Közlekedésbiztonság: jobb, mint amilyennek látszik!
- Berzai Zsolt: „Néha úgy érezzük, rengeteg a baleset, de a statisztikák nem erről tanúskodnak”.
- Sikeres volt a fokozott ellenőrzés: jelentősen nőtt az övet és a gyermekülést használók aránya.
- A balesetveszélyes kereszteződések felderítéséhez kéri a polgárőrség segítségét a rendőrség.
A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. támogatásával négyhónapos országjáró roadshow keretében tájékoztatták az ORFK és az Országos Polgárőr Szövetség vezetői a polgárőröket és a körzeti megbízott rendőröket a bűnözés aktuális kihívásaitól és a közlekedésbiztonság helyzetéről.
A program záró konferenciáját február 24-én rendezték Budapesten, a Budafok-Tétény Klauzál Gábor Művelődi Központban, ahol a Nógrád, Komárom, Pest és Tolna vármegyei, a budapesti polgárőrök, valamint a régió körzeti megbízottjainak képviselői vettek részt. Mások mellett felszólalt Kuczik János Zoltán vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese és Berzai Zsolt alezredes, az ORFK balesetmegelőzési osztályvezetője.
„Emelje fel a kezét az, aki szerint a közlekedésbiztonság Magyarországon rossz!” – kérte hallgatóságát felszólalása kezdetén Berzai alezredes, mire a jelenlévők többségének a keze a magasba emelkedett. Ezután azt kérdezte: kit ért atrocitás közlekedés közben az utóbbi időben? Ekkor már csak pár kéz lendült a magasba.
Pedig Magyarország közlekedésbiztonsága sokkal jobb, mint amilyennek például a média láttatja, jegyezte meg. Szerinte sokan kizárólag az alapján ítélik meg a közlekedésbiztonságot, amit esténként a kereskedelmi televíziók híradóiban látnak.
„Nem szolgáltatunk tovább címlapsztorikat a médiának, amelyekből nem derül ki a valós közlekedésbiztonsági helyzet, de még az sem, hogy az egyes balesetek pontosan hogyan és miért történtek”, jelentette ki az ORFK balesetmegelőzési osztályvezetője.
Bár néha úgy érezhetjük, hogy rengeteg a baleset és a közlekedési morál romlik, azonban a baleseti statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy az utóbbi évtizedekben a különböző kampányoknak is köszönhetően csökkent például a halálos balesetek és az azokban elhunytak száma.
Később hozzátette: további kampányokra, balesetmegelőzési munkára van szükség és ebben a feladatban számítanak a polgárőrök segítségére, „Hogy mindenki hazaérjen”.
Berzai Zsolt úgy vélte, a polgárőrök részben személyes példamutatással segíthetik a rendőrség balesetmegelőzési munkáját, részben azzal, ha minden lehetséges módon és alkalommal felhívják a közlekedők figyelmét például a biztonsági öv használatának fontosságára.
„Meg kell győzni az embereket arról, hogy nekünk van igazunk. Az öv életet menthet. Az egojukra, az érzelmeikre kell hatni, hogy csatolják be a biztonsági övet vezetéskor, hogy ne hajtsanak a megengedettnél gyorsabban, ne üljenek a volán mögé ittasan” – mondta Berzai Zsolt.
Berzai Zsolt később arról beszélt, ha a balesetek minden esetben nem is kerülhetők el, nem előzhetők meg, a kimenetelük súlyossága jelentősen csökkenthető lenne, ha mindenki használná a biztonsági övet és ha valamennyi gyermek a számára előírt biztonsági gyermekülésben utazna.
A közlekedésbiztonságra Kuczik János Zoltán vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese is részletekbe menően kitért előadásában. Szomorúan nyugtázta, mint mondta a közlekedésbiztonság kritikájaként értékelte, hogy egy olyan teremben, ahol szinte csak rendőrök és polgárőrök tartózkodtak, mindenki rossznak tartja a közlekedésbiztonságot.
Kuczik emlékeztetett rá, Magyarország is vállalta, hogy tíz év alatt felére csökkenti a közlekedési balesetekben elhunytak és megsérültek számát. Ennek érdekében már eddig is számos intézkedés történt, és a munka még messze nem ért véget.
Később némi öniróniával hozzátette:„Rosszabb bázisévet, mint 2020 nem is választhattunk volna! Abban az évben a Covid miatt alig volt közúti forgalom és ez a balesetek számán is meglátszott. Ettől az évtől 2019-et tekintik bázisévnek, így reálisabb képet kaphatunk a változás mértékéről. Az akkori adatokhoz képest kell 2030-ra a felére csökkenteni a balesetek áldozatainak a számát.
