Még most kell eldönteni…!

  • Ki vezet haza felé újév napján?
  • Miképpen előzhető, hogy a szilveszteri buli tragédiával végződjön?
  • Népszerű ígéretek, amit sok sofőrtől önveszélyes komolyan venni.
  • Hogyan juthatunk haza az év végi mulatságból élve és ép bőrrel?

Szilveszter és újév napja legtöbbünknek a mulatságról szól. Akinek nem kell ezeken a napokon is dolgoznia, szerettei, barátai körében vagy a számtalan nyilvános rendezvény valamelyikén szórakozik. Sokan már hetek óra arra a napra készülnek, amikor búcsúzik az óév és elkezdődik az új, újabb reményekkel és talán újabb lehetőségekkel is.

A készülődés közben álljunk meg egy pillanatra. Emlékezzünk azokra, akik évről évre épp a szilveszteri bulik alatt vagy onnan hazafelé szenvedtek közlekedési balesetet és soha nem érték el úti céljukat!

Az utóbbi évek legdurvább esete 2022. január elsején történt, délelőtt 9 óra tájban. Egy Skoda ütközött a Tapolcáról Budapestre tartó sebesvonattal Tapolca és Kisapáti között egy sorompó nélküli útátjáróban. A Skodában utazó öt fiatal közül négy a helyszínen életét vesztette.

[A tragédiáról korábban itt írtunk.]

Ismerőseik szerint a sofőr nem itta le magát szilveszter éjjelén és még aludt is néhány órát mielőtt elindultak volna. Értetlenül álltak az eset előtt.

Majdnem minden úgy történt, ahogy azt a szakemberek javasolják ilyenkor. Voltak kijelölt sofőrök, akik vállalták, hogy újév napján mindenkit hazafuvaroznak. Ők állítólag nem is ittak. Még pihentek is egy kicsit, tehát nem egy a zenétől-tánctól felpörgött fékevesztett társaság indult útnak egy kimerült sofőrrel.

És mégis megtörtént a tragédia.

Az év végi bálok, partik, zártkörű és nyilvános vígságok és a közterületi sokadalmak előtt nemcsak arra kell gondolni, hogy „mit vegyünk fel”, hogyan öltözzünk, és hogy mikor kell elindulni, hogy ne mi legyünk az elsők, de az utolsók se! Már most el kell dönteni azt is, hogy hogyan jutunk majd haza!

A fővárosban és a nagyvárosokban viszonylag könnyen eldönthető a kérdés:

közösségi közlekedés,

taxi,

sofőrsegély,

kijelölt sofőr (a baráti kör antialkoholista tagja, aki most sem iszik, mert ő vezet a hazaúton),

egy barát, aki otthon „szárazon” ünnepel és értünk jön a megbeszélt időben.

Vidéken, főleg, ha néhány tíz kilométerrel távolabb van a mulatság, már nem ilyen egyszerű a helyzet. Ott inkább

az ottalvás lehet a megoldás, már ha van elég hely mindenkinek;

a kijelölt sofőr, aki tényleg nem iszik, és a pezsgőpukkantás után elmegy aludni (már amennyire ilyenkor ez lehetséges);

meg lehet várni, amíg elindulnak a Volán és a MÁV járatai;

és persze gyalogolni is lehet.

Mind lehet jó megoldás, ha már indulás előtt tisztázzák az együtt utazók, mikor és hogyan indulnak haza. Nem a buliban és főleg nem a buli végén beszélik csak meg, hogy „kinél van még egy szabad hely”, „ki merre megy”, „ki tudná hazavinni még a Bélát vagy a Juliskát”.

A spontán döntések gyakran vezethetnek veszélyes helyzetekhez. Nem jó opció az, hogy „Éjfélkor koccintok veletek, aztán már nem iszok többet. Mire indulunk kimegy a fejemből, amit addig ittam.”

Először is, mert a tapasztalatok szerint Szilveszterkor még a legfegyelmezettebb, legmértéktartóbb ivóknak is nehéz betartani a „kvótát”. Ráadásul sokan annak ellenére is traktálják őket, hogy unásig ismétlik: ők vezetnek hazafelé, ezért nem isznak. Aztán sokan mégis megteszik.

