Mi a közös az oroszlánban, a szurikátában és a zebrában?

  • KRESZ-Szafari a Városligetben
  • Egyre több idős ember lesz közlekedési baleset áldozata 
  • Az áldozatokénál is nagyobb mértékben nő a balesetet okozó idősek aránya
  • Még a rutinos sofőröknek sem árt néha átnézni a közlekedési szabályokat

Tavaly 633-an vesztették életüket közlekedési balesetben Magyarország útjain, közülük 186-an 65 évesnél idősebbek voltak. Az elmúlt nyolc évben közúti balesetben elhunytak negyede tartozott ehhez a korosztályhoz.

Fotó: Németh György

Berzai Zsolt alezredes, az ORFK Baleset-megelőzési Osztályának vezetője egy hétvégi rendezvényen elmondta: 2010 és 2018 között jelentősen (79%-kal) nőtt a közlekedési balesetekben érintett idősek száma. Ám még ennél is nagyobb mértékben  (150%-kal!) azoké a 65 év felettieké, akik balesetet okoztak.

Így vagy úgy, de minden negyedik közlekedési balesetben érintettek valamilyen formában idős emberek. És ez nemcsak nálunk van így, ez mondhatni világjelenség.

Magyarország, de Európa jelentős része is, elöregedőben van. Ez pedig mindenütt hatással van a közlekedésbiztonságra. Az idősebbek nehezebben tájékozódnak és lassabban reagálnak a veszélyhelyzetekre. Esetükben ez a két körülmény a legfőbb oka annak, hogy bizonyos helyzetekben másoknál könnyebben kerülnek veszélybe.

Korukból adódóan a 65 év felettiek könnyebben és súlyosabban sérülnek meg a fiatalabbaknál. Többen halnak meg közülük olyan balesetekben, amiket mások, a fiatalabbak, egészségesebbek túlélnének.

Berzai Zsolt lapunknak hangsúlyozta: közös felelősségünk védeni a közlekedés legvédtelenebb szereplőit, köztük az idős embereket is. Ugyanakkor az is fontos, hogy ők maguk is képesek legyenek időben felismerni a veszélyt, és megtenni mindent annak elhárítására vagy a következmények csökkentéséért. Hogy ismerjék a szabályokat, és ne megszokásból közlekedjenek se gyalog, se járművel.

Fotó: Németh György

Ehhez elengedhetetlen Berzai szerint, hogy folyamatosan karbantartsák a közlekedési ismereteiket. Egyebek között ezt a célt szolgálja más programok mellett a KRESZ-Szafari, amit három éve indítottak útjára közösen az ORFK-OBB és a Fővárosi Állat- és Növénykert.

Eredetileg gyerekeknek találták ki ezt a játékos KRESZ-oktató, közlekedésre nevelő programot, de a hétvégi rendezvény egyértelműen bizonyította: az időseknél is működik. Egy meghatározott útvonalon kell végigmenniük a budapesti nyugdíjasokból szerveződött csapatoknak, olyan állatok lakóhelyeit érintve, amelyek valamilyen módon összefüggésbe hozhatók a közlekedéssel.

Evidens, hogy a zebrák kifutójánál az úttesten való szabályos átkelésre kell gondolni, a szurikáták lakhelyén pedig a környezetünk folyamatos megfigyelésére és a körültekintő mozgásra. Az oroszlánketreceknél a látás fontosságát hangsúlyozták, a teknősök páncélzata pedig arra utal, hogy a passzív biztonsági elemek és eszközök  akár életet is menthetnek. És így tovább. Kis agytornával persze az állatkert valamennyi lakója összefüggésbe hozható a közlekedéssel, a közlekedésbiztonsággal.

Fotó: Németh György

De nem is ez a lényeg. Sokkal inkább az, hogy a néhány órás állatkerti séta a KRESZ-Szafari résztvevői számára a kikapcsolódás mellett lehetőséget ad arra is, hogy végig gondolják: vajon a hétköznapokban mindent megtesznek-e azért, hogy láthatók legyenek, helyesen közlekednek-e, és, hogy mi mindent tehetnek még a biztonságuk és persze mások biztonsága érdekében, amikor közlekednek. Nem mellesleg a programban közreműködő rendőröktől kaphatnak még pár jó tanácsot is, hogy mostanság mire kell és mire célszerű különösen odafigyelni az utakon és a járdákon.

Mert még egy sokat tapasztalt sofőrnek sem árt időnként felfrissítenie a tudását, végig gondolni, hogy szabályosan és főleg biztonságosan közlekedik-e, amikor rutinból vezet. Mert mindenkit haza várnak…

F. Gy. A.