Koromfekete hétvégét hagytunk magunk mögött

  • Megmagyarázhatatlan balesetek követeltek emberéleteket az utakon
  • Hiábavaló volt a figyelmeztetés a mezőgazdasági gépekre?
  • Több esetben nyilvánvaló baleseti oknak tűnik a gyorshajtás

Tizenkét balesetben 14-en vesztették életüket az ország útjain a hétvégén. Október 4. és 6. között a rendőrségtől kapott tájékoztatás szerint ezen felül 40-en szenvedtek súlyos, 102-en könnyű sérülést közlekedési balesetekben.

Bár a baleset pontos okait és a felelősség kérdését az esetek többségében még vizsgálja a rendőrség, több eset körülményei és az elsődleges helyszíni vizsgálatok arra utalnak, hogy megint csak a gyorshajtás és a megváltozott út- és időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodás hiánya volt a legfőbb okozója a hétvégi tragédiáknak. Olykor ezekhez társult még a figyelmetlenség.

Vasárnap például Győr és Gönyű között egy motoros tisztázatlan körülmények motorjával hátulról belerohant egy forgalmi okokból álló autóba. A motoros szabályosan átrepült a jármű felett és egy szembe közlekedő autó alá került. Már nem lehetett megmenteni az életét.

Ketten haltak meg Mosonmagyaróvár közelében, amikor autójukkal hátulról egy pótkocsis traktorba rohantak szombaton a kora délutáni órákban. Sajnos nem ez volt az egyetlen eset a hétvégén, amikor emberéletet követelt autó és mezőgazdasági gép karambolja. Ugyancsak szombaton két gépkocsi és egy pótkocsis traktor ütközött össze Orosháza közelében. Az eset körülményeit a rendőrség még vizsgálja. Az autóban ülők közül egy ember meghalt, ketten súlyosan megsérültek.

A kép illusztráció

E két eset kapcsán a rendőrség nyomatékosan felhívja a közlekedők figyelmét arra, hogy a betakarítási és őszi talaj-előkészítési munkák miatt az elkövetkező hetekben a szokásosnál jóval több mezőgazdasági munkagéppel találkozhatnak az utakon. Ezek a járművek az átlagosnál lassabban haladnak, lassabban változtatnak irányt, hosszabb ideig tart az is, amíg rákanyarodnak az útra és az is, amikor lehajtanak róla. Ugyanakkor sok mezőgazdasági munkagép jóval szélesebb és magasabb az utakon általában közlekedő járműveknél, olykor hosszabbak is, ha mondjuk egy traktor két pótkocsival közlekedik, és mindezeket az előzésük előtt fontos figyelembe venni.

A hétvégi halálos tragédiák között volt szokványosnak mondható karambol, amikor két autó ütközött össze és a sofőrök vagy az utasok közül valaki belehalt a nagy erejű ütközés okozta sérüléseibe. Nem hivatalos források tájékoztatása szerint egyes esetekben a helyszínen rögzített nyomok alapján okkal feltételezhető, hogy valamelyik jármű vezetője nem megfelelően választotta meg járműve sebességét, sőt, a megengedett sebességet is jelentősen túllépte, emiatt sodródott át a szembe jövők sávjába, vagy csapódott egy útszéli fának.

A rendőrség arra kér minden közlekedőt, hogy a megváltozott, és egyre inkább őszies időjárásra tekintettel a szokottnál is óvatosabban vezessen. Kell egy kis idő amíg mindenki megszokja, hogy reggelente párásak, ezért csúszósak lehetnek már az utak, hogy hamarabb sötétedik és, hogy akár kisebb távolságon belül is viszonylag gyorsan megváltozhatnak az út- és látási viszonyok. Arra is felhívják ugyanakkor a figyelmet, hogy a közlekedés a bizalmi elvre épül. Ez pedig nemcsak azt jelenti, hogy minden sofőrnek abból kell kiindulnia, hogy a többiek (is!) betartják a közlekedési szabályokat.

Tágabb értelmezésben a bizalmi elv azt is jelenti, hogy nem tolunk ki egymással. „Ha már az az ostoba megkezdte az előzést, noha nyilvánvaló, hogy nem fog beférni”, mindenkinek kötelessége segíteni a baleset elkerülését. Ha kell fékezéssel, lehúzódással, bármilyen manőverrel, amivel elegendő helyet biztosíthat a veszélyes manőverbe kezdett autóstársának az előzés befejezéséhez.

Aki nem ezt teszi, aki nem segít még akár „annak az ostoba baromnak is” befejezni az előzést, könnyen bajba sodorhatja magát. Jobb esetben csak a rendőrségi vizsgálat során kell megmagyaráznia a tettét, rosszabb esetben ő maga is sértettje lesz a balesetnek. Akkor pedig már hiába ismételgeti, hogy „én szabályosan vezettem”, hogy „ő volt a hibás, miért kezdett előzni” vagy hogy ”„nekem volt elsőbbségem”, hogy az a másik volt a hibás!

A temető tele van olyan autósokkal, motorosokkal és utasaikkal, és jó néhány kerékpáros és gyalogos is megtalálható ott, akiknek elsőbbségük volt, akiknek igazuk volt. Pedig mindenkit hazavárnak…

F.Gy.A.