Nézze meg józanul, hogy vezet részegen!

  • Vezetés közben a telód nem a barátod! De gyaloglás közben sem feltétlen!
  • Hányféleképpen lehet meghalni – 4,5 millióan már megnézték a YouTube-on.
  • Tízből nyolcan ismernek olyan sofőrt, aki vezet és mobilozik egyszerre.
  • Újabb országos baleset-megelőzési kampányokat indít az Aegon.

Több tízezer embert, többségükben fiatalokat szólított meg tavaly járművezetés közbeni mobilozás ellen indított kampányával az Aegon Biztosító és az ORFK-OBB. Reményeik szerint ezzel is hozzájárultak ahhoz, hogy tavaly csökkent a halálos és a súlyos sérüléssel végződött közúti közlekedési balesetek száma.

A vezetés közbeni mobilozást a szakemberek a 21. század ittas vezetésének tartják, mivel az elektronikus kütyük sokaknál az alkoholizmushoz hasonló függőséget okoznak, és mert annak, aki vezetés közben a mobilját bámulja és nem az utat figyeli, pont annyira érzékeli, hogy mi történik körülötte a forgalomban, mint aki vezetés előtt megivott pár pohár italt.

Vagy még annyira sem.

Egy éve lapunk is beszámolt arról, hogy az Aegon egy 500 fős reprezentatív, önbevalláson alapuló online felmérésében tízből négyen elismerték, hogy rendszeresen használják a mobiljukat vezetés közben. Tízből nyolcan személyesen ismertek olyan sofőrt, akiről biztosan tudták, hogy rendszeresen mobilozik, miközben vezet.

Négy és félmillióan látták az akkor útjára indított kampányban azt a négy, a YouTube-ra feltöltött kisfilmet [Itt, Itt, Itt, és Itt elérhetőek], amelyekben a Dumaszínház sztárjai bemutatják hányféleképpen halhat meg, aki vezetés közben a telefonjával foglalkozik.

A 4,5 milliós YouTube nézettség mellett számos médium is felkarolta a kampányt, még ha csak egy-két cikk erejéig is. A Facebookon is sokan lájkolták a kampányt, ezrek osztották meg és kommentelték a témát. A vezetés közbeni mobilozás elleni akcióba beszállt az ismert influencer, Szalay Isti is, aki egymaga 100 érdeklődőt hozott a kampánynak.

Az Aegon és az ORFK-OBB közös akciója részeként az ország számos pontján összesen több, mint 25 ezren próbálták ki a virtuális valóság szimulátort, amelyben bárki megnézheti, kipróbálhatja józanul, hogy vezet részegen, avagy, hogy pontosan mi történik az alatt a pár másodperc alatt, amíg a telefonján videót néz, üzenetet olvas vagy ír, esetleg „csak” borgőzös hangulatban Luc Besson: Taxi sorozatának egyik jelenetét próbálja meg előadni a forgalomban.

Minden erőfeszítés és a humorbombák ellenére az Aegon és az ORFK-OBB kampánya csak részben volt sikeres. Nem rajtuk múlt, hogy így alakult. A nagy figyelem és érdeklődés dacára sokan nemcsak arról feledkeznek meg vezetés közben még ma is, hogy a volán mögött tilos a kézben tartott mobil használata, hanem arról is, hogy egy 50 km/h sebességgel haladó autó másodpercenként 14 métert tesz meg.

Egy átlagos üzenet elolvasása 3-5 másodpercig tart, azaz az üzenet olvasása közben 42-70 métert teszünk meg az autóval, lényegében vakon. Minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb távolságot tesz meg az autó miközben a vezetője mással van elfoglalva, és amikor bármi is történik, nemigen lesz ideje beavatkozni.

Sajnálatos módon sokan minden kampány, felhívás, felvilágosítás, humoros vagy éppen véresen komoly videó és rendőrségi akció ellenére továbbra is úgy érzik, következmények nélkül összeköthetik a vezetést a telefonálással, videónézéssel, üzenetírással. De nemcsak az autóvezetők nem veszik komolyan, hogy „Vezetés közben a telód nem a barátod!”, bár még ma sem számít ritkaságnak a kézben tartott telefonnal telefonáló, a vezetés közben szelfiző autós látványa.

Lapunk is több olyan tragédiáról beszámolt azonban már, amelyek elkerülhetők lettek volna, ha a gyalogos nem a telefonjával babrál, vagy nem hallgatja olyan hangosan a zenét, hogy sem a vészesen közeledő autó, villamos, HÉV vagy éppen vonat jelzését nem hallja meg, hanem a közelében lévők ordító figyelmeztetését sem.

Gyalogosan közlekedve sem feltétlen barát a teló!

Kísérleti jelleggel látványos kampányba kezdett az Aegon tavaly Veszprém megyében, a helyi baleset-megelőzési bizottsággal közösen a gyalogosok felelősebb mobilhasználatáért és az ittas vezetés visszaszorításáért. A felelős mobilhasználatért a zebrák, útkereszteződések közelében

„Nézz fel! Átkelés közben ne telefonozz!”

feliratokat festettek a járdákra – ha már sokan gyaloglás közben is csak arra néznek.

31 boltban pedig az

„Ittas vezetés tilos és életveszélyes”

felirat fogadta a hűtő előtt a földön azokat a vásárlókat, akik hűtött italt akartak vásárolni.

Az Aegon valamennyi kampányát folytatja 2020-ban, sőt, a Veszprém megyei (tavaly még csak kísérleti) kampányaikat országosra bővítik.

F.Gy.A.