Megfékezhetők a száguldozók?

  • Az autózásban már évek óta sikeres kísérletek folynak a geofencing technológiával.
  • A geofencing lesz a megoldás a kontroll nélkül száguldozó e-rolleresek megfékezésére?
  • Száműzheti az utak mellől a modern technológia a régi, jól bevált közlekedési táblákat?

Az autózásban sikeresen tesztelt geofencing technológiát vetné be az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) a települések útjain a különböző mikromobilitási eszközeikkel ma még gyakorlatilag kontrollálatlanul száguldozók ellen.

[Az ETSC felvetései innen tölthetők le.]

A geofencing rendszer jól vizsgázott Kölnben, ahol a Ford két teljesen elektromos autójával egy éven át tesztelték és mindkét gépjármű minden zónában automatikusan az ott előírt sebességre lassított pontosan a zónahatáron, és a zónán belül végig be is tartotta a sebességkorlátozást. A Ford a kísérlet eddig elemzett tapasztalatai alapján a technológia széleskörű bevezetését tervezi.

Korábban Stockholmban, Göteborgban és más európai városokban is tesztelték már a geofencinget, amitől a szakértők minden közúthasználó számára biztonságosabb közlekedési tereket remélnek, illetve a közlekedési balesetek számának és a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkenését várják.

[A geofencing technológiáról itt és itt olvashatnak.]

Emellett a geofencing technológia megoldást jelent az útátjárós balesetek megelőzésében is. Egyes vasúttársaságok már vizsgálják a geofencing alkalmazásának lehetőségét az út-vasút kereszteződésekbe körültekintés nélkül behajtó autósok figyelmeztetésére, szabálykövetésre kényszerítésére.

[A geofencing útvasút-biztonsági alkalmazhatóságáról korábban itt írtunk.]

Nem utolsó sorban pedig a geofencing révén sokat spórolhatnak az autósok is az által, hogy a rendszer megkíméli őket – a figyelmetleneket és a notórius gyorshajtókat egyaránt – a megengedett sebesség túllépésének az egyre szaporodó kamera és sebességmérő rendszerek miatt mind nehezebben elkerülhető következményétől: a folyamatosan növekvő összegű pénzbírságoktól.

De mi is az a geofencing?

A geofencing egy olyan technológia, amely virtuális határokat (virtuális kerítést) hoz létre a kijelölt területen belül, ami lehet egy ingatlan, de akár egy városrész vagy országrész is. Amikor egy olyan eszköz, ami képes érzékelni ezeket a határokat belép, behajt a zónába, automatikusan működésbe lépnek azok a mechanizmusok, amelyek végrehajtatják vele az ott érvényes utasításokat, műveleteket.

Például, a zónába érve jelzést kap a sofőr, hogy 30 km/h-s zónába ért, avagy a modern autókban már automatikusan át is állíthatja a tempomatot az ott érvényes sebességkorlátozásra.

A GPS, RFID és más helymeghatározó rendszerek alkalmazásával, a helyi Wi-Fi csomópontok vagy Bluetooth jelzők használatával hosszabb távon száműzhetők az utak mellől a sebességkorlátozó táblák. Csökkenthető annak a kockázata, hogy a közlekedők merő figyelmetlenségből, vagy mert megfeledkeztek a pár száz méterrel korábban kihelyezett tábláról, a megengedettnél nagyobb sebességgel hajtsanak be például egy védett zónába.

A szakemberek szerint a geofencing technológiáknak kezdetben elsősorban az óvodák, iskolák környéken, lakóövezetekben lenne fontos szerepük a forgalom lelassításában, továbbá ott, ahol a különböző közlekedési módok ugyanazt az útfelületet használják, vagy (nagy gépjárműsebesség mellett) veszélyesen közel haladnak el egymástól gépjárművek, mikromobilitási eszközök, kerékpárosok és gyalogosok.

Ugyancsak nagy jövő állhat még a geofencing technológia előtt a vasútbiztonság területén, elsősorban az út-vasút kereszteződések biztonságosabbá tételénél, ha a geofencing jelzi az autósoknak, hogy útátjáróhoz közelednek.

A rendszert már ma is sikeresen alkalmazza a marketingipar; egyes üzletek vásárlásra csábító szöveges üzenetet küldenek a hírlevelükre feliratkozóknak, ha telefonjukkal a zsebükben épp az üzletük környékén járnak.

A geofencing technológia lehetőséget adott a flottakezelőknek, hogy még időben értesüljenek, ha a kezelésükben lévő autóval valaki el akarja hagyni a számára engedélyezett területet vagy külföldre utazna vele.

Ez a technika teszi lehetővé a hatóságok számára, hogy árvíz, nagyobb havazás vagy más természeti csapás esetén elérjenek minden mobil eszközt, ami a veszélyzónában található és azokon keresztül figyelmeztessék az embereket.

Ugyanez a technológia kapcsolja be az okos otthonokban a fűtést vagy a klímát és például a világítást is, ha szükséges, amikor a tulajdonos hazaérkezik és ezt a rendszer érzékeli.

Az elektromos rollerek és más mikromobilitási eszközök esetében a gyalogosokkal közösen használt utakon lehetne mesterségesen visszafogni az eszközök sebességét, s egész városokban lehetne garantálni nemcsak jogszabályban (több országban már 20 km/h-ban maximálták az ilyen eszközök megengedett maximális sebességét), hanem technológiailag is gátat vessenek az ön- és közveszélyes száguldozásnak.

Az ETSC olyan szabotázsvédelmi rendszereket kialakítását is szorgalmazza, amelyek megakadályozzák, de legalábbis jelzik, ha egy leszabályozott eszközt, aminek a sebességét a gyártó mondjuk 20 km/h-ban maximálta, később át akarnak alakítani, hogy nagyobb sebességre is képes legyen.

Mivel a GPS technológia ma már a legtöbb helyen képes megkülönböztetni a járdát a vele párhuzamosan futó kerékpárúttól, a rendszer arra is alkalmas lehet a jövőben, hogy a mikromobilitási eszközök sebességét nagyobb mértékben korlátozza, ha azok a járdán haladnak, mint azokét, amelyek a kerékpárúton.

F.Gy.A.