Már ilyen is van: útburkolatra vetített közúti jelzések

  • A közúti jelzések a forgalomirányítás alapvető eszközei.
  • Több típusuk van, elhelyezésük és az alkalmazott közlésmód ugyancsak változatos.
  • Öt évvel ezelőtt Finnországban egy új típusú jelzésmód tesztelését kezdték meg: projektorokkal a kerékpárút és a gyalogút felszínére vetítették az adott jelzésképet.
  • Ezzel a módszerrel a jelzéseket havas és jeges felületeken is tökéletesen látni lehet, és tájékoztatja azokat, akik a jelzőtáblát esetleg nem vették észre, vagy gyaloglás közben folyamatosan a mobiltelefonjukat nézik.
  • A beszerzés, telepítés és működtetés költsége nem jelentős, a tűéles képet LED kamerák biztosítják.
  • A sikeres tesztet és a kedvező lakossági fogadtatást követően a módszer folyamatosan terjed, alkalmazását több finn városban is átvették.

Közúti jelzések nélkül a modern világban közlekedni lehetetlen, hiszen ezek a jelzések a forgalom irányításának és szabályozásának alapvető eszközei. A forgalom biztonságos lebonyolításához a hátteret a közlekedési szabályok és a közúti jelzések együttesen biztosítják. A jelzésekkel szemben alapkövetelmény, hogy azok jól láthatók és könnyen, egyértelműen értelmezhetők legyenek. Vezetés közben közúti jelzésekkel számos helyen találkozhatunk: út mentén elhelyezett oszlopokon, felüljárókon, hidakon, alagutakban, útburkolatra festve, speciális tartóelemeken elhelyezve stb. Típusuk szerint ugyancsak különbözőek lehetnek, hiszen a jelzőtáblák, az útburkolati jelek, a forgalomirányító fényjelző készülék jelzései, valamint a rendőr és a jelzőőr által adott jelzések egyaránt ebbe a körbe tartoznak.

Az első, oulu-i teszthelyszín (kép: Jukka-Pekka Moilanen)

Öt évvel ezelőtt a finnországi Oulu városában – vélhetően a világon elsőként – a jelzések „közlésmódjának” egy új típusát tesztelték: a gyalogút, valamint a kerékpárút jelzéseket projektorral vetítették az útburkolatra, illetve a járdára. Mi értelme van ennek? – merülhet fel a kérdés. Például az, hogy a jelzőtáblákkal jelzett közúti jelzések burkolaton történő megismétlése megerősíti az adott útszakaszra vonatkozó szabály létezését, továbbá segítséget nyújt a tájékozódásban, ha valaki a táblát esetleg nem vette volna észre, vagy leszegett fejjel haladva folyamatosan a mobilját nézi. De a fő ok aktuálisan egészen más volt: télen Finnországban – különösen az ország középső és északi részein – a tájat, az utakat és a járdákat akár több hónapon át is hó boríthatja, ennek következtében az útburkolati jelek láthatatlanok, felismerhetetlenek maradnak. A projektorral vetített jelzésképek ugyanakkor tökéletes megoldást jelenthetnek erre a problémára, hiszen a fentről vetített kép száraz, nedves, havas és jeges burkolaton egyaránt megjelenik.

Rendszeresen takarított gyalogos és kerékpárút Oulu-ban (kép: Oulun Konetyö Oy)

Az oulu-i tesztkísérletek sikeresnek bizonyultak, és az elmúlt öt év során az útburkolatra vetített közúti jelzések – a helyi önkormányzatok döntésének megfelelően – terjedni kezdtek. Bár a projektorok által elvileg bármilyen közúti jelzés megjeleníthető, az eddigi megoldások alapvetően a gyalogos és kerékpáros utak szabványos jelzésképét vetítik a burkolatra, főleg a nagyobb forgalmú, illetve egyéb ok miatt veszélyesebbnek tartott (pl. szűk keresztmetszetű, illetve kellően be nem látható) helyszíneken. Az első, azaz oului teszthelyszínt például egy új, mintegy öt kilométer hosszúságú gyalogos és kerékpárúton jelölték ki, mely a vasútállomást köti össze az északi városrészekkel. A sötétben kiválóan látható, ezáltal nagyobb biztonságot nyújtó fényjelzésekkel a közlekedők szinte azonnal megbarátkoztak, és a városban azóta más helyen is alkalmazzák ezt az innovatív megoldást. Természetesen nem lehet mindenhol, csak a legszükségesebb helyeken, ahol a biztonságos közlekedés ezt a leginkább indokolja. Megfelelő döntés esetén a megvalósításhoz nem kell más, mint egy LED technológiát alkalmazó projektor, mely kiváló minőségű optikát alkalmazva pontos és tűéles képet produkál akár kedvezőtlen látási viszonyok esetén, illetve havas burkolaton is.

Hämenlinnä (kép: Kimi Känkänen)

Az eddig alkalmazott változatokban a projektorokat közvilágítási oszlopokon helyezték el, és az eszközök a közvilágítási lámpákkal együtt kezdik meg és fejezik be napi működésüket. Egy-egy ilyen eszköz beszerzése a kivitelezési költséggel együtt mintegy 1500 euró, ehhez mindössze egy viszonylag szerény összegű működési költség tárul, az energiatakarékos LED diódáknak köszönhetően.

Végezetül: Rovaniemi (kép: Aniko Szabo)

Mindezekre tekintettel nem meglepő, hogy a megoldás alkalmazását más finn városok is átvették, és napjainkban Oulu mellett a Vaasa-ban, Rovaniemi-ben, Pieksämäki-ben és legdélebbre Hämenlinnä-ban is burkolatra vetített közúti jelzésekkel segítik a gyalogosok és a kerékpárosok sötétedés utáni közlekedését.

G.I.