A kezdeti eredmények biztatóak: 2022-ben például 1956 óta a legkevesebb halálos áldozatot követelték a közúti balesetek. És a kedvező tendencia az előzetes adatok szerint 2023-ban is folytatódott.
Az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese is kitért az övhasználat fontosságára. Emlékeztetett, két éve lesújtó megállapításokkal zárult a hazai övhasználati hajlandóságról készült felmérés.
[Beszámolónk a KTI kutatásának főbb megállapításairól itt érhető el.]
„Nálunk már csak az olaszok és a bolgárok használják kevésbé a biztonsági övet!”, jegyezte meg Kuczik János Zoltán. Sokan még ma is élhetnének, tette hozzá, ha bekötik magukat. Ehelyett nem kevesen azért vesztik életüket a balesetekben, mondta, mert a szó szoros értelmében kirepülnek az autóból az ütközéskor.
A rendőrség tavaly két és félszer annyi célzott intézkedést hajtott végre kifejezetten az övhasználati hajlandóság javítására, mint korábban. Ennek meg is lett az eredménye. Az ORFK rendészeti főkapitány-helyettese elmondta, érzékelhetően nőtt az övet szabályosan használók aránya.
„A hátsó üléspozíciókban, ahol a már hivatkozott kutatás korább 57%-os övhasználatot mért, ma már 65 százalék felett van azoknak az aránya, akik bekötik magukat. A többi ülésén is 3-5%-os növekedés tapasztalható”, mondta.
Jelentősen nőtt a biztonsági gyermekülésben utaztatott apróságok aránya. A két évvel ezelőtti mérés szerint tízből négy gyermek védtelenül (értsd: nem a számára előírt gyermekbiztonsági rendszerben) utazott. Az új kutatások már 90 százalék körüli eredményt mutattak.
Az övhasználati hajlandóság javulása már a balesetekben elhunytak számában is megmutatkozik! – tette hozzá Kuczik János Zoltán.
Kuczik megerősítette, hogy a rendőrség az idén is a három fő baleseti okra, a gyorshajtásra, az elsőbbségadás és az irányváltás szabályainak megsértésére koncentrálja erőit. Emellett az ittas vezetők és a biztonsági övet nem használók kiszűrésére.
Mint fogalmazott, útjainkon a sérüléses balesetek kétharmada a fennemlített három legfőbb baleseti okra vezethető vissza, ezért ezekkel szemben kell a leghatározottabban fellépni a rendőrségnek. Ez a magyarázat arra, hogy tavaly egymillió rendőri intézkedést hajtottak végre fennemlített három ok csökkentéséért, szemben az előző évi 600 ezerrel.
A célzott ellenőrzések idén is folytatódnak! – szögezte le a tábornok.
Kuczik elmondta, hogy Túrós András nyugalmazott rendőr altábornagynak, az Országos Polgárőr Szövetség elnökének közvetítésével levélben fordul az ország valamennyi polgárőr egyesületi elnökéhez. (Magyarországon Túrós tájékoztatása szerint országszerte 2004 polgárőr egyesület működik, melyek 67 ezer tagot számlálnak – a szerző megjegyzése.) Kuczik azt kéri a polgárőröktől, hogy jelezzék a rendőrségnek az általuk vagy a közösségük által balesetveszélyesnek tartott helyeket, kereszteződéseket, útszakaszokat.
„Ha már megtörtént a baleset, és abban meghalt vagy megsérült valaki, arról értelemszerűen tudunk. Sokat segítene azonban a rendőrség balesetmegelőzési munkájában, ha azokról a helyekről is tudhatnánk, ahol gyakran úgymond »majdnem történnek balesetek«. Ahol sokszor csak a szerencsén múlt, hogy nem történt tragédia. Ahol sok erős féknyom feketíti az utat az erős fékezések, a driftelés és más veszélyes manőverek miatt”.
Kuczik azt ígérte, ha a rendőrség információt kap az az ilyen veszélyes helyekről, nem várja majd meg, amíg a majdnem balesetekből tényleges baleset lesz. Fokozott ellenőrzéseket tartanak a jövőben az olyan helyeken is, ahol egyes közlekedők magatartása miatt gyakran alakulnak ki veszélyhelyzetek.
Túrós András, az OPSZ elnöke a rendezvény végén – külön is köszönetet mondott a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetnek a programsorozat támogatásáért – külön is felhívta a polgárőrök figyelmét a személyes példamutatás fontosságára. Szerinte csak akkor lehet sikeres és hiteles a szervezet, ha a polgárőrök is betartják a közlekedési szabályokat, és bekötik magukat, ha autóba ülnek. Mert mint mindenkit, a nap végén a polgárőröket is hazavárják!
F.Gy.A.