Másodszor, mert annyi mindentől függ, hogy az elfogyasztott alkohol mennyi idő alatt ürül ki a szervezetünkből, hogy arra nem érdemes bazírozni. Még ha van is valakinél egy szonda, amit nullát mutat, nincs jelentősége. Rendőri ellenőrzéskor csak az számít, mit mutat a rendőr szondája.

Az ittas vezetésért vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztés szabható ki, de ha a balesetnek sérültjei vannak, ennek a sokszorosára is ítélhetik a vétkes sofőrt.

Legyünk tisztában azzal, hogy Magyarországon az ittas vezetők több mint fele úgynevezett „másnapos sofőr”. Ez azt jelenti, hogy bár ők, amikor volánhoz ülnek, frissnek, fittnek érzik magukat, de legalábbis részegnek nem, fejben tiszták és meg vannak győződve róla, hogy képesek uralni a járművüket és biztonságosan eljutni vele A pontból B-be, de a korábban elfogyasztott alkohol még nem ürült ki a szervezetükből.

Márpedig a hatályos büntetőjog a vér, illetve a kilélegzett levegő alkoholtartalma alapján határozza meg az ittas vezetés súlyosságát, függetlenül attól, hogy a sofőr egyébként hogy érzi magát, képes-e például végigegyensúlyozni a záróvonalon. Sokak hiedelmével ellentétben ez ma már nem számít.

[Ezt a témát boncolgatja még a Másnaposok című írásunk is, ami itt érhető el.]

Amivel sokan nem számolnak, hogy bár úgy érzik minden rendben van velük, az általuk már nem is érzékelt másnaposságuk miatt a reflexeik, a figyelmük, a térlátásuk még nem úgy működnek, mint rendesen.

Az éjszakai vezetés kicsit olyan, mint ha ittasan vezetne valaki. Főleg azok számára, akik nem szoktak hozzá, hogy korlátozott látási viszonyok mellett kell vezetniük. Van tíz egyértelmű jele annak, ha valaki túl fáradt a biztonságos vezetéshez.

Hogy mitől és miért van hasonló hatása az éjszakai és az ittas vezetésnek a sofőrökre? [ A választ itt olvashatja.]

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy nemcsak az ital és más tiltott szerek fogyasztása vezethet közúti tragédiához, hanem a fáradtság, a kimerültség is. Nem kell ahhoz alkoholt inni, hogy a késő délutántól hajnalig tartó mulatság végére elfáradjon valaki. A fáradtság azonban éppolyan veszélyes lehet, mint az ital.

[Korábban erről itt írtunk részletesen.]

Van még két fontos szempont, amiket érdemes figyelembe venni az év utolsó napjaiban.

Az egyik, hogy a rendőrök is ismerik a „menekülőutakat a kertek alatt”, és általában azokon portyáznak a nagy ivós ünnepeken.

A másik így szól: soha nem az a kérdés, hogy Ön képes-e még pár pohár szeszesital elfogyasztása után biztonságosan közlekedni. A kérdés leginkább az, hogy mások képesek-e megtenni ugyanezt józanul. Nem egy ittas sofőrnek azért kellett a vádlottak padjára ülnie, mert egy józan, ám még nála is felelőtlenebb autóstársával karambolozott és kiderült, hogy ivott.

Érdemes még józanul mérlegelni azt is, hogy a biztosítók nem fizetnek vagy nem a teljes kártérítési összeget fizetik ki azoknak, akik például ittasan okoztak balesetet és ezzel kárt.

A kötelező felelősségbiztosításról szóló törvény ugyanis kimondja: „A biztosító az általa már kifizetett kártérítési összeg megtérítését követelheti attól a gépjárművezetőtől, üzembentartótól, aki alkohol vagy más, a vezetési képességét hátrányosan befolyásoló szer hatása alatt vezette, illetve bármelyik biztosítottól, aki a gépjárművét ittas vagy más befolyásoló szer hatása alatt álló személynek adta át.”

… mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.

 

Egészségben töltött, balesetmentes újévet kíván minden kedves olvasójának a kozlekedesbiztonsag.kti.hu szerkesztősége!