt Vadai Ágnes is felvetette Pintér Sándornak írt kérdésében. De a dugók is nőhetnek, ha egyes utakon a még a segédmotorosoknál is lassabb elektromos rollereket nem tudják majd megelőzni az autósok.
Ugyanakkor többek reményei szerint az új helyzet és annak ellentmondásossága miatt talán felgyorsulhat a szabályozás, és talán nagyobb önmérsékletre és szabálykövetésre kényszeríthet autósokat, elektromos rollereseket és minden más közlekedőt is.
F. Gy. A.