Motoroshalállal kezdődött szezon
- Szabályosan kettészakadt a motor, amikor az autópálya-karbantartók autójába rohant
- A 49 éves szegedi illetőségű motoros életét már nem lehetett megmenteni
- A közlekedésbiztonsági szakemberek fokozott óvatosságra és járművük alapos átvizsgálására kérik a motorosokat
Halálos balesettel nyitott a valójában még el sem kezdődött motoros szezon. Múlt pénteken délután, már egy 49 éves szegedi motoros vesztette életét, miután – a rendőrség tájékoztatása szerint – tisztázatlan körülmények között belerohant az autópálya-fenntartó figyelmeztető jelzést használva pályaellenőrzést végző autójába.
A baleset délután fél hatkor történt, Helvécia térségében. Az ellenőrzést végző autó és a motor nagy sebességkülönbség miatt a motoros és a motoros is előbb a pályakarbantartók autójának, majd arról a szalagkorlátnak csapódott. Ez után még legalább 100 métert repültek és csúsztak az úttesten a motoros és a motor alkatrészei egyaránt.
A motoros, egy 49 éves szegedi férfi a helyszínen életét vesztette. Már a helyszíni újraélesztésére sem volt semmi esély.
Az ütközés ereje akkora volt, hogy a motor szabályosan kettészakadt. Alkatrészei több tízméteres területen szóródtak szét, emiatt a rendőrség a helyszínelés és a takarítás idejére a pálya mindkét sávját lezárta.
Az autópálya-karbantartó járművében utazó munkások közül senki sem sérült meg a balesetben. A rendőrség a baleset körülményeit szakértők bevonásával vizsgálja.
A közlekedésbiztonsági szakemberek szerint ez az eset is arra kell, hogy figyelmeztesse a motorosokat, legyenek különösen óvatosak a motoros szezon kezdetén. Különösen azok, akik csak ezekben a hetekben keltik életre a téli időszakra pihenőre küldött járgányukat.
Különösen fontos, hogy az első út előtt alaposan nézzék át a motort. Érdemes
- szervizbe is elvinni és a szakemberek által szükségesnek ítélet kisebb-nagyobb javításokat elvégeztetni, a fék és más beállításokat ellenőriztetni.
- Fontos ellenőrizni a gumik állapotát. Ne induljunk ki senki abból, hogy „úgy emlékszem, amikor leállítottam a motort, minden rendben volt vele”.
- Ha az autósoknak erősen ajánlják a szakemberek, hogy ha több hónapig nem vezettek gyakoroljanak egy kicsit (ha nincs idejük, kedvük vagy pénzük tanpályára menni, noha az lenne az igazi, mert ott szakemberek felügyelete mellett, biztonságos körülmények között gyakorolhatnának), legalább egy közeli pláza parkolójában élesszék fel a téli hónapokban eltompult mozdulatokat, reflexeket)!
Nem győzzük elégszer elmondani: az autósok a téli hónapokban elszoktak a motorosoktól. (Jó, 2019-2020 fordulóján nem igazán volt tél, de azért más évszakokhoz képest kevesebb motor futott az utakon, ebben az értelemben tehát mégiscsak tél volt.) Elszoktak attól, hogy az autókhoz képest kisebb méretű, ilyetén nehezebben észlelhető, viszont jóval gyorsabb manőverezésre képes kétkerekűekre is figyelniük kell.
Ezért különösen fontos, hogy a motorosok
- viseljék az előírt és kellő biztonságot nyújtó védőruhát és a bukósisakot. Az ő esetükben a passzív biztonsági eszközök használata még fontosabb, mint az autósok esetében. A motorosokat ugyanis nem védi semmiféle karosszéria.
- lehetőség szerint feltűnő színű és mintázatú, távolról is könnyen észlelhető motoros ruhában közlekedjenek.
- induláskor kapcsolják fel a motor világítását! Nem tilos tompított fénnyel közlekedni lakot területen belül sem. Sőt, kifejezetten kívánatos, mivel a felkapcsolt lámpa jelentősen javítja a motor észlelhetőségét az autósok számára!
- próbáljanak meg kiszámíthatóan manőverezni! Nem most van itt az ideje a hirtelen előzéseknek, a spontán gyorsulási versenyeknek. (Ezeket máskor sem tanácsos végezni, de most, amikor még mindenkinek újra kell szoknia a motorosok eddiginél nagyobb számú jelenlétét az utakon, kifejezetten veszélyes az efféle virtuskodás.
Sose feledjék! Mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.