Nem lehetetlen, amit Bruce Willis bemutatott a Die Hard 4-ben

  • Egy Ford Mondeo repülését rögzítette egy nagyatádi cég biztonsági kamerája.
  • Lengyelországban egy suzukis alighanem magassági csúcsot ért el autóreptetésben.
  • A körforgalmú kereszteződés gyorsabb, biztonságosabb haladást tesz lehetővé.
  • A gyorshajtók és az ittas vezetők azonban könnyen elszállhatnak benne.

Fotó: A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság videójából

Kiegyenesítette a körforgalmú kereszteződést, majd nagy sebességgel átszakította egy, a 68-as főút mellé települt vállalkozás kerítését és az attól pár méterre álló épület falába csapódott egy Ford Mondeo. Az esetet rögzítette a telephely egyik biztonsági kamerája. Rövid videót látva kész csoda, hogy a sofőr kisebb karcolássokkal megúszta a kalandot.

A szerencsés kimenetelű közlekedési baleset még május 29-én kora este történt, fél hét tájban, Nagyatádon. A sofőrről már a helyszínen kiderült, hogy részeg volt. Az eset után kiadott rendőrségi közlemény szerint az 50 éves helyi férfi vélhetően ittassága miatt elvesztette uralmát a járműve felett, ezért rohant bele a körforgalomba.

Azonban a felvételek alapján az sem zárható ki, hogy az ital hatására álomra szenderült,  és csak a szerencsén múlt, hogy az utolsó pillanatban felébredt és észlelte a veszélyt. Akkor viszont már nem maradt másra ideje, mint padlóig nyomni a féket (ez hallható is a felvételen) és persze imádkozni, hogy túlélje, ami utána következik.

A körforgalmú csomópontok jó része kialakításuk miatt ugyanis könnyen megreptethetik a túl gyorsan érkező autókat. Bár, ha túl meredek fallal veszik körül a középső részt, esetleg a meredek falat betonnal vagy térkövekkel erősítik meg, akkor a mondeóséhoz hasonló esetek katasztrófába is torkollhatnak. Akkor ugyanis az ütközés lényegeben alig különbözik attól, mint amikor valaki egy betonkerítésnek vagy egy híd pillérjének vezeti az autóját.

Sok kereszteződést részben forgalomcsillapítási céllal alakítottak át körforgalmúvá. Jellemzően egy-egy a hosszú egyenes útszakaszt követő kereszteződésekben, a lakott területekre bevezető, illetve onnan kivezető utak találkozásánál építettek  olyan kisebb-nagyobb föld, olykor beton domborulatokat a körforgalmú kereszteződések közepére (van, ahol még szobrot is állítottak a közforgalom közepére), azzal a céllal, hogy az autós kénytelen legyen lassítani, hiszen nem látja át a kereszteződést, és az is nyilvánvaló, hogy egyenesen nem folytathatja az útját.

Ez utóbbi állítás persze csak elvileg igaz. Ugyanis nemcsak nálunk, a világon szinte mindenütt rendszeresen akadnak olyan autósok, akik részegen vagy brahiból kiegyenesítik a körforgalmú kereszteződést és megreptetik a kocsijukat.

Akinek eddig kétségei voltak, hogy a valóságban megtörténhet-e az, amit Bruce Willis a Die Hard 4.-ben produkált, azaz, hogy le lehet „lőni” egy autóval a kis magasságban lebegő helikoptert, nézze meg ezt a videót. A felvétel Lengyelországban készült és egy suzukis elképesztő mutatványát rögzítette.

De látni más csodákat is a körforgalmakban, és még csak Lengyelországig sem kell menni értük. Az RTL Klub összeállításából kiderül például, sokak számára még az is komoly kihívást jelent, hogy melyik irányban is kell behajtani a körforgalomban. Annak ellenére van ez így, hogy a behajtáskor kötelező haladási irányt szinte minden esetben tábla jelzi.

A világ számos országában, ma már nálunk is, épp a biztonságosságuk miatt élik reneszánszukat a körforgalmú kereszteződések. Persze, ha valaki túl gyorsan hajt be, vagy rossz irányba teszi, könnyen okozhat súlyos balesetet.

Sokan az ilyen balesetek miatt ellenzék a kereszteződések körforgalmúvá alakítását. Pedig a körforgalom többnyire gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a kereszteződésekben az áthaladást, és közlekedésbiztonsági szempontból is előnyösebbek, mint a lámpás forgalomirányítás, vagy amikor pusztán a KRESZ-táblák alapján kell az autósoknak eligazodniuk.

Még többen vannak, akik egyszerűen nem tudják, hogyan kell közlekedni a körfogalomban (erre a témára hamarosan visszatérünk), ezért támogatják az ilyen kereszteződések ellen tiltakozókat.

Jónéhány évvel ez előtt, amikor nálunk még épp a „semmi szükség rá” kategóriába tartoztak a körforgalmú kereszteződések, a spanyol tengerparton találkoztam először tömegesen ilyen csomópontokkal. Hamar kiderült, hogy a körforgalom a turisták barátja. Ha valaki elvét egy kereszteződést, nem kell hirtelen megállni, visszatolatnia vagy más szabálytalan és veszélyes manőverbe kezdenie. Elég, ha tovább autózik a következő (szintén körforgalmú)  kereszteződésig, ott visszafordul, majd megpróbál már a megfelelő irányba kihajtani a körfogalomból.

F.Gy.